Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Trissorange

Archimedes Penta 140(14hkr) Växelförare

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag höll på idag med att plocka isär riggen på en gammal fin Archimedes Penta 140(14hkr)för att sedan byta impeller på den. Allt gick bra med att dela riggen över växelhuset så impeller huset blev synligt men sen körde jag fast. På tidigare motorer som jag bytt impeller på så har det alltid funnits någon form av delning på växelförar-stången som går ned till växelhuset men på denna motor kan jag inte hitta något ställe på den stång som går från växelspaken uppe vid motorn. Har kollat i den lucka som finns längre ned på riggen vid växelhuset men kan inte finna någon delnings anordning där utan bara ett vattenintag. Därför tänkte jag fråga er här om det finns någon som beskriva vart jag kan lossa växelförar-stången så jag får isär riggen?????

 

Håller tummarna att jag inte skall behöva skruva bort motorn för att komma åt att lossa stången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenis! På min gamla AP90 (Som nyligen kastat in handduken efter många trogna år) så var man tvungen att ta bort hela motorn för att kunna lossa växelföraren. Satt med liten saxsprint rakt under motorn, och jag kunde inte hitta något annat sätt att nå den lilla fan utan att riva hela rasket. Vansinnig konstruktion!?! AP90 och AP140 ser väldigt lika ut och kan, om du har otur, vara konstruerade på samma bakvända sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret:)

 

Jo jag med börjar tro att man nog får ta bort hela motorn för att komma åt att frigöra växelföraren. En vansinnig konstruktion som gör att man börjar snegla på bultsaxen med massa vansinniga ideer för att slippa plocka bort motorn. Läste på ett engelskt forum om någon som gav instruktioner om att man skulle skruva bort propellern, växelhuset och sedan dra ut hela växelmekanismen som ett paket och sedan skulle man komma åt vad man behövde. Nej det törs man inte göra så det blir till att demontera motorn om ingen annan kan komma med en helt förlösande lösning på problemet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Det går att dela, om vi har samma rigg (Min är på 25 hk). Det finns en avlång lucka på riggen med fästskruvar i ändarna samt en skruv i mitten. Mittskruven utgör centrumskruv för en del av växelföraren. Växelstaget byter här sida i riggen via en hävstång (ej världens listigaste konstruktion).

Nedre växelstagspinnen kan här lossas. Det sitter fast med en metallsnäppe och går rätt lätt att snäppa loss. Däremot är det förbannat trångt när man skall ha på det igen. Hittade faktiskt en bild på min rigg där man ser luckan tydligt (Mekade lite höstas med den).

 

Mvh

Kalle

post-8983-1394234700,5332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle

 

Nej det ser inte ut som vi har samma rigg typ för jag saknar den lucka du beskriver och riggen ser lite annorlunda ut. Men tack ändå:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, synd. Å andra sidan är det väl ganska lätt att lyfta av själva motorn oxå, kanske till och med smidigare än min lite meckiga luck-konstruktion.

Har du ingen bild på klenoden som du kan lägga ut?

 

mvh

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror med det går ganska så lätt att lyfta av motorn för som det ser ut så sitter den bara med några bultar. Skall ta några foton innan jag börjar skruva isär den så jag vet hur allt satt. Så när jag fota kan jag lägga ut några bilder på klenoden:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Bäst är att lossa riggen från motorn,Ställ växen i friläge lossa 4st

M8 muttrar under kåpan och 2st insex skruv i nedre motor fäste lätt som en plett.Ha motorn upp och ner så att du lyfter riggen uppåt var rädd om packningen,ha en smal kniv till hjälp,packningen ska bli kvar på motorn.

 

PS Inge vatten i riggen!

 

Att börja nerifrån går också men är marigare att montera vattenrören

och propelleraxen.Pumprotoren måste sitta i men vingarna behöver inte

vara bra,annars tappar du kylningen.

 

Mvh Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som att man inte kommer ifrån att lyfta bort motorn för att få isär riggen. Hoppas bara att man får allt på rätt plats sen för man vill ju inte riva ned halva motorn igen. Skall ta satts några dagar och sen skall jag göra ett försök:). Tackar för den fina hjälpen:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett litet tankefel, pumprotoren måste vara bra jag menar länsrotorn

 Bosse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Sådär då har jag slängt mig på motorn igen och plockat bort hela riggen. Det gick ju hyffsat bra och som det blir ibland med lite äldre motorer så hade de skruvarna som satt längst ned på riggen rostat fast så de gick av när jag skruvade bort dem, blir till att borra ur och gänga om senare. När jag fick isär riggen och demonterat impellerhuset så såg jag att den impeller som satt i var helt slut och snurken(kanske inte ens var rätt impeller) så inte undra på den inte kunde pumpa vatten alls. Läns pump impellern fattades helt.

 

Allt gick fint att ta bort riggen efter era fina instruktioner och får man göra det några gånger så kanske man får lite klämm på det:) Skall försöka få tag på ny impeller vilket kanske tar lite tid men inte omöjligt tror jag.

 

Medsänder lite bilder på klenoden:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den gamla godingen är väl värd att få fart på igen. Svårt att hitta en bränslesnålare motor!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen:)

 

Ja visst är den här godingen värd att få fart på för den har ju inga större fel och går med en sån ren fin gång med. Ja det är ett stort plus att den med är bränslesnål så det skall bli kul att se senare under sommaren här hur mycket den tar per gång timma. Ringde Marinhallen igår och beställde en ny impeller. Det blev inte en orginal impeller utan en som skall vara till en evinrude men som efter man tagit upp axelhålet skulle passa bra sade dom. De hade ju med nytillverkade impellrar men att betala 700kr för en sån där liten gummivinge var ju lite väl mycket när man kan få en evinrude impeller för 180kr. Aterstår bara att se hur det kommer att fungera senare men det skall bli spännande:).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen:)

 

Ja då har jag tagit isär riggen, monterat den nya impellern, borrat och gängat, bytt startfjädern som gick av, gjort nya packningar. Sen efter monteringen så provkörde jag motorn med kylmuff från trädgårds slangen. Det tog en stund av nervös väntan innan kylvattnet började stråla från skvaller stråle uttaget men det kom bara lite så jag var lite negativ till att det skulle fungera när jag senare fick motorn på båten. Väl med motorn på båten så fungerade kylningen som den skulle och efter första turen så väcktes jag bara av förvåning över hur man kunde stoppa produktionen på en sådan motor. Har hört och åkt med båtar av massa olika motor fabrikat och aldrig hört eller känt en sån fin gång och balans som det är i dessa gamla motorer. Har kört med motorn nu i någon vecka och har med märkt att bensin förbrukningen är extremt låg per sträcka om jag jämför med min gamla Evinrude 4hr. Evinruden gjorde av med 3,5 liter bensnin på 40 min och med den här 14 hkr Pentan kan jag köra säkert 1.5 timmar eller över dubbelt sträckan som 4hkr motorn klarade vilket är helt otroligt. Men klart den är lite slö i accset men det är inget jag hänger upp mig på. Nu är det bara att hålla tummarna att man får ha den ifred för tjuvar/vandaler och att den håller några år. 

 

Tack ni som hjälpt mig med alla rigg problem under impeller bytet. Kommer säkert fler tillfällen då vi får andra problem att lösa angående dessa gamla fina klenoder:)

 

Perra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att maskinen går bra! Jag ska nog kolla över min gamla burk också och se om det går att få liv i den. (Felfri förutom ett skuret lager.

Var beställde du den nya fjädern till startanordningen? Jag behöver en till min gamla evinrude..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låter fint att du skall försöka dig på att få fart på din gamla klenod för de är verkligen värda att bevara känns det som. Jag köpte fjädern till startanordningen från Marin Hallen i Eskilstuna. De är suveräna på äldre motorer och som jag fick en känsla av när jag var där så har de ett stort reservdels lager för äldre motorer. Bor man en bit bort så skickar de delarna med postorder. Passade med på att prata med dem om våra Pentor och fick med veta att just 14 hkr och dessa i samma familj var känsliga för att bli varma, blir de det så går just vevaxellagret för det är gjort i plast sade de. Så jag håller koll på skvallerstrålen numer:)

 

/Perra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min gamla AP90 var tyvärr bortom räddning, men jag köpte en 12hk istället förra veckan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...