Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Ligthouse

Formel?

Rekommendera Poster

Hallå, jag har letat i princip överallt på nätet o bilioteket men hittar inte svaret på min enkla fråga. Hur räknar man ut brutto tonnaget på en båt?

Om jag vet att jag inte får överstiga 20 bruttoton, hur stor blir båten då? Relativt sett då det har att göra med volymmått.

// Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

prova på nätet: 

Brutto- eller nettotonnage anger fartygets volym inklusive respektive exklusive volymer som inte utgör lastutrymme. Brutto- och nettotonnage kallas i Sverige officiellt för brutto- respektive nettodräktighet. Måttenheter har varit:

Svår läst (pl. svåra läster) Ny läst (pl. nyläster, användes i Sverige till 1870-talet) Registerton = 100 engelska kubikfot = cirka 2,83 m³ (avvecklades successivt mellan 1982 och 1994; det finns dock ett stort antal mindre och äldre fartyg som fortfarande är mätta enbart enligt äldre regler)
Nya fartyg (tillverkade från och med juli 1982), och fr o m 18 juli 1994 alla fartyg, mäts enligt nya regler där formler anger fartygets bruttotonnage (GT) och nettotonnage (NT) utifrån fartygsritningarna och anges utan måttenhet. Bruttot beräknas med formeln GT = K1V där GT = Bruttotonnage, \K_1http://upload.wikimedia.org/math/9/c/1/9c1634411b379f5e83c30999cd593a0c.png\ border=\0\ /> och V = Fartygets totala inneslutna volym i m3.

Fastställande av ett fartygs brutto- och nettodräktighet ombesörjs av en skeppsmätare hos Sjöfartsverket och metoden regleras i

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips till alla på MG som funderar på att använda eller köpa segelbåt för charter, volymen på båten får inte överstiga 83 kubikmeter, då klarar man 20 bruttotons gränsen (Behörighet examen ifrån Fartygsbefäl Klass VIII).smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...