Seven 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej! Funderar på att bli båtägare och har spanat in Ryds 20 DC. Verkar dock vara ont om beggade såna....Är det nån som har erfarenheter från denna båttyp? Har hygglig koll på prisläget, men vad får man betala för service och vinterkonservering om man låter en marina utföra jobbet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juni , 2006 Hej, Service- och konserveringskostnaden varje år är väl egentligen inga större summor jämfört med försäkringspremien (och ev avbetalning på båten) samt ev vinterförvaring hos marina. Kostar en del med bensin/diesel också för en säsong. Men det är klart många bäckar små. Inombordare är det lite mer pyssel med i regel inför vinterförvaringen än en utombordare. Så gissningsvis blir det något dyrare än för en utombordare. Kan ju nämna vad jag betalat i service på min Yamaha F115 4-takt genom åren: 1:a servicen 2257 kr. 2: a servicen inkl vinterkonservering 1360 kr. 3:e servicen inkl vinterkonservering 1372 kr. 4:e servicen inkl vinterkonservering och byte impeller samt byte filter vattenavskiljaren 4412 kr. På en inombordare har du drevet som kräver lite mer omsorg (bälgar mm) med underhåll än utombordaren som bara har växelhuset (som det i stort sett bara är att byta oljan i varje år). Så länge jag har min motor under garanti (t o m 2008, jag har 2 års fabriksgaranti och 3 år utökad) låter jag Yamaha verkstad göra service. Därefter kommer jag att göra den själv. Jag sparar in arbetskostnaden men motorolja, filer, växelhusolja, stift mm får jag köpa. Test av Ryds 20 DC finns här om du är intresserad: http://www.vimenn.com/?article_id=18552 Skrovet på Ryds 20 DC är baserat på Ryds 620 DC som du säkert vet som är ett mycket bra skrov, det har många tester visat. De första årgångarna av Ryds 620 DC var det lite si och så ang detaljarbetet speciellt i passagerarutrymmet enl de tester jag läst. Men nuförtiden har de nog bättrat sig. Ryds 20 DC med inombordare är nog ett klokt val, man slipper i regel få båten stulen då stöldrisken är betydligt lägre än med utombordare. Försäkringspremien blir därmed lägre. Lägre tyngdpunkt i båten med inombordare gör nog att båten går aningens bättre i lite sjögång jämfört med utombordarvarianten 620 DC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrik15 2 Postad 26 Juni , 2006 Hej ! Jag har haft min Ryds 20 dc i ett år nu, och är mkt nöjd med den . Service är inte så farligt dyr,med vinterkonservering så hamnar du på runt 3000:- Försäkringen ligger på 5000:- Har en mercruiser på 220hk som är rätt kvick ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seven 0 Postad 26 Juni , 2006 De begagnade Ryds 20 DC jag kollat på har lilla motorn (190 hk, utan insprutning). Vad jag har förstått så ger MPI-motorn (220 hk) inte nämnvärt bättre prestanda, däremot bättre ekonomi och jämnare gång. Kommentarer?? Bör man vara orolig för att icke-insprutaren har sämre andrahandsvärde? (i den mån man nu skall börja fundera på försäljning innan man köpt båten!) . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser