Patric78 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej; Hade kört i ca 20 minuter och 5 minuter i rätt stora vågor så dog motorn och startade först efter ca. 10-15min, körde sedan någon minut så skedde samma pånytt och startade pånytt efter 10-15 min. Körde sedan iland och märkte senare att det var vatten i motoroljan. Motorn startar perfekt nu och hade igång den åtminstone 10min idag utan problem. Oljan såg ut som om man skulle ha hällt Baileys i motorn (ljusbrun gräddig) så det är väll troligen vatten som blandats med. Temperaturmätaren låg hela tiden mellan 80 och lite över 90 grader. Vad man sett på andra inlägg kommer vattnet oftast från avgaslimpan , impellerpumpens axel eller topplockspackningen. Men att motorn faktist stannade borde ju tyda på nått speciellt, men vad? Kan ju vara att det är nått helt annat som gjorde att motorn stannade. Hade förra hösten problem med att motorn inte startade alls och då var det kondensatorn för tändningen som inte fungerade mer. Inte kan väll motorn ha skurit då den stannade pga vatten i motoroljan? Båda gångerna då motorn dog så gick motorn runt som vanligt då man försökte starta men tände inte. Vilket kanske låter som vatten i cylinrarna, men varifrån kommer den till oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 26 Juni , 2006 Ifall du haft/hade vatten i någon cylinder hade du efteråt fått leta delar.Du har själv skrivit ner de flesta skälen till att vattnet och oljan kommit ihop. Det enda jag på rak arm kan tillföra är oljekylaren. Så det är bara att söka efter felkällan. Hoppas du hittar denna och sedan också rapporterar här./lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric78 0 Postad 27 Juni , 2006 Hej igen! Tack för svaret även om situationen är lite annorlunda nu. AQ131D har nog ingen oljekylare det är bara AQ151 och 171 som har det i den motorserien. Men var igår och kollade på båten som jag lämnade efter mig efter midsommar. Båten startade igen normalt och allt verkade som förr. Tömde ut oljan ur motor och filter och fyllde på med ny olja 10W40 mineral (samma som tidigare) och körde båten mot min båtplats i Vasa. Resan är ca 10 nm och inga problem kunde konstateras på hela vägen. Då jag kom fram kollade jag om oljan skulle ha blivit gräddig pånytt men det var inga spår av vatten i oljan. Så jag får väll nu bara följa med och se hur det utvecklar sig. Jag har nog kört ca 200nm sedan i våras då jag bytte oljan och minns inte när jag kollade oljan senast så det kan ju komma med tiden. Eller kan det vara den stora sjögången som gjorde spratt åt båten så att vatten på nått sett kommit in motoroljan och båten stannat, blåste ändå 13m/s just då. Läste på nått annat inlägg att man även kan få in bensin i oljan om membranet i bensinpumpen går sönder, men inte luktade oljan bensin heller. Blir oljan gräddig med bensin i? Det verkade ju ett tag som en orsak till att motorn även stannade eftersom den med söndrig pump inte skulle ha fått nån bensin. Hur skall man göra för att kolla om impellerpumpens packningar är hela, så att man inte drar ut hela impellerns axel ur motor eller hålls den kvar. Kan man möjligen lossa på hela pumphuset från motor? Rapporterar ifall nått nytt dyker upp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser