Mercruiser 0 Postad 27 Juni , 2006 Jag har en sorts vinge som är monterad på kavitationsplattan ovanför propellern som nog är tänkt att fungera som trimplan på mitt Alpha drev. Någon som har erfarenhet, positiv som negativ, av detta? Kan det skada drevet? Tack på förhand. /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodyngel 2 Postad 27 Juni , 2006 Hejsan! Den som monterat trimplanet tyckte nog att båten hade dåliga lågfartsegenskaper samt ville få upp båten i plan snabbare. Jag monterade nyligen sådana trimfenor på min utombordare och har än så länge inga negativa upplevelser av det. Båten blev mycket stadigare och lättare att navigera i låg fart vilket betyder en hel del för mig som har min hemmahamn i strömmande vatten. Man kan visst förlora någon knop i toppfart sägs det, men det har jag inte märkt av alls än. Det är inte skadligt för drevet om det är moterat enligt fabrikörens anvisningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 27 Juni , 2006 Och jag har lite motsatt erfarenhet på min båt, mycket slingrigare vid låg fart lite snabbare upp i plan. Mycket känsligare i högre medsjö, båten blir lite slingrigare när det lättar lite och fenorna sedan landar i vattnet igen. Tror att effekten varierar från båt till båt faktisk, jag tog bort mina och satte inte tillbaka dem igen. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 27 Juni , 2006 det är en stabilesator för drevet men den har en kant som gör att du trycker ner nosen längst bak,den höjer aktern ur sjön,många gillar den men det beror på vilken båt man har,jag har själv en som jag gjort anpassad för min båt utan kanten,jag vill ej att nosen ska dyka vid 40 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercruiser 0 Postad 28 Juni , 2006 Tack för svaren. Den får nog sitta kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser