Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
pesu

Vatten läcker under termostathus/B20-AQ115

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har fått en vattenläcka under temostathuset på min B20/AQ115, alltså inte från de två stora frysbrickorna. Är det toppen som är slut eller finns frysbrickor under också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog förklara mer vart vattnet kommer ifrån.?? Annars kan det kanske komma just från termostathuset,eller nedanför frys pluggarna å då har du ju vatten pumpen där som åxå kan läcka som sagt kom med mer detaljer..

Mvh Ohlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En AQ 115 är vanligtvis sjövattenkyld och då är också toppen en ren marintopp, dvs man har inte brukat bilmotorns vattenpump. I stället har man pluggat hålen till bilens vattenpump. Om det läcker där kan det gå att täta men är ofta svårt. Så jag föreslår att du söker reda på en annan marintopp./mvh/Nitro

Ps. det finns en ny lina med avbildad topp. Fråga: AQ130 går varm på högre varv!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja

Jag tror nog inte att det beror på att toppen har gått, snarare packningen. Kolla det - antingen termostathusets eller topplockspackningen. Dessutom är det inte helt ovanligt att det sitter en konverterad biltopp på en så gammal spis. Då kan pluggningen läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sök på motorbåtsnack, skriv AQ130 så kommer linan fram.
Pluggen oftast gjord av mässing./mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...