Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Även om andemeningen i många inlägg är sunt förnuft så är det ingen som har uttryckt det i klartext. Likaså är det många som provocerar och leker sandlåda vilket gör diskussionen meningslös.

De flesta på sjön vet hur man skall bete sig. Sedan skiter några av dem i det vilket endast bevisar den personens brist på det mesta…

 


Sedan bör ju motorbåtsägare som tycker det är skoj att köra nära andra båtar också av ren självbevarelsedrift betänka att i sjölagen tillämpas omvänd bevisbörda. Dvs. du är skyldig till olyckan tills motsatsen bevisats... Blir varken billigt eller roligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Andemeningen bland flera här på forumet tycker jag ser ut så här:

Motorbåtsförare ska:

-hålla sig till gällande regler.

-använda gott sjömanskap.

-ha en väldigt stor portion sunt förnuft.

-förstå och vara insatt i hur en seglare kommer att agera i alla tänkbara situationer.

och helst, om någon av punkterna inte går att applicera, hålla sig undan från seglare.

Seglare ska:

-Luta sig tillbaka och hävda sin rätt, både på sjön och på landbacken!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det bästa jag läst på länge!

 

En fråga bara så här i valtider: - Bör seglare ha rösträtt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej givetvis inte, jag har inte klagat på något svall heller. Svallet blir istort sett det samma om du passerar 10 eller 50 meter ifrån. Poängen med att inte ligga för nära när man kör förbi en annan båt har att göra med säkerhet, både för att förebygga olyckor samt för att ge den andra båtens besättning en viss mental förberedelse samt en chans att kunna anpassa sin egen fart och kurs för att kunna möta svallen på bästa sätt.

 

Det jag menar med min referens till sjölagen är inte att du kommer att sänka någon båt med ditt svall utan att om du inte håller ett säkerhetsavstånd till andra båtar i hög fart så kommer du att ha en minimal tidsrymd att rätta upp din båt om du får ett kast, nyser, får en fluga i ögat eller kanske ett roderhaveri. Och då är inte sjölagen speciellt förlåtande...

 

Jag hoppas verkligen att du inser detta själv och inte bara leker sandlåda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, det kanske är så, vilket är tråkigt.

Din punkter för motorbåtsförare är väldigt bra och bör gälla alla på sjön, inte sant? Synd bara att inte alla går efter det, då hade denna diskussion inte ägt rum...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Precis...

 

Jag fick mig ett gott skratt får några år sedan när jag fortfarande fiskade, jag gick med trål när en seglare i kategorin jag beskrev tidigare låg på kollissionskurs. Han hade nog fått sin utbildning på bryggan av andra seglare, för han började hytta med näven när han fick ändra kurs. Trots att jag försökte visa vad jag sysslade med valde han att gå akter om mig. När hans köl slog i trålvajern med ett brak trodde jag han skulle explodera, jag kunde inte annat än att skratta åt denne pajas!

 

En annan episod utspelade sig i inloppet till hamnen, där hade den lokala segelklubben lyckats med konststycket att anordna en segeltävling för juniorerna tvärs över farleden. Hamnen är ganska stor occh både färjor och fiskefartyg trafikerar hamnen. Jag och två andra fiskare kom in mitt i svärmen av segeljollar, och vi hade inte mer än lagt till förrän en ansvarig för tävlingen kom springande på kajen och skrek om väjningsregler och segel mm. Han hade minsann ringt polisen! Mycket riktigt, efter tio minuters skällande och skrikande från mannen kommer polisen. Det tar inte många minuter förrän mannen sitter i polisbilen och åker därifrån. Hur det gick för de ansvariga för tävlingen vet jag inte, men det har aldrig ordnats någon segeltävling i hamninloppet sen dess!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer i 30 knop o ska köra om nån liten seglare eller vad det månde vara så utgår jag ifrån att den båtföraren har uppsikt bakåt, sånt måste man ha på sjön, då ser han också vilket jäkla svall det kommer att bli när jag drar om och anpassar sig efter det. Sånt borde en förarkurs lära ut så slipper man folk med höttande nävar-bebisar som trillar ur soffor-kärringar som skriker högre än värsta sopraner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehehe... bästa synpunkten på ett bra tag... 2.gif\ denna tråd liknar den tråden däre jag å TT håller på och käbblar.... den tråden handlar om ungefär samma åsikter å synpunkter som denna...

 

Snart är det i alla fall lunch...

post-21784-1394234773,719_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

synd att dina argument tog slut, det brukar vara så när man inte tänkt igenom sin inställning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar mig... så är mina argument och min inställning väl genomtänkta...

 

Men från din sida så verkar det som om du skall hoppa in i varje tråd och pipa över saker för att få till diskussioner... vet inte vad du har för syfte med det, eller om du bara vill lägga in en massa inlägg för att komma upp till 1:e KommendörsÖrlogsKapten så snabbt som möjligt...

 

Så: nu har du även varit inne här och sagt vad du vill... är det något du har emot mig personligen så föreslär jag att du skickar ett mail med ditt telenummer så at vi får reda ut saker och ting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu är du bråkig, vi måste kunna föra en diskussion i ämnet utan att du måste penetrera varje ord jag skriver. Synd att du beter sig så här i en sån här viktig fråga. Men det kanske finns flera båtägare som vill ge sin syn på saken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man försöker se det ur seglarens situation:

Där kommer en motorbåt på skärande kurs. Han kommer att gå akter om mig.

Visserligen skall jag gira styrbord snart, men det vet ju inte motorbåten. Så jag jag väntar till efter mötet för att inte förvirra honom

 

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag varit ombord på segelbåten(vilket jag inte var) hade jag definitivt resonerat på det sättet och tagit för givet att motorbåten skulle passera akter om mig.

 

Solklart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag har seglen uppe är jag seglare och väjer därefter.

När jag tar ner dom och startar motorn åker jag motorbåt och väjer därefter.

Frågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk va en tygbit på en pinne kan göra folk oense. Fast det blev en rätt kul tråd. Tror ändå dom flesta har lite bättre omdöme i båten än tråden. Det är ju svårare att pinka revir i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som förstått min tanke iaf..

Har det blivit mode att avsluta med ett kaxigt frågor? på MG nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har förstått och förstår att det är omöjligt för er at förstå situationen eftersom ni inte får nån uppfattning omk avstånd, och så vidare..

Tror fler av er hade förstått varför jag ställde frågan från början om ni varit me om situationen.

och NEJ jag var inte skeppare på någon av båtarna, jag såg situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Kompis, struntar han i högerregeln med då när han är ute i trafiken, och förväntar sig att den från höger ska släppa Din Kompis före, även fast Din Kompis kommer från vänster?

 

(Blev lite rörigt kanske, men det går att tyda.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått och förstår att det är omöjligt för er at förstå situationen eftersom ni inte får nån uppfattning omk avstånd, och så vidare..

Tror fler av er hade förstått varför jag ställde frågan från början om ni varit me om situationen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Jimmy, köp dig en segelbåt så behöver du inte tänka på det där med väjningsregler. Det är bara att stå på.2.gif\
 
Skit i sunt förnuft oxå, det behövs inte där du seglar ändå.14.gif\
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Eklund, säg att du kommer till en T korsning med bilen, så kommer en lång trailer med en stor grävmaskin på och ska svänga in på vägen du kommer ifrån. Du ställer dej så nära mittlinjen i korsningen du bara kan och givetvis med framhjulen på stopplinjen bara för att bevisa att det finns ingen lag som säger att du i en sån situation lämpligast håller dej till högerkanten och kanske stannar lite tidigare för att släppa in lastbilstrailern?

I mitt huvud Same Shit But Different

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde högeregeln av en orsak, och det är att det finns inga skyltar, inga stopp linjer eller dylikt ute i trafiken som visar eller styr hur man ska agera i en given situation.

 

Samma sak med väjningsplikten för motorbåt gentemot segelbåt.

 

Bara sunt förnuft.

 

 

Jimmy_Lars skrev:

Eklund, säg att du kommer till en T korsning med bilen, så kommer en lång trailer med en stor grävmaskin på och ska svänga in på vägen du kommer ifrån.

------------------------------------------------------

I den situationen som du beskriver så är jag på det klara med hur jag skulle agera. Självklart så ser jag till att lastbilen har gott om plats så han kan komma runt och in på min väg.

 

Och dessutom så kommer ju lastbilen från en väg som jag är skyldig att stanna för, och stå stilla i 3 sek, och lämna företräde för, och indirekt så är det ju så att jag är skyldig att lämna lastbilen företräde oavsett vart han ska ta vägen, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan


Hej!

 

 

Hej Räkan här  gör som jag köp en jättestor och dyr  båt 52 fot så gungar det nästan ingenting hur nära folk än kör.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

haha, jadu Wille det är inte på G än, men om några år så sittar jag nog i segelträsket jag med :)

Men jag kommer då aldrig bli en jag har segel, håll er undan nisse, Visst reglerna säger en sak men för det kan man väl tänka på alla andra också som i andra situationer här i livet.

Nej du, här uppe behöver man inte kunna en enda regel..

De få båtar man möter vinkar glatt och alla håller sej undan för alla, ni verkar ha det värre på västsidan och neråt fjollträsk tyvärr :P

Tänkte jag skulle berätta sanningen bakom situationen jag försökte skissa upp (med mindre lyckat resultat (tror inte det var någon som kopplade situationen riktigt och med andra ord först år jag era reaktioner, delvis.) Men som sagt, såhär var det egentligen.

Någon skrev att han inte ville länsa, det var precis det han gjorde, ännu en anledning till att inte fortsätta på den kurs han hade me tanke på vindriktningen. Men men. Grejen var den att han i segelbåten hade ingen som helst utkik. Han såg helt enkelt inte oss. Det var aldrig jättenärs men när vi girade undan för honom såg han oss och for upp ur sittbrunnen med kaffekoppen i högsta hugg, fick väldigt brottom att gira och det ganska hårt. MEN det jag tycker är konstigt är hur man när man suttit och halvsovit bakom ett segel och mer eller mindre är på väg upp på en fyr står och ruskar på huvudet åt båten som fick en att upptäcka att det höll på att skita sej.

Men min tanke va väl mest att få lite liv i tråden igen och höra ytterliggare ett & annat roligt.

Det jag tycker är mest intressant är hur extremt bra vissa är att följa regler, eller rättare sagt det som är intressant är hur bra vissa är på att följa de regler de vilja följa, samtidigt som en del andra regler inte finns i deras huvud.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...