Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
OckelboT17i

Båtexperter: Idéer sökes - vatten/bensin i motorn

Rekommendera Poster


Hej, Vi är tillbaks i forumet med årets båtdockusåpa. Vår Ockelbo T17i är fortfarande inte körbar. Urk, snyft. Söker dina idéer på nästa steg.

Problembeskrivning:

Vid körning med motorn blandas oljan inne i motorn med VATTEN och BENSIN, varvid det uppstår en vit sörja. Redan efter ett par minuters körning på nära nog tomgång har nivån på oljestickan ÖKAT med FLERA LITER. Om man manuellt trycker ned avgasutblåset på en av cylindrarna, då motorn är avstängd, så RINNER det sakta in vatten i aktuell cylinder.

 

Vidtagna åtgärder så långt:

Startmotor bytt, topplockspackning bytt och dragen enligt verkstadshandbok (provat två gånger med nya packningar), bensinpump bytt. Vid tidigare tips om vad felet kan vara, har nämnts att toppen eller avgaslimpan kan har rostat sönder. Vi har inspekterat toppen och limpan och provat att hälla avfettning och vatten för att hitta eventuella läckor, men utan resultat. Toppen och limpan SER ganska bra ut. Limpan i sig har vi dock inte monterat isär. Våra kunskaper är inte obefintliga med begränsade. Kan man befara att ringarna runt cylindrarna är kass eftersom bensin och vatten tränger ned i motorns olja?

 

Nu till frågan:

Finns förslag på åtgärder? Vad bör vi göra i detta läge? Vad är nästa steg? Mycket tacksam för dina kunskaper och idéer!

 

Soliga hälsningar,
OckelboT17i

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att cylinderfodrerna är spruckna låter inte troligt snarare är det blocket som är sprucket på något ställe där det är vatten på ena sidan väggen och olja på andra.

 

Sen kan ju kolvringarna vara dåliga eftersom du oxå har bensin i oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan jag nu ställer tycker du kanske är dum, men hur vet du att det förutom olja och vatten finns bensin i sörjan?/mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provtryck limpan...då vet du om den läcker..

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tips så långt! Att provtrycka limpan låter bra. Hur går man, eller vem kan göra det? Någon som har förslag på nästa steg / åtgärder?

 

Anledning till att vi vet att det är bensin i sörjan är att det luktar bensin om densamma.

/OckelboT17i

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hej, jag skulle tro att du fått in vatten i någon cylinder och när denna nått kompressionsläge så har du skjutit ringarna, detta gör att du får ner bensin i oljan. Anledningen till att du får in vatten i motorn är det du måste kolla på. På min motor så läckte limpan (eller rättare sagt det raka röret med kylmantel, ta loss limpan och plugga alla anslutningar för kylvattnet och blås med trycklyft, blåser det i någon av avgasportarna så borde du känna det ganska lätt med handen. 

 

Mvh Nisse

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man manuellt trycker ned avgasutblåset på en av cylindrarna, då motorn är avstängd, så RINNER det sakta in vatten i aktuell cylinder.

 

Om det RINNER så måste vattnet komma någonstansifrån, det kan bara stå några droppar vid ventilen som kastats in baklänges från limpan när du stängde av motorn.

 

Om det RINNER via avgasventilen så ÄR det en spricka i toppen, kan vara supersvårt att se, tex under den inpressade styrningen till någon av ventilerna. Hru mycket vatten är det som kommer, droppar eller en halv deciliter???

 

På med ny topp och ut och prova. Fukten i cylindern gör att den inte går på denna vilket leder till att bensinen letar sig ned till oljan.

 

Sen måste toppackningen vara kass/felmonterad också anars kommer ite vattnet ned till oljan i litervolymer. Supersvårt att få tätt mellan vattenkanaler och olja vid packningen. Var packningen du använde kompletterad med tätningssträngar ???

 

Toppen kan ha blivit lite skev vid kokningen, det läcker oftast vid kanalerna på sidan som är mot stötstängerna

 

Skicka efter några nya packningar från tex kgtrim som bara tar lite över 100 spänn för ett toppackning så spelar det ju ingen roll om man provar lite hit och dit

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Har haft samma problem som du...i mitt fall var det en packning i förgasaren (Solex) som var paj...-soppan flödade (mycket) från flottörhuset via insugningröret och hamnade på nått sätt i oljan.... -Kolla packningarna i förgasarna oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sa du inget om då jag köpte det av dig???

 

Tack för det!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va!!???

Säljer en medlem defekta prylar till en annan??????????

 

Tack för inlägget Ricky!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...