Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
kallle

Crescent 525 HT läcker in vatten help me

Rekommendera Poster

hejsan min båt läcker in vatten, skrovet är hur fint som hälst.

kan det komma från motor fästet eller nått likanande. man bli tokig hitta aldrig felet

post-15918-1394234700,722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den som jag hade en gång i tiden så läckte det in från bultarna som håller motorn, de är lite krångliga att komma åt, sitter under själva motorbrunnen om jag inte minns fel.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok kan säkert vara där nånstanns felet sitter då, för skrovet tror ja inte det kan vara. lite kommer in när den står stilla. men oftast när man är ute o kör. ska man plocka bort motorn för att kolla detta då?`du menar 2 bultarna som håller motorn i läget`?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, det brukar sitta två stycken bultar genom akterspegeln. Jag tror du kan komma åt dem inifrån utan att lossa motorn, kanske räcker det som en tillfällig lösning att smeta in runt dem PL 400 eller något liknande som fäster även på våta ytor. Eller lossa muttrarna o brickorna och täta under dem. Lägg gärna dit extrastora brickor. Varför inte börja med det o se om det hjälper? Annars får du lossa bultarn o täta runt dem. Borde gå att komma åt från utsidan med en jolle eller nåt om du fäller upp motorn.

Berätta gärna hur det gick.

MVH, G. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok ska kolla upp detta. tänkte är ju ett hål mitt i durken där man kan suga upp vattnet. från dubbelskrovet. om man sätter ett stopp i mitten. så borde man ju kunna se om det är från fören eller aktern vattnet kommer ifrån

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tänkte på en sak om man ska täta på insidan. kommer inte detta vattnet bara i själva lådan eller kan det rinna in mellan skroven menar du?

post-15918-1394234700,8435_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevlig båt du har. Har haft en själv, men den blev lite för liten för familjen.

Hur som helst: Kommer det in mer vatten när du kör är det inte bultarna till motorn. De ligger över vattenlinjen då.

Mitt tips är att det är den urusla dyvikan som tar in vatten. På min båt hade den läckt och blivit inbplastad. Jag satte dit en mässing som höll måttet. Kolla den - sitter på kölens styrbordssida precis under länshålet, så den är rätt lätt att byta mot en bättre eftersom man kommer åt att dra bultarna via länshålet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den dyvikan som sitter på nu är av mässing. den såg fin ut.

mycket märkligt, riktigt svårt att felsöka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det kan inte vara att  när man svänger så spruta det in vatten i lådan från skavallerstrålen från motorn. fast det kommer ju även in lite när den står stilla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tips: Ta med någon som du låter köra. Beväpna dig med ficklampa och titta i länshålet samt känn runt dyvikan under gång. Kolla även under och runt motorbrunnen, men det borde inte komma in där eftersom hela akterspegeln är ovanför vattnet när du kör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...