tuxedo 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej, har nyss köpt en Weedo GT för renovering och skulle vilja komma över ritningar, tips/trix, erfarenheter från andra, råd m.m. inför stundande renoveringsarbete. Någon som har? Kom att tänka på att jag inte vet om det ska vara lång eller kort rigg på motorn för denna båt, någon som vet? Tacksam för svar. //U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 26 Juni , 2006 Kort rigg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sportbat 0 Postad 26 Juni , 2006 Hej U! Håller själv på med samma sak som Du. Nämligen en renovering av en Weedo GT. Har inte kommit så långt ännu. HAr skurit upp de längsgående förstärkningarna och skall lägga ny. Det jag hört av andra är att man skall avnända epoxi istället för polyester, mkt starkare och bättre vidhäftning tydligen. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 26 Juni , 2006 Epoxi har många fördelar jämfört med polyester, men jag tycker inte att det finns några färdiga svar att använd bara det och det tex. Jag håller med om att epoxi är starkare och får bättre vidhäftning, men behövs detta verkligen i de längsgående förstärkningarna? Polyester blir knappast svagare så att det märks i en sån konstruktion. Resten av båten är väl gjord i just glasfiberarmerad polyester, och varför göra förstärkningarna starkare än resten av skrovet? En av epoxins nackdelar är priset. Drygt 500 kr per liter om jag inte minns fel, medans du kan köpa 5 liter polyester på biltema för 299 kr. Fundera på om det är värt att använda epoxi, under en helrenovering kommer det gå åt en hel del material till plastande. Vi använde ca 25 liter polyester till vår Canberra. Jag lovar att polyester med glasfiber blir tillräckligt starkt så länge du gör rätt. (rena ytor, rätt temperatur, rätt mängd härdare osv) Självfallet har epoxi sina fördelar, och den viktigaste tycker jag är att det går att laminera så att det blir snyggt på tex trädäck, men även att det är helt vattentätt vilket polyester inte är. Kolla gärna på vår hemsida där vår renovering finns dokumenterad: http://hem.bredband.net/micklar Lycka till! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ole_ 0 Postad 4 Juli , 2006 tjena! har jobbat på min weedo i ett par månader tills den sjösattes igår. på min är det lång rigg. använde mig av epoxyspackel när jag lagade ojämnheter i steglisterna. har tyvär inga kort från själva renoveringen men kan lägga upp lite från när båten är klar så kanske du kan få några ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bolo 1 Postad 7 Juli , 2006 Hej, jag håller också på med en Weedo GT! Min båt är höjd i akterspegeln så jag har en 21,5 Mercury på. Annars är det kort rigg original. Själv åkte jag till motorbåtsmuseet utanför Linköping (vägen mot Motala) och hämtade inspiration av den obegagnade Weedo-båten som står där. Tillverkningsnummer 206. Dags för ett Weedo-forum? Hälsn Boo 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiking1 0 Postad 24 Oktober , 2006 Samtliga original Weedo GT skall ha kort rigg. Det har gjorts väldigt många piratformar på båtmodellen och vissa av dessa fick tydligen en högre akterspegel vilket är negativt för sjöegenskaperna! Beträffande plastning med epoxy är jag inte riktigt 100% säker hur vida Polyester och Epoxy är samspelta i längden? / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser