Jonas_JJ 0 Postad 27 Juni , 2006 Hej allihop! Jag funderar på o köpa en draco 2000 HT Skulle vara roligt o höra era åsikter om denna båt. Den Jag har kollat på Har en Omc motor på 120hk Samt ett \Z\ drev vad det nu står för... Helst skulle ja vilja ha en med en penta motor... men blir det att man köper den så kanske man skall ta o byta... Jag skall bara se till o få iväg min bayliner som jag tröttat på o renovera efter att motorn har \satt\ sig...*suck* Men som sagt lite åsikter skulle jag gärna vilja ha... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JasonFire 0 Postad 27 Juni , 2006 Hej, Har själv en Draco 2000 HT. Det är en underbar båt. Ligger bra i vattnet. På min sitter det en VP 130 (B20) Det är en orginalmotor. Dom är fortfarande prisvärda med priser mellan 75000:- - 95000:- beroende på tillverkninsår och utrustning. Dom håller dock på att stiga i pris eftersom att dom börjar bli eftertraktade. Det är mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 27 Juni , 2006 Har också en patinerad 2000 HT från -70. Trevlig båt med bra egenskaper runt 20-25 knop. Det jag tycker är tråkigast med båten är att den har mycket markerad planingströskel. Går torrt och fint tack vare det utdragna däcket och har fina sjöegenskaper för att vara så liten. Eftersom den är låg i såväl fribord som överbyggnad är den inte heller så rysligt vindkänslig. Körställningen kunde vara bättre... Men ändå en trevlig och charmig båt för den som vill greja lite själv och uppskattar design. OMC och Z-drev skulle jag dock passa mig jäkligt noga för. Det går så länge som det går, och sen går det inte alls som det heter i visan och det börjag bli svårt och dyrt att få tag på delar. Så köper du med den bestyckningen ska du nog ha med motor- och drevbyte i budgeten så småningom. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 27 Juni , 2006 Kul o få lite feedback... Jo för jag har aldrig åkt med i en tidigare... men som jag vet så är inte omc o z drevet har jag oxå hört att det kan vara sådär med... Hade ju helst köpt en med en penta maskin i... Men jag kommer antagligen kunna köpa den till ganska bra pris... Och på blocket får man ju ett komplett beg paket för 10-15tkr... så det har jag med i beräkningen.. Någon mer som har något o tillägga? Hur är det med stuv o förvaring utrymmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 27 Juni , 2006 Tja, vad ska man säga: Har själv inga problem med stuvutrymmen. Det finns gott om plats, men dåligt med luckor. Dessutom är ju motorrummet gigantiskt, så där har jag bakcar med reservdelar och allt i tågvirkes- samt ankarväg. Åter igen: Trevlig båt. Och Så länge OMC-paketet fungerar är det säkert helt OK, men när det packar är det bara att byta till VP. Får man fråga vad de begär för pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 28 Juni , 2006 Oki låter ju fint fint!! Jag har hittat en 130mil söderut som gått i sötvatten och det är en 76:a den kan ja få för 40tkr... och den ser fin fin ut!! Säljes av en båt firma... Låter väll inte helt fel eller.... Då har man ju pengar o köpa ett nytt Vp paket man kan ha liggandes... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 28 Juni , 2006 Är båten OK låter 40 som ett kanonpris. Men man ska nog ha i bakhuvudet att man får lite vad man betalar för. Å andra sidan är andrahandsvärdet på OMC-paketen så vitt jag förstår obefintligt, så med lite tur har du fungerande båt och motor några år. Men än en gång: Räkna med att få byta drivlinan förr eller senare. Och byt innan du lägger ner några stora pengar på OMCn. Ett tips jag själv haft nytta av ett par gånger, trots VP (men med trilskande tändsystem): Extra motorfäste och hjälpsnurra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 28 Juni , 2006 Jo jag vet Omc:n Skall bytas ut snarast om jag köper den... Båten som sagt är i bra skick och nytt Kapell till o med!! Som sagt inom ca en vecka vet jag....*ler* Vad väger den föresten ca... 800-900kg?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 28 Juni , 2006 Nja Utan motor, drev och allt löst möjligen. Det är en marin stridsvagn, så jag tror min ligger på c:a 1300 med motor och allt. Kanske runt 1200 om den är tom. Det innebär att skrovvikten är c:a 900 skulle jag tro. Men kör du OMCn så länge det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_JJ 0 Postad 30 Juni , 2006 Oki... Skall bara ragga tag i en trailer så ja kan få hem den isf... Innan måndag har ja bestämt mig om det blir eller ej... Men lutar nog mot att jag köper den... Låååång resa söderut Sen blir de hem o provköra någon dag bara...(har ju hyrt ut min båtplats i andra hand för min gamla båt han ja inte få i itid o trodde inte ja skulle hitta en så snabbt igen) Så det blir o leka mer med farsans Nidelv 23.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser