Carlf 1 Postad 27 Juni , 2006 Hej Tänkte införskaffa en batteriladdare som kopplas via landström för att ladda förbrukningsbatteriet 1st. Så att man kan använda elen ombord lite slösaktigare, sterio, lampor, dator. Vad skall man skaffa ? Vad är prisvärt ? MVH Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sm7bpm 0 Postad 28 Juni , 2006 Hej, Jag köpte en liten laddare från Kjell & Company (44-536) och den har fungerat perfekt hittills. Hälsningar sm7bpm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 28 Juni , 2006 Tja Satt i samma sits själv och alla jag frågade i båtklubben sa C-tek, ska tydligen vara väldigt bra, jag har inte hunnit använda min ännu. /Gustf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 28 Juni , 2006 Tack, var köper man c-tec billigast Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 28 Juni , 2006 C-tek är nog bland det bästa du kan ha. Jag jämförde lite och tro det eller ej men billigast då var Hjertmans. Tilläggas ska är att jag har 7A modellen, det finns en mindre opckså, min funka riaf kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sval 0 Postad 28 Juni , 2006 Köpte en c-tek i går och kopplade in den idag. Verkar vara kanon. Köpten en Ctek Multi XS 3600, 685 kr kabel och jordfelsbrytare. Totalt ca 1200 KR. Ska prova det riktigt i helgen. Lycka till ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 28 Juni , 2006 -En laddare som är mindre än 6A utsätter inte båten för onödiga galvaniska strömmar! /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Juni , 2006 ? Förklara dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hk1971j 2 Postad 5 Juli , 2006 Just CTEK har skydd mot galvaniska strömmar då den är dubbel isolerad. //Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 7 Juli , 2006 Hei. En lader har ikke ekstra beskyttelse mot galvanisk strøm. Problemet oppstår når en lader har internt koppling mellom landjord og minusuttak til batteriene. De færreste batteriladere (som er bra) har det ikke og med det skaffer disse ikke noe tæring (galvanisk korrosjon). Forresten skulle man kjøpe ladere med hensyn til effekten som man trenger. Man kan ikke si at lader X er den beste. Spørsmål er om laderen skal bare lade lit, eller om den den også skal forsyne utstyret som finnes på båten. Så begynner regnestykken på størrelsen av batteriene (ca.10% av batteriens totalt størrelse i Amperetimer/Ah) I tillegg kommer behov av forbrukere som også regnes i Ampere. Med dette resultat bestemmer man laderen, men ikke med sånt circa En lader som leverer 3,6 eller 6Ampere kan i beste fall brukes for små forbrukere (hvis laderen overhodet er beregnet for STRØMFORSYNING) eller som vedlikeholdslader for små batterier. Men en slik lader holder skjelden for annet bruk i tilleg. Kjøper dere ladere så anbefaler jeg først og fremst til å beregne behovet. Deretter kan man snakke om modell og produsent. Her en link for nedlastning av et skjema til en slik beregning. Med vennlig hilsen Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoundRobin 0 Postad 10 Juli , 2006 Viss galvanisk ström uppstår alltid om kretsen inte har en isolator. Kan man nöja sig med en mindre laddare (under ca 6-7 amperé) och därmed längre laddningstid, så får man inte de galvaniska strömmar (i bulkladdningsfasen) som 230-volt ger till 12- eller 24-voltskretsen och motorblock vidare ned till propelleraxel o d. Det är naturligtvis relaterat till batteribankernas storlek och grad av urladdning innan laddning. Om en stark laddare laddar för fullt mot en något urladdad batteribank, uppstår mer eller mindre korrosion. Som i bästa hand äter upp offeranoder först. Det är framför allt ett problem längs Sveriges kuster med bergarter som har dålig isolativ förmåga. Påstår /RR Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 10 Juli , 2006 Galvanisk korrosjon har verken noe å gjøre med en bestemmt land, eller kyststripe, eller med strømstyrke ved ladning. Det eneste som er viktig er at en lader er galvanisk isolert. Dette betyr at laderen ikke skal ha noe forbindelse mellom batteri-minus og landjord. Jeg vet ikke om f.eks. C-Tec er isolert, men jeg kan forsikre deg at f.eks. alle ladere fra Sterling er 100% isolert og at man ikke får galvanisk korrosjon av disse. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 11 Juli , 2006 Håller med Joerg. En nyare batteriladdare som har galvaniskt skild 12V utgång från 220V ger inga galvaniska jordströmmar. Jordfelsbrytare är en billig livsförsäkring för några hundringar, köp en sån och koppla in först på landströmmen. Farliga jordströmmar som äter upp drev och motor får man när man kopplar ihop landströmmens skyddsjord med metall, skrov eller motor i båten. Joerg och jag är lite oense om hur man ska göra med skyddsjorden i landströmmen: - Jag tycker det är säkert nog med jordfelsbrytare så man kan ge katten i att ansluta landströmsjorden till annat än jordblecken i eluttagen. - Joerg är lite nervösare och vill ha en Zinksaver låda kopplad mellan landströmmens skyddsjord och motorblocket. Eller en komplett skyddstransformator. Byråkratisk utredning om bestämmelser i denna tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joerg 0 Postad 11 Juli , 2006 Vårt kjære diskusjon Men Anders_St, jordfeilbryteren (FI) tilbyr ikke beskyttelse mot galvanisk strøm (tæring), men mot feil på fasen. Jordfeilbryteren senser bare forskjellen mellom null og fase (som f.eks. vil oppstår når strømmen finner en annen vei f.eks. fase på kropp ved berøring av fasen). I så fall går strømmen over jording (så sant det finnes jording) men ikke over null. Er strømmstyrken ikke det samme på null og fase så slå FI-bryteren av. Men galvanisk tæring pga. jording ha ikke noe å gjøre med null og fase, men kun med jordforbindelsen. Galvanisk tæring pga. jording kan også oppstår uten fase og null. Jørg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser