Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Haeggen

Laga sprickor i botten på Ryds 435 FC

Rekommendera Poster

Hej

Jag lyssnade inte på alla råd om sprickor i botten på Ryds 435 FC utan köpte en i alla fall.

Upptäckte i våras två längsgående sprickor c.a en meter in från aktern, har nu slipat upp dem (25 cm långa) och ska börja plasta i morgon, kan någon hjälp mig med följande frågor?

*Det verkar som botten är dubbel, endast det yttersta lagret (c.a. 5mm tjockt) är skadat och nu urslipat. Kan jag få problem om jag nu plastar emot det inre lagret eller ska jag lägga en tunn plastbit emellan så att de båda lagren kan glida emot varandra?

*Gör det något om man plastar lite över kanten på det gamla nedslipade gelcoat lagret eller måste man vara noga med att avsluta plasten exakt i kant med den nedslipade gelcoaten.

Tacksam för experthjälp.

mvh

Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snedslipa kanterna i 45, eller större, graders vinkel. Ju större yta desto starkare.

Slipa gärna lite runt kanten, så du försänker ytan runt sprickan, jag skulle slipa ca 5 cm runt själva sprickan. Lite osäker på din dubbelbotten, min har skum emellan. Få se vad andra rekommenderar...

Har den skum så skulle inte jag lägga något emellan.

Efter slip, gör rent, tvätta sedan med aceton.

Klipp till glasfiber i bitar så att du börjar med smalare, plastar, lite bredare, plastar osv tills du har fyllt upp sprickan. Troligen räcker det med ett eller två lager glasfiber. Det sista lagret skall täcka sprickan och de uppslipade kanterna. Ev behöver du ett lager till. Generellt får du en starkare armering med flera mindre bitar än en stor, eftersom fibrerna överlappar varandra bättre.

Kan du få in glasfiber med plast, bakom sprickan, så blir det än starkare, ibland kan man bända upp lite så att man kommer åt att plasta på baksidan.

Sluta med att slipa ytan så att det nya är i nivå med det gamla friska minus en liten bit, återfyll sista med gelcoat, eller gelcoat spackel. Slipa, ev polering.

Vissa rekommenderar epoxi, andra polyester. Gör man det bra, utan luftbubblor så skulle i alla fall jag gjort lagningen med vanlig glasfiber. Båten är ju inte så enormt stor eller tung.

Glöm inte att måla ytam med ett spärrskikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det lagat och båten ligger i sjön, det blev skitbra.

Hittade fler sprickor under lagningsarbetet men nu är botten på min 435 FC synad i sömmarna, lagad och förmodligen starkare än orginal.

/Mathias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...