Booster 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej! Någon som vet vad det ska vara för bestyckningen på en weber 32/36 gdv till en M20 Marieholm Catalina? Jag får inte båten att plana med grundbestyckningen som sitter i Weber förgasaren. Och det finns mängder med kombinationer av munstycken, och ingen jag pratat med på olika firmor men vet vad det ska sitta för munstycken i webern när den är i en båt med p-kam. Just nu är den bestyckad för en B18 med k-kam : Huvudmunstyck. = 150 135 Luftmunstyck. = 160 185 Det är en Aq110 - Ny renoverad B18, p-kam med 100 drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 Juni , 2006 Har du kollat med RonWill Speedshop? De hjälpte mig med min Weber (36/36:a) som satt i en Ascona jag en gång hade som nu har rostat bort... http://www.ronwill.nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 26 Juni , 2006 Kontrolera även tänningen det kan vara den som står lite fel. Jag tycker din bestyckning låter vettig möjligtvis att en marin motor ska ha lite mera soppa. Men kolla så inte felet ligger hos tänningen det har jag råkat ut för .Den kan stå lite fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Netbooster 0 Postad 26 Juni , 2006 Jag har nu bytt ut huvudmunstyckena till 185 165 . Resultatet vart att den gick något bättre på lågfart men får fortfarande inte upp den på planing. Tyckte den började bluddra lite innan fullgas och vid full gas verkar den tappa kraft och få för lite bränsle??? Har kollat på bestyckningstabeller till weber och det verkar som om andra stegets munstycke ska vara något mindre än det första ?? Har kollat tändningen med lampa o den står rätt enl.boken. Har även provat att köra samtidigt som vi har vridet på fördelaren utan bättre resultat. Börjar fundera på om det är fel propeller,men jag har fått upp båten på planing med den förrut.Bara att den inte varvade ur men då var motorn dålig.Nu är allt nytt i den med nyrenoverad topp och ny weberförgasare och den gör 7knop!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2006 Hade du weber tidigare?? ang tändning kolla hela förställningen inte bara värde vid 1500 eller tomgång om du nu kör med den principen. se tidigare forumtrådar på b20 problem. snappade upp detta på nätet något för det moderna folket som vill ha de senaste tändnings problemen men ideen är bra igentligen bra. http://123ignition.se/buy.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 26 Juni , 2006 http://123ignition.se/product/123-VOLVO-B18-B20.html bättre länk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 26 Juni , 2006 för lite soppa det tror jag ej då börjar den hacka med förmycket soppa börjar dom oftas bluddra för att man dränker stiften.kolla tändningen vid tomgång ca 800 varv då skall den stå mellan 7-9 grader före. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 26 Juni , 2006 Nej ,jag hade 2st Stromberg cd150 innan jag köpte webern. Jag har inte kollat tändstiften efter att jag bytte till större bränsle munstycken ska kolla det i morgon.Likaså tändningen igen. Jag funderar fortfarande på om bestyckningen till webern är rätt för båt iomed att en båt går på samma växel hela tiden och i uppförsbacke. Jag har kollat upp 1-2-3 Egnitorn ..kostade en hel del -ca 3000 spänn! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 27 Juni , 2006 Är du helt säker på att kamaxeln hamnat rätt när du bytte till P-kam? Det finns ju märkningar på kamdreven men det kan ju bli fel ändå. Har du kollat ventilspelet sen du efterdragit topplocket? Du kan ha för litet spel så att ventilerna inte stänger helt när motorn blir varm. Är tändningen OK? Bränslepumpen? Sen ställer jag mig lite frågande till varför du byter ut dina 2x Stromberg 150 mot en Weber 32/36. Strombergarna har väl ca 40mm diameter vilket innebär att du stryper motorn en hel del.(2 st 40mm ger ca 25cm2 medan 32 & 36mm ger ca 18cm2, dvs 28% mindre förgasaröppning.) Webern är väl dessutom en 2-stegs förgasare (2:a spjället börjar inte öppna förrän 1:a är öppet till ca 1/2- 3/4) vilket ger bra bänsleekonomi i en bil som rullar lätt i landsvägsfart men det fyller ingen funktion i en båt som inte går lätt i marschfart. Med en planande båt är det som du själv skrev ständig uppförsbacke. Vore jag som du skulle jag sätta i nya membran i Strombergarna och testa hur det går med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 27 Juni , 2006 Har en 36/36:a på min B20/AQ130 skall ut ikväll och kolla vad det är för munstycken i. Återkommer. //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Netbooster 0 Postad 27 Juni , 2006 Motorn är renoverad av en verkstad och har endast gått knappt 1 tim så toppen är ej ännu efterdragen. Jag hoppas dom fått kammen rätt ,men det utgår jag ju ifrån.Vet inte hur jag ska kunna se det nu när bröstkåpan sitter på..isf går det ju att tömma ur oljan igen o kolla. Har kollat ventilspelet och det ligger på 0.5 rakt över. Har kollat tändning och det är en ny bränslepump. Jag bytte till webern för att det var svårt att få tag i delar (hittar inga nålar till 2xStromberg cd150 endast till enkelförgasaren).Plus att jag slipper skruva på förgasarna med synkning och blandskruvarna med allt vad det innebär varje säsong. Men som du skriver öppnar webern i två steg och det är kanske en nackdel men jag vet att många har weber i båtar med B18/B20 som fungerar bra. I vilket fall ska min båt varva mycket mer än 2000/rpm även med en weber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2006 en kugge fel märker du på att lämpligt tändläge inte stämmer. Men varvar det inte mer än 2000 då är det helt klar att något är fel. På bilsidan har jag aldrig varit förtjust i webrar och att detta skulle vara bra lösning på marinsidan har jag svårt att tro. tröttnar du på att synka så varför inte en enkel strombergare eller modern su, SU HIF-6 som satt på sista b20 den ungreskbyggda hade enkelt ställbart munstycke, sätet hissades upp och ner med en liten kuggväxel och skruv på utsidan detta för att kunna öka fetheten på blandningen beroende på vilken öststats soppa man körde på, klurig lösning. Förmodar att du redan kollat tändning mm, men kolla även så att förställningen fungerar inga skadade eller avrostade fjädrar eller kärvande vikter eller nockaxel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 27 Juni , 2006 Jag hade ett problem på min VP 170 förra året....ville inte varva vid belastning...visade sig bero på glapp i rotoraxeln...bytte fördelare, o den gick kanon. Lyft av fördelarlocket o känn så rotorn ej glappar i sidled. Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2006 sidledsglappet kommer att påverka kamvinklen, det är därför det säkraste sättet ätt ställa brytare är vid kamvinkelmätning och motorn på lagom varv. den statiska metoden är att trycka med glappet vid inställningen till ca 0.35. släpp sen tummen finns då inget spel kvar öka något detta ger visserligen för många graders kamvinkel men motorn kommer vid belastning att få rätt värden. tumregel stort avstånd ger litem kamvinkel / litet avstånd ger stor kamvinkel. Kamvinklen är laddtiden för kondingen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 27 Juni , 2006 Peo min fördelare är glapp den med var fick du tag i en ny ?? Jag har en fräch bilfördelare från 76 liggandes år 75 - 76 fördelarna har en annan tändkurva har jag hört som ska vara bra på lite trimmade motorer och det är ju marinmotorn. Vet inte hur jag ska göra för den har även en vacum klocka och marinförgasarna har inget vacumuttag Kan ju vara värt att testköra och se hur det går Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peos 0 Postad 27 Juni , 2006 Jag satte på en ny Marin fördelare....men den dom kört med innan var en bilfördelare...det funkar oxå...du behöver bara inte koppla in vacumet, låt den stå öppet bara.... Testa vet ja....enkelt att byta ju..... Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Juni , 2006 Ta den frächa och sätt över vikterna och fjädrarna. bilsidan körde med vaccum på standar och sport modellerna dubbla su mm körde utan. sidan från 123 gjorde ju en tänkurvebeskrivning på de olika modellerna. Jag tror att anledningen att man kört utan vaccum på sjö är att de första marin volvona var baserade på sportmodellen dubbla förgasare och då var det andra valet bara zenits fall förgasasare och då var valet lätt, att det sen kom strombergare 175an och sen en modern SU det verkar marin folket helt missat. Men hade jag varit i dit ställe skulle jag ta en med vaccum och borra dit en vaccum nippel om du inte har utag och sen ställas tändningen efter spikningarna för att få den optimal tänpunkten anpassad efter förslitningar och bränsle se de tidigare råd jag skrivit om på tidigare trådar ang b20 tror du har mycket att vinna på detta. justering av kurva efter vaccuum och dels centerfugalvikter måste även på sjön vara det mest effektiva, vaccum gör att tändkurva anpassas efter belastning och inte bara efter varvtal, gör en test du har ju inget att förlora på att pröva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 28 Juni , 2006 Tackar för info. Vad menar du här ? (sidan från 123 gjorde ju en tänkurvebeskrivning på de olika modellerna.)? Vad för sida ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 28 Juni , 2006 Har kollat fördelaren (en bosch utan vaacum 02 31 178 011 igentligen en B20 fördelare): Inget glapp ,rätt kamvinkel ,inga fastrostade vikter ,bra gnista ,ca 29grader vid 3500 varv (testade även att vrida fördelaren medans vi åkte med följd att den bara gick sämre hur jag än vred fördelaren) . Har beställt nya huvudmunstycken till webern : 190 200 210 Motorn går hur bra som helst utan belastning och varvar ur. Men under belastning över 2000/rpm ,finns ingen ork alls. Tur att man snart har semester så att man kan ligga o skruva i hamnen, i år igen !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 28 Juni , 2006 Hej Har själv Weber 36/36 bestyckad med 135/155 Det är OK, men avgjort svagare än de tidigare dubbla förgasarna. Frågan är om en 32/36 räcker. Hur som helst borde det inte ta stopp vid tvåtusen, även om den får lite dåligt med soppa. Kolla fördelaren. Har själv gjort tidsödande erfarenheter av taskiga tändsystem. Bytte allt och testade olika fördelare utan några nämnvärda förbättringar. Tröttnade och satte dit ett 123ignite samt en torr tändspole från Biltema. Gjorde underverk. Har därefter testat en av de gamla fördelarna i bänk och det visade sig att den inte ställde om kurvan som den skulle. Kan mycket väl vara det. B18/B20 är rätt känsliga för tändinställningen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 28 Juni , 2006 Är det inte 1800- 2500 v/min motorn ska gå när du ställer tänningen ? Går den på alla cylindrar då ett tändstift kanske är paj ?? Jag tror då att det är tändfel med tanke på att din förgasare värkar bra. Har du monterat i hop förgasaren rätt då annars ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Juni , 2006 En anna långsökt anledning kan vara en spole som är på väg att ge upp, detta ser du lättast med hur lång gnista min 1 cm =100000 volt du får från tändkablen och om färgen inte är blå, gul röd dags att byta, spolen blir även onormalt varm innan den lägger av. kolla även tidigare trådar om b20 mm. Du har väl tagit upp ankaret, skämt och sido men men vid några tillfällen förra säsongen när jag skruvade och provkörde och inte fick rätt drag i båten så låg ankaret och släpade under båten, så kolla du det kan ju vara något annat som trasslat in sig och släpar med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 28 Juni , 2006 En webergrej till: Lilla munstycket på första steget, stora på andra. Förväxlade själv förra våren och begrep inte varför det inte hände något över 3000 rpm. Men som sagt: För mig låter det tändfel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 28 Juni , 2006 Per_d -jag tror du kom på det ! Om det är som du säger med munstyckena. Jag tror munstyckena sitter fel,när jag bytte till dom större satt 150 till första porten och 135 till andra från fabrik ,det är en splirrans ny weber. När jag gick upp till 185 165 gick båten lite bättre på lågfart men orkade ej plana.Jag tyckte det såg konstigt ut med ett mindre bränslemunstycke till andra steget och större luftmunstycke ,men jag trodde det skulle vara så. Så jag satte dom större munstyckena likadant som dom mindre satt : Alltså det största bränslemunstycket av dom två till port 1. -Håller tummarna att det är det som är felet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 29 Juni , 2006 Hej igen, jag var och kollade igår och på min 36/36:a så har jag 140 på första steget och 145 på andra, fö så kan du byta halsring på ditt första steg till en 36:a tror jag om du behöver mer klös. Mvh Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
djme 0 Postad 29 Juni , 2006 Tror snarare att man inte har någon användning av en vacumstyrning av tändkurvan på marinmotorn eftersom den går i ständig uppförsbacke med ständig belastning. Du har aldrig någon Flytgas på en marinmotor och behöver därför inte ha nån vacumstyrning av tändkurvan. Sen vet jag inte hur det är med VP grejorna men det borde ju vara likadant som mercruiser och andra tillverkare att allt till marinmotorerna är gnistskyddat och isåfall skulle jag vara lite försiktig med att flytta över bilprylar ner i båten. Mycket möjligt att de gamla fördelarna utan vacumklocka är samma på marinmotorn så då hade jag nog försökt få tag i en sådan istället. Sen tror jag oxå på teorin att 32/36:an blir i minsta laget jämfört med original. Jag hade nog satsat på ett par dubbla dellorto 40:or om jag skulle haft bättre klös. /Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Juni , 2006 På min båt skulle jag nog vilja kalla att man har varvtal som sk flytgas efter det planat upp och går är det lagom att dra ner på 3500 varv . Men mycket möjligt att vaccum skulle göra för lite på sjön för att vara någon idee för tillverkarna att använda det är ju som sagt ständig uppförsbacke även om den blir mindre brant efter plan. Intressant om någon som prövat kunde skriva en rad hur det funkade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ollbrs 0 Postad 29 Juni , 2006 Jag orkade inte läsa igenom alla svar men det finns en firma som heter Misab och på deras hemsida www.misab.se finns det bestyckningstabell för Weberförgasare samt en hel del annan nyttig info. /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 29 Juni , 2006 Stort tack Nissed ! För att du ville kolla vilka munstycken du hade.Nu vet jag ungefär vart jag ska börja prova ifrån. Ollbrs -Jag har varit kontakt med Misab och dom kunde inte hjälpa mej med min marinförgasare. -Prova dej fram var svaret. -Och det kan jag förstå: ca 100 :- /munstycke tog dom,men jag har fått tag på munstycken från annat håll så nu blir det att testköra både båt och nya ölglasen i helgen. -Semestern börjar på Måndag.Fem HÄRLIGA veckor ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Booster 0 Postad 2 Juli , 2006 Har provat hela helgen med olika munstycken men jag får den ändå inte att varva. Kommer endast upp till ca 2000 varv sen händer inget mera.Jag blir inte klok på vad det kan vara. Kollade tändningen igen o den är ca 29grader vid 3500 varv. Motorn går kanon på tomgång och varvar ur när den inte belastas. -Nyrenoverad motor och den går sämre mot vad den gjorde med 4 brända ventiler ,nedsliten kam ,dåligt komp som det var ifjol. Ska prova att försöka hitta en annan propeller,men den har planat med den som sitter på med lite trixande med trimplanen. Någon som har en Penta propeller till ett 100 drev (14x11 vänstergående nr 813227) till salu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser