Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Dr_Sail

Inombordare - sötvattenkylning kompletterad

Rekommendera Poster

Hej

Har följt bryggsnacket under en period som gäst och har nu tagit steget in som medlem. Står just nu i begrepp att köpa båt igen efter att ha tagit ledigt några år med små barn.

Jag har tidigare hört skilda åsikter om saltvattenkylda inombordare som i efterhand utrustats med sötvattenkylning. En del positiva åsikter - och en del negativa. Antar att de som lagt pengar på att komplettera i efterhand är positiva eftersom de har investerat tid och pengar i sitt nya kylsystem och kanske inte vill erkänna att det inte var en god idé.

Min egen tanke är att det bör vara beroende av hur lång tid motorn saltvattenkylts innan montering samt hur den skötts (konservering etc.) innan montering.

Är det någon här som har synpunkter/erfarenheter av dylika ingrepp?

 

Vore mycket tacksam för synpunkter

 

Hälsningar

 

Dr_Sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK,

Det verkar vara tunnsått med synpunkter på konverterad sötvattenkylning för inombordsmotorer. Jag får söka vidare efter eget huvud.3.gif\

 

Dr_Sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag eftermonterade en Martec färskvattenkylning på en VP MD6A när motorn var 15 år. Det skedde i samband med att jag hade lyft ur motorn för att ge den en överhalning. Jag plockade bort alla frostpluggar och kratsade med bockad pianotråd i alla skrymslen och vrår och blåste rent med tryckluft i blocket, toppen och avgaslimpan. Massor av rostflagor blåste jag ut men rent blev det.Sedan monterade jag ett rensningsbart filter mellan motorn och värmeväxlaren. Jag har aldrig sett några flagor i filtret men det är nog  nödvändigt om man monterat färskvattenkylning utan att lyfta ur motorn och rensa kylkanalerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 

Hej och välkommen till båtdårarnas värld!

 

Som du säkert vet så är det sommar, vi båtdårar ligger då lite på latsidan/i båten och kan därmed kanske inte svara på studs.

 

Eftersom du redan sökt och har en del egna idéer så kan du också få mina (ifall du missat dom på någon lina). Min uppfattning och erfarenhet säger mig att sötvattenkylning aldrig är fel. För under alla omständigheter bromsar du upp rostangreppen i motorn i och med tillförseln av glykol i systemet. Man bör emellertid vara medveten om ett eventuellt problem som kan uppkomma och det är lossnande rostflagor. För att minimera riskerna är det , så som du redan fått ett svar på, viktigt att tillse/göra rent i motorn innan man monterar sötvattenkylning på en gammal motor. Annars är det inga problem utan du undviker en del problem i stället genom modifieringen./mvh/Nitro

PS, att jag tillhör den redovisade kategorin visar det faktum att jag svarat på en lina trots jag har semester och är på väg ut på sjön....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar er för era synpunkter!

Vill inledningsvis passa på att önska er en god, varm och skön båtsommar!

Jag är på väg in i båtlivet igen efter att ha spenderat tid med blöjor etc under några år - är således båtspekulant och tittade nyligen på en Murena 30 med konverterad sötvattenkylning på en Yanmar 18hk. Jag delar er åsikt om att nogrannheten bör vara (som alltid) AO om man konverterar. Problemet som spekulant är ju att man inte riktigt vet hur nogrann tidigare ägare har varit.

Om jag tolkar er rätt så kan man anta att rostflagor skulla fastna i filtret och om man rensar/kontroller detta filter så kan man få en uppfattning om hur det är beställt med kanalerna? Har jag rätt?

 

Om jag demonterar filtret och finner rostflagor, bör jag i så fall dra öronen åt mig?! Dessutom funderar jag över om det har någon betydelse hur länge motorn varit saltvattenkyld innan konvertering. Rimligtvis bör det ju vara bättre ju tidigare man konverterat.

 

Nu är det inte längre aktuellt med Murenan men det är ändå bra att ha med i bagaget för framtiden.

 

Återigen tack.

 

Dr_Sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flagor du eventuellt finner i filtret härrör från tiden med sjövattenkylning. Någon nybildning bör det ju inte bli. Allt eftersom du tömmer filtret på flagor,blir det färre i motorn.Huvudsaken är att de inte kan täppa till de fina kanalerna i värmeväxlaren. Det går dessutom att rengöra den genom att öppna gaveln på den.Obs, vanlig grön glykol bör bytas vart 3:e - 4:e år för att rostskyddsmedlet inte verkar längre. Röd glykol har längre rostskyddseffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Kul med respons trots strålande båtväder.

Får anse problemet löst nu tycker jag.

20.gif\

Trevlig sommar!

 

Dr_Sail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...