Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Mercruiser

Bayliner 2355 problem med tömning av septiktank

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har problem med att tömma min septiktank. Pumpen går men inget kommer ut. Jag har kollat kranen i båda lägena för sug resp egen pump ut. Någon som har några råd att ge? Tacksam för svar.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min. Min båt har tidigare gått i en sjö i norra USA & där får dom tydligen inte tömma tanken i vattnet. Så utgående rör från pumpen var pluggad. Så jag monterade bara dit slangen som låg snyggt förpackad i en påse bredvid pumpen & då funkade det.

I min båt sitter pumpen under bädden i mid cabin.

/Linde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har min pump i motorutrymmet på styrbordssida bakom septitanken. Slangen ser ut att vara monterad då den sitter i en Y-koppling där man kan välja att ställa kranen för sug resp pump läge. Ska ändå kolla om den är kopplad till tanken. Förra ägaren använde aldrig toaletten i båten. Behöver kranen för vattenintaget till toaletten vara öppen för att inte skapa undertryck vid tömning? Var sitter kranen till vattenintaget? Dumma frågor kanske men båten är ny för mig. 

/Per  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är samma typ av pump som i min så kanske impellern är slut i den. Blir lätt det om den körs torr. Annars får du nog bita i det sura äpplet och lossa slangarna och se om det är nåt flöde. Behöver väl inte nämna att det blir lite roligare om man suger tanken först :)

/Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för svaren. Jag får nog gå till botten med det hela och kolla pump, slangar, etc.

Ett riktigt skitgöra:-) 

En trevlig sommar på er!

/Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min båt måste tanken vara istort sett full innan det är möjligt att tömma tanken. Försöker jag tömma halvfull tank går pumpen men inget händer.

Prova att spola mycket så du är säker på att tanken är full nog för att tömmas.

Sedan tror jag att egentligen tillåter nog ingen sjö att man dumpar avfallet direkt i vattnet...

// Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...