Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
tuxedo

Weedo GT renovering

Rekommendera Poster

Hej,

 

har nyss köpt en Weedo GT för renovering och skulle vilja komma över ritningar, tips/trix, erfarenheter från andra, råd m.m. inför stundande renoveringsarbete. Någon som har?

 

Kom att tänka på att jag inte vet om det ska vara lång eller kort rigg på motorn för denna båt, någon som vet?

 

Tacksam för svar. //U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej U!

 

Håller själv på med samma sak som Du. Nämligen en renovering av en Weedo GT. Har inte kommit så långt ännu. HAr skurit upp de längsgående förstärkningarna och skall lägga ny. Det jag hört av andra är att man skall avnända epoxi istället för polyester, mkt starkare och bättre vidhäftning tydligen.

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Epoxi har många fördelar jämfört med polyester, men jag tycker inte att det finns några färdiga svar att använd bara det och det tex.

 

Jag håller med om att epoxi är starkare och får bättre vidhäftning, men behövs detta verkligen i de längsgående förstärkningarna? Polyester blir knappast svagare så att det märks i en sån konstruktion. Resten av båten är väl gjord i just glasfiberarmerad polyester, och varför göra förstärkningarna starkare än resten av skrovet?

 

En av epoxins nackdelar är priset. Drygt 500 kr per liter om jag inte minns fel, medans du kan köpa 5 liter polyester på biltema för 299 kr. Fundera på om det är värt att använda epoxi, under en helrenovering kommer det gå åt en hel del material till plastande. Vi använde ca 25 liter polyester till vår Canberra.

 

Jag lovar att polyester med glasfiber blir tillräckligt starkt så länge du gör rätt. (rena ytor, rätt temperatur, rätt mängd härdare osv)

 

Självfallet har epoxi sina fördelar, och den viktigaste tycker jag är att det går att laminera så att det blir snyggt på tex trädäck, men även att det är helt vattentätt vilket polyester inte är.

 

Kolla gärna på vår hemsida där vår renovering finns dokumenterad: http://hem.bredband.net/micklar

 

Lycka till!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


tjena!
har jobbat på min weedo i ett par månader tills den sjösattes igår. på min är det lång rigg. använde mig av epoxyspackel när jag lagade ojämnheter i steglisterna. har tyvär inga kort från själva renoveringen men kan lägga upp lite från när båten är klar så kanske du kan få några ideer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag håller också på med en Weedo GT! Min båt är höjd i akterspegeln så jag har en 21,5 Mercury på. Annars är det kort rigg original.

 

Själv åkte jag till motorbåtsmuseet utanför Linköping (vägen mot Motala) och hämtade inspiration av den obegagnade Weedo-båten som står där. Tillverkningsnummer 206.

 

Dags för ett Weedo-forum?

 

Hälsn Boo

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga original Weedo GT skall ha kort rigg.

 

Det har gjorts väldigt många piratformar på båtmodellen och vissa av dessa fick tydligen en högre akterspegel vilket är negativt för sjöegenskaperna!

 

Beträffande plastning med epoxy är jag inte riktigt 100% säker hur vida Polyester och Epoxy är samspelta i längden?

 

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...