strole 0 Postad 27 Juni , 2006 För er som ser oljan minska på stickan motorn allt tröttare och trögare att starta och går i motorbyte tankar vill jag ge mina synpunkter. B20 Räcker med nöd och näppe till för catalinan tycker jag. Själv satte jag i ännu en b20 förra året och det är enklast och billigast då man har samma kyl limpa mm. Sen är det ju för orginal skickets skull med och orginalkänslan att ha kvar B20 spisen. Så för min del blir det nog B20 även i fortsättningen. Annars så tror jag mycket på VP 171 Det är 2,5 L 4 cyl. Vilken är i grunden en B23 moror fast med strokad vevaxel därav 2,5 Liter. Vp 145 är samma motor fast utan strokning av vevaxel och då 2,3L och 145 hk. Vi har aluminiumtopp och rostfria ventiler och säten vilket gör att vi kan åka på blyfri soppa. Vp 171 är säkert lättare än B30 och tar mindre platts och är betydligt nyare konstruktion. Vp 145 och 171 ska passa i samma fästen och drev som B20 har jag hört. MVH / Stråle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bard 0 Postad 29 Juni , 2006 Tack för råden. Vad innebär det att vevaxeln är strokad, är det slaglängden som ändrats? vet du något om VP151? mvh Bard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 29 Juni , 2006 VP 151 vet jag inget om men det borde vara en B23 i grunden det med. Är det en 4 cylindrig maskin borde det vara B23. Det vore ett tjänligt antal hästar tror då jag. Och det är ju just vad Catalina vill ha. www.drevia.se kanske har info på sin hemsida ?? På blocket hittar man mycket begangnat men mycket är rent bluff och båg renoverat eller slutkört så man får se upp med vad man handlar MVH / Stråle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 3 Juli , 2006 Annars så vore det väll inte så dumt om man hittade en Turbo diesel motor av nått slag på ca 150 kusar. Fördelen med diesel är att det drar mindre bränsle då diesel motorn har högre verkningsgrad ! Dock dyrare att reparera om nått går sönder befarar jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 16 Juli , 2006 Här säljs B18 och B20 motorer de kommer från en militärutförsäljning och motorerna är nya aldrig använda bara konserverade och stått i beredskap. 5500 kr kanonpris för en ny motor skulle va kul att komma över en sådan B20. Detta var några år sedan och jag tror inte detta görs nå mer. Lägg märke till remmskivan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juli , 2006 Vad innebär det att vevaxeln är strokad, är det slaglängden som ändrats? längre slaglängd va rätt svar! ang diesel med lågtrycks turbo och intercooler se de andra trådarna eller sök på xd3te vass liten diesel som någon borde prova att stoppa i läs trådarna så ser ni varför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan2 0 Postad 17 Juli , 2006 Hej. var är detta någonstans? mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Juli , 2006 godmorgon du är på maringuiden. vad det ang söket så skriv xd3te som sökord på forumet motorbåtssnack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 17 Juli , 2006 aq131,aq151 och aq171 bygger på ett b230 block. Snarlikt b23 på utsidan, men insidan skiljer sig. Jag skulle gissa på att aq131,aq145 är billigast att äga. Kan nämna några gobitar ur aq171 prislista: - Kolvar 3tkr styck. - Avgaslimpa ca 12tkr. Vid ett eventuellt kamrems ras blir det obeskrivligt dyrt då risken att toppen och kolvarna är helt sönder. B30 motorn är iprincip en b20 fast med två extra cylindrar. Väldans bränsletörstig. Angående inlägget om lik på blocket... jo det stämmer. Man monterar inte ut en motor om den fungerar bra. Jag inhandlade en aq140 med drev som ruvade på många hemligheter. Skrurna cylinderlopp, sönder rostad underdel mm. Av detta lärde jag mig att allt kostar, man skall vara ur duktig på motortypen för att göra en bra affär ! / Plarsa http://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 26 September , 2006 http://www.blocket.se/vi/9158550.htm?ca=6_s En Annons tydligen en Militär motor observera att den är ny ! Det är inte samma sak som någon som slängt i hop en slut körd b20 med nya lager utan att slipa vev och lagerytorna samt borrning av block. Sen vet inte jag om anonsören talar sanning ! En slant kostade det då B20 avsedd för Haubits 77. Endast provstartad. 8-bultad vevaxel och toppen från 75/76 A och K kam medföljer Pris 17 000,- eller högst bjudande För den som tänkt sig en båtmotor har jag även allt som behövs - avgaslimpa, vattenpump, värmeväxlare m m. Jag köpte motorn för att sätta i min båt, men det blev båtbyte i stället... Tel A 08-22 00 19 Tel B 08-774 18 62 Tel M 0708-11 08 88 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser