Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
tuxedo

Mariner 220 hk, accelerationsproblem

Rekommendera Poster

Hallå,

har en Mariner 220 EFI -89 som dör vid långsamt gaspådrag, från tomgång uppåt. Öppnar man däremot spjällen fullt för att sedan dra av efter att båten planat ut går det bra.

Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall, den beter sig på samma sätt varje gång.

Kan iblan även få för sig att den inte vill vara mer än ca: 3.000 rpm, men det brukar släppa efter ett tag när men försöker tvinga motorn upp i varv (med gaspådrag). Funderar om det är något slags överhettningsskydd som slår in??

Någon som haft liknande problem eller har någon idé om vari problemet kan ligga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har precis samma problem på min mariner 220 EFI från -87. Har du fått någon rätsida på problemet?

Jag har bytt tändboxar, tändstift, kollat menbranen i bensinpumpen, kollat termostaterna, bytt givaren för motortemperatur. Tyvärr har det inte blivit någon skillnad. Så jag tröttnade och lämnade in motorn på en firma, men har ännu inte fått något svar.

Jag tror att motorn får för mycket bränsle, vilket är anledningen till att den går så dåligt upp till 3 000 rpm, däröver går den som en klocka. Men den verkar dra för mycket bensin (över 2 l/dist).

Drar din motor också för mycket bränsle?

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...