alis 0 Postad 27 Juni , 2006 Fan också! När jag nu skulle ta och plocka av propellern på mit VP 290 drev för att skaffa en ny då jag antog att vulkningen gått så sitter konan snett. när jag senare tittar se verkar det som om hela propelleraxeln som proppen sitter på är sne så jag får inte bort konan då den sitter fast emot proppen. får väl skaffa lite större verktyp för att försöka få bort den men vad fan kostar då propelleraxeln som proppen sitter på typ? Proppen snurrar ju som den skall utan problem. Men för att få bort konan så antar jag att man lägger i back växel och sliter motsols eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 27 Juni , 2006 Det var många nya ord. Har du hittat insexskruven som sitter innuti konan. När du lossat dessa kan du sätta dem lite på lösen och backa loss propellern. Pinnen som propellern sitter på är utgående axeln och denna är inte billig, varesig i inköp eller arbetskostnad./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 27 Juni , 2006 Är inte risken stor att proppen far iväg då? Kan man rikta upp en propelleraxel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 27 Juni , 2006 Hej! jag tror inte att axeln är sned, då skulle inte drevet fungera, det är princip omöjligt om inte drevet rasat totalt. Ett tips är att lägga en träplanka mellan proppellerbladen så att de låser mot varandra. Sedan får du leta reda på lämplig järnstång med lite längd på som passar i hålen i konan. Kolla sedan upp om propparna är rätt monterade enligt detta. bakifrån och inåt: 1 Kon med låsbult 2 Yttre propeller (På vissa sitter en plastbricka mellan kon o första propp.) 3 linskärare eller bricka 4 Mutter 5 Låsbricka 6 Inre propeller 7 Linskärare eller bricka / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 27 Juni , 2006 Hmms då måste proppen vara helt skev för när jag snurrar på proppen så glipar det emot metallen som sitter innaför proppen på ett ställe som förflyttar sig när jag snurrar på den. Men alltså det har fungerat i hyfsade farter förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 27 Juni , 2006 Det kan vara så att propparna gnidit mot varandra, det kan hända om man glömmer brickan innanför första proppen. Om axeln är sned så bör du ha vatten i oljan, packboxen bör ha gått sönder och dessutom borde hela infästningen för utgående lager var slut, inte särskilt troligt. Testa min idé med en pinne mellan propparna, det kommer nog att funka. Kolla sedan som sagt hur grejerna är monterade. Häng inte upp dig på hur det ser ut just nu, dessutom så ska konan sitta fast mot yttre proppen. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 27 Juni , 2006 Men alltså det är inte en duoprop utan bara ett enkeldrev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ekke 0 Postad 27 Juni , 2006 Tja,Jag kanske är ute och cyklar, men, på mitt 280 drev har konan utfasningar längst in och mellan konan och proppen sitter det en bricka med tänder längs kanten. Dessa tänder hakar fast i konans utfasningar och för att kunna lossa proppen måste man böja ut dom ur urfasningarna för att kunna ta av den. Det är bara att ta en liten mejsel och bryta försiktigt sen är det bara att lägga i växel (framåt eller bakåt beroende på gängning) och sedan skruva av proppen genom att köra en stor mejsel genom hålet i konan och vrida. Kan vara värt att påpeka att ska man vrida på proppen är det bäst att rycka kabeln ur tändspolen. Lycka till - ekke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 28 Juni , 2006 Hoppsan! fattar inte var jag fick det ifrån Har fortfarande svårt att tro att axeln kommer ut snett ur drevet. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 28 Juni , 2006 Jo vid närmare eftertanke kan det vara så att när vulkningen på propellerna pajjat så kanske det har hamnat snett där vilket gör att propellern sitter lite snett på axeln för proppen går att trycka i rakt läge fast den fjädrar tillbaka så fort man släpper. Frågan är vad fan man sätter i konan för att kunna dra loss den... Skruvmejseln bröt jag av. ett långt borr kanske i rätt dimension eller har någon något förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 29 Juni , 2006 Om du inte hittar något runt stål som håller kan du testa med någon form av haknyckel som greppar i hålet och ligger runt på utsidan.I värsta fall får du knacka med någon form av dorn i hålet så att du skräller loss konan. Se bara till att centrumskruven som Nitro pratade om är lossad först. mvh Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser