Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Perkais

Hjälpmighemmotor El vs.Bensin

Rekommendera Poster

Hej ! Jag har ju köpt mig en gammal HT båt (ryds camping) med en lika gammal Volvo Penta 70 hp motor. Eftersom jag befarar att tillförlitligheten kan vara lite hipp som happ så grunnar jag på att skaffa en extramotor.

Räcker det månne med en eldriven stackare till motor för att ta sig någon bit ? Den är ju liten, lätt, ren och smidig all ha liggande i nått fack.

Eller är det bättre att köpa en riktig motor ? Jag ska väl mest kajka runt i någon vacker värmländsk insjö och inomskärs någon gång per år på västkusten. Förhoppningsvis i vackert väder.

Är det någon som har tips att komma med ?

Vänligen perkais

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en segelbåt.

Jag har seglat hem många gånger när motorn krånglat och ännu fler gånger när den har fungerat. Vid ett tillfälle på 45 år har jag tvingats gå hem pga mastbrott.

Det var naturligtvis inte det svaret du ville ha. Jag hade nog i ditt fall föredragit en liten bensindriven aktersnurra som reservmotor. Kanske 4 hk. Om du har elsnurra kräver det ju att du har gott om kräm i batterierna annars är den ju värdelös.

Själv funderar jag på en elmotor till min stora segelbåt, 7,6 meter, om och när min gamla MD2 faller för ålderstrecket. Men det blir ju ett annat helhetstänk, med batterier och laddning mm, och förhoppningsvis har man kommit längre med tekniken om några år.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft både en liten bensinmotor och senare en el-motor liggande i kölsvinet som reservmotor.

Bensinmotorn, hann jag inte bruka innan den hade rostat/ärgat sönder. Medan elmotorn fick jag plocka ihop en gång då impellern gick mitt ute på öppna havet. Vädret var fint och det var inte mycket ström så jag lyckades ta mig till en ö och låg sedan och väntade på assistans.

Skall du ha en elmotor som backup gäller det att ha ordentligt med batterikapacitet. Annars var/är det inga problem. Fort gick/går det inte men vem har bråttom ute på havet?/mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha.. Jag måste säga som ovan, köp segelbåt!

Jag låg i måndags uppe i Björkskär (ytterskärgården med grynnor överallt) och hade lite motorstrul. Jag hade väntat ut den galet täta dimman hela dagen och visste därtill att ett lågtryck var på G upp från Baltikum. Oviss om vilken vind och sjö det kunde föra med sig var jag inte sugen på att hamna i det med mitt sällskap som dels inte kunde mer om segling än vad jag hunnit lära henne på de två dagar vi varit ute, och varken maten eller semestern skulle inte räcka till att vänta ut det hela. Alternativen var flera;

1. Få igång motorn på nån vänster.

2. Ringa Sjöassistens.

3. Bli bogserad ut ur hamnen och segla hem till bryggan.

Jag fick igång motorn, men det största hoppet låg ändå på att hitta nån med motor nog att bogsera ut oss ur viken. Hade hemresan hängt på en motor hade jag aldrig gått ut alls.

Aningens ;-) off topic men ändå..

Kontentan är nog att har man inga segel får man fan se till att ha ordning på motorn, OCH en extramotor som faktiskt är duglig.

Vill påminna om de som omkom i början av 90-talet i stormen vid Öland/Gotland efter att ha fått prognosen 3-7 sydost, men mötts av över 30 m/s nordligt.. Vad som helst kan hända!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjo ! Tackar och bockar för edera synpunkter ! Jag kan bara tolka det på ett sätt: Reservmotor skall medföras. Men har ni någon uppfattning om hur långt man kommer med två 12v batterier ? Jag förstår ju att det beror på väder och vind men jag (som den man av skogen jag är) kommer nog inte att ge mig ut i allt för grov sjö !

//perkais

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...