Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
LadyB

Laddning och landel?

Rekommendera Poster

 Jag vill kunna ladda batterierna med landel på ett smidigt sätt. Bara att kunna koppla in det medan man plockar ordning på båten när man kommer, och framförallt när man kommer hem och ska packa, lasta bil, städa och göra ordning efter en helg/vecka.

 

Jag går ogärna för motor så den laddningen utgår till stor del. Däremot använder jag nog en hel del kräm när jag är ute. Stereo, kyl, lampor och elpumpsvatten (idiotmontage av byggaren) kostar på batt.racket och även om jag har dubbla set så har jag en känsla av att det inte klarar en hel säsong utan några rejäla laddningar.

 

Jag KAN koppla in den batteriladdare jag har, men som det är nu ska den ju på polerna direkt och då måste det skruvas i förpiken och sånt.

 

 

Hur göra för att kunna ha laddaren i båten jämt och koppla in den mot båda batterierna på plats? Generatorn kan ju ladda, då bör ju en riktig laddare med landel också klara det!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du beskriver läget så skall du först och främst skaffa en laddare som övergår i underhållsladdning när batterierna är fulla. Helst skall den ha en extern sensor som känner batteritempen så laddspänningen blir rätt.

 

Vanliga enkla billaddare som lämnas påslagna hela veckor kommer att torka ut batterierna så de kan skadas om man inte minutiöst bevakar och fyller på batterivatten ganska ofta.

 

Kolla särskilt att laddaren är avsedd för sådana batterityper du har. AGM och GEL-batterier skall man vara försiktiga med vad gäller typ av laddare. Underhållsfria (slutna) batterier som överladdas kan ändå torka ut av en billig laddare och sådana kan inte ens efterfyllas.

 

Sen kan du alltid ha nytta av en laddare med rejäl laddström, så du får bra laddning i hamn även om en del grejor ombord är igång samtidigt som du laddaar. minst 15, kanske 25 Ampere är OK för en båt med dubbla batterier.

 

El ytterligare variant är att skaffa en solcellspanel på 30-40 Watt, den kommer att klara dig relativt hyggligt med den förbrukning du antyder.

 

Om du idag har omkopplare för att välja batteri, eller har ett startbatteri och ett förbrukarbatteri, kan du överväga att parallellkoppla dem, men i gengäld sätt på ett batteriskydd som stänger av batterierna innan de töms så att motorn ändå kan startas. T.ex. en Battery Brain. 

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en batteriladdare som känner av laddningen och kan stå på hela tiden. Jag har laddat batterierna under våren i omgångar med den och det har funkat bra, batterierna var även nästan överfulla när jag petade ner dem i båten.

 

Frågan är jag kopplar laddaren till batterierna nu, helst redan vid huvudströmbytarna. Kan man då också koppla laddaren till båda batterierna samtidigt utan större förlust än att de kanske laddar lite långsammare?

 

Jag behöver alltså inte nödvändigtvis kunna koppla dem i gästhamn etc, utan främst i hemmahamn. Jag vill bara inte behöva gå för motor mer än absolut nödvändigt in/ut ur hamn.

 

 

En lätt optimistisk övertolkning av ditt inlägg sa mig att jag kan koppla laddaren till polerna vid huvudströmbrytaren och även köra båda samtidigt utan att riskera varken batterier eller laddare. Korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...