strole 0 Postad 2 Juli , 2006 Har du en b18 bör det vara en AQ105a Ur volvos rep bok ! Slutningsvinkel 59-65 grader Avstånd brytare 0.40-0.50 mm Stroboskopställning 2000 R/ MIN 22-24 (aq 115a 24-26 om du har en sån) Jag är säker på att det är tändfel hjälper inte detta så ta komp prov! Observera att du ställt tänningen fel och på för hökt varvtal. Det här spelar en mycket stor råll. Det har hännt mig själlv så jag vet !! Gör detta noga nu och hör av dig i genn ! Motorn på bilden har inget med texten att göra för det är en B16 MVH / Stråle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 2 Juli , 2006 Hej igen Det kan faktiskt vara en (eller två) saker till: Bränslet: KOlla att pumpen ger tillräckligt. Är den sliten eller igensatt skulle det kunna vara boven. Dessutom kan det faktiskt vara luftningen till tanken. Testa att öppna soppalocket lite. Mvh Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juli , 2006 gå in på tråden; B20 Orkeslös prova tipsen ang tändning för att få ut den optimala tändpunkt kontra bränsle förslitningar mm. Dessa tips funkar men du måste ha lite motorkänsla och någorlunda hörsel. (Sen om du vill kan du ju göra märkningar och jämnföra dessa med hur den går på rek fabriksinställningar) Men se även vad som var det egentliga problemet. 1342 eller 1243 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 3 Juli , 2006 Har kollat bränslet och det kommer rikligt (ny bränsle pump). Ska kolla tändning igen men det är gjort efter både öra,känsla och stroboskoplampa utan bättre resultat. Tändkablarna sitter rätt 1342 och rotorn går moturs. Har även kollat med kamvinkelmätare o den är mellan 59-60 grader. Det finns inget glapp i fördelaren o vikterna rör sig fint. Jag har en annan fördelare oxå ,ska testa med den idag o se om de blir någon skillnad . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 3 Juli , 2006 Ställ effter värdena du fick av mig nu och på 2000 R/Min ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 3 Juli , 2006 Har en gång stött på ett spökfel på b20 troligen är det inte detta men du kan ju kolla: på blocket har du en dosliknade burk med filter i för vevhusventilation blir detta helt igensatt så vevhusventilationen hindras då blir den riktigt orkeslös, fick problemet efter en längre tids ökenkörning (6 månader) men som sagt detta är långsökt det dammar ju inte så mycket på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 4 Juli , 2006 Spännande hobby du värkar ha då Ökenkörning eller är det jobb ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juli , 2006 nix, bara sk tidfördriv innan man fick ungar, gjorde lite dykjobb och lagade båtar mm men bara så man överlevde för dagen tror fortfarande beduinerna talar om den svenske beduinen. Efter sista turen ner så tänkte ett gäng kompisar ta sina kameler och komma och hälsa på här i Sverige. Jag har ågrat många gånger att jag stoppade deras planer vilken PR kupp man kunde gjort inte var dag det går en karavan till Sverige. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 5 Juli , 2006 Hhahaha Nä där ser man. Jag har pysslat lite med sportdykning jag men har inte dykt sen 97. Men utrustningen har jag kvar. Kanske man ska hänga på sig stabjacka och tuber cyklop och simmfötter och plaska lite i hamnen nu när det är badvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Juli , 2006 jag kände jag hade gjort mitt under vattnet så jag sålde rubbet billigt på blocket, tycker det ovan ytan är trevligare här i våra insjöar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pillas 0 Postad 13 Juli , 2006 Hej! Låter som du har problem med tändföljden! Min kompis hade samma problem som du! Han hade satt tändföljden fel. Den varvade hur fint som helst obelastad men så fort han la i en växel så varvade den endast 2000 varv. Tändföljden skall vara 1, 3, 4, 2 Ställ 1:ans cylinders kolv i toppläge knäpp upp fördelarn och kolla att rotorn pekar på ettans stift (tändkabel) sätt fast tändkablarna enligt ovan. Lycka till! MVH / Pillas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 13 Juli , 2006 Du har inte läst hela tråden va? Btw, hur går det med bestyckningen, varvar det bättre nu eller? //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas-z 0 Postad 13 Juli , 2006 Hej !! Har nyss bytt ut min weber 36/36 till förmån för ett par dubbla solexar från en aq130c. Hela förra sommaren ägnades åt att testa olika munstycken i webern samt alla möjliga andra inställningar av tändning osv. Uppnådde för visso hyfsat resultat, maxvarv på ca 4900 RPM och toppfart över 30kn. Tilläggas bör att detta handlar om en 16-fotare på 650kg & B20. Men den svaga punkten var hela tiden att det saknades kraft i motorn när båten skulle upp i plan, var man fler än 2-pers i båten var baksäteråkarna tvugna att kliva fram i båten för att den skulle orka plana. Vattenskidåkning var heller ingen höjdare eftersom starten blev en segdragen historia. Till slut lessande jag på allt mixtrande med förgasaren och skaffade solexarna i stället och det blev en rejäl skillnad, känns inte som samma motor. Nu är det en helt annan kraft i motorn, planingströsken passeras utan några som helst problem. Värt att notera är att toppfart & toppvarv är exakt det samma som för webern. Min slutsat baserat på egna erfarenheter är att tvåstegsförgasare inte lämpar sig för marint bruk särskilt inte om du har en lite större båt. Gissar att det är just tvåstegskonstruktionen som gör att den saknar orken i det så kritiska mellanregistret i en bil finns inte den problematiken. Mvh /// Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas-z 0 Postad 13 Juli , 2006 Du skriver att motorn är nyrenoverad. Vad har du använt för topplockspackning ?? Marinpackningarna ligger på 0,8mm tjocklek. Har du använt den betydligt tjockare bilpackningen får du något lägre kompression och framför allt dålig effekt. Detta kan vara en förklaring till dina problem. /// Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 16 Juli , 2006 Äntligen !!! Hittade en gammal propeller i båten som jag lagade upp och vips så varvade båten ur och planade hur lätt som helst !! Ställde även om tändningen en smula men den orkade inte ändå med den gamla propellern. Hittar inga nummer på den prop. som satt på,men det vart en himla skillnad med den nya prop. Båten planar direkt utan att ens behöva gasa så att andra porten på webern behöver öppna. En del tycker att det -inte funkar så bra med weber till båt, vill bara säga : -det funkar hur bra som helst,bara man har rätt bestyckning och propeller. Min båt väger ca 1100kg med en B18 och 100 drev och den går som ett skott nu med en weber dgv 32/36. (Skott och skott ca25 knop och det är väl vad en Marieholm catalina gör med min drivlina). Vill tacka alla som har hjälpt mig med alla tips, ni har varit till stor hjälp för mig och säkert många andra också. -Ha en skön sommar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juli , 2006 behövs det 44 svar innan man kommer ihåg att man också bytt propeller? hur gick det för polaren Netbooster i början av tråden var det bortglömt propeller byte där med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser