Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Tiny

Efter grundstötning , vad bör man kolla?

Rekommendera Poster

I helgen tuffade jag fram i Gävlebukten(stenbukten)

och lyckades köra upp i ett stenparti där det normalt

är prickar utsatta men så inte nu.. Tydligen var jag inte den första

som gått på där i år fick jag i upplysning inne hos marinhandlaren.

Trots den låga hastigheten av ca 2-3 knop och ett oturligt gaspådrag

när jag var mitt uppe i stenbältet så slipades samtliga tre propellerblad<

till så att ett propellerbyte är ett måste. Jag har efter detta lyft

upp hela båten för att kolla om det var något mer som blev skadat men

det ser ok ut förrutom några mindre hack i skäddans nedre del.

Axeln är vad jag kan se också oskadd, men är det något mer

man borde kontrollera innan man drar ut till havs igen?

Motorn är en utombordare av märket Yamaha 90 hkr.

 

Tacksam för svar // Tiny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En grundlig inspektion efter sprickor på växelhuset kan vara på sin plats. Den låga farten du höll räddade nog en hel del!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ja jag tror också att min räddning var den låga

farten! Nu ska jag inhandla ett nytt aktuellt sjökort också

så man i alla fall kan försöka undvika fler grynnbesök denna säsong.

Men som sagt förr eller senare så är oturen framme!

 

Ha det!

 

Tiny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte kolla om groggen står kvar på flybridge ;)

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


He he,,,hade svärmor och ungar med i båten så

någon grogg hade jag inte intagit

 

Tinysmiley-cool.gif\!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl idag på morgonen ringde min handlare och berättade att nu fanns

de delar som jag beställt hemma, en ny propp samt en styrfena(anod)

som också stack vid grundet. Väl där för att hämta grejorna så visar det sig att jag fått den övre anoden, hmm. De kan jag ju leva utan några dar så glad ihågen släntrar jag ner till båten och påbörjar propellerbytet.

Men det visar sig att grejorna inte passar 100%, går då upp tll firman och påtalar det. Men visst ska det passa, se bara till att saxpinnen kommer i längst ut på axeln. Jag gör som de sagt åt mig och yes det funkar tänker jag. Gör en repa mot stan och tillbaks, allt är frid & fröjd men då uppstår ett mystiskt ljud, shit tänker jag. Det kanske blev något fel på växelhuset vid grundstötningen i alla fall. För proppen kan det ju inte vara fel på. Kör då på tomgång tillbaks till min hemmahamn och lägger till.

 

Åker hem med svansen mellan benen och tänker att detta blev ju en kort båtsommar. På kvällningen åker jag och flickvännen tillbaks för att provköra ytterligare en gång men den låter inte bättre nu.

 

Bestämmer mig för att plocka av proppen i alla fall och ser då att hela skiten snurrat mot godset i riggen och skavt av några mm av godset.

Kikade då på asken där monteringsatsen legat och där står att den är anpassad för yamaha 115- 250 hkr. Lyssna aldrig på en handlare!

På måndag kommer jag hänga på låset och klaga!!

 

En som aldrig läser bruksanvisningen men kommer att göra det hädanefter!

 

I dag onsdag den 5 juli fick jag i alla fall den felande brickan, nu sitter nya proppen där den ska och motorn går som en klocka!

I helgen blir det en sväng ut i kustbandet med övernattning!smiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har du kollat ev givare till ekolod/logg etc om du har sådant? lär ju iofs märkar när du aktiverar enheterna men men...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...