Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Gäst lpp2

KORKEN

Passande namn *S* Det är ju mitt problem i så fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

iBoat två saker...

1. varför skall jag visa hänsyn när vissa M-båtsägare inte gör det? Det finns en gräns och den är passerad!

 

2. Segla in till bryggan,

Ja det är rent idiotiskt att kryssa in till en hamn, där håller jag med dig fullständigt. Men om det nu finns ett men? Många av segelnissarna tycker att det är en sport att kunna segla in och i från bryggan, men det finns ju gränser. Är själv en sån att har jag medvind och det inte är en jäkla trafik ut eller in så seglar jag ut. I sommar så har det inträffat 4 gånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Nä, varför ska nån överhuvudtaget visa hänsyn? Det finns ju idioter i alla läger oavsett om man snackar båtar, bilar, camping, jobb, mm. ja precis vilken fråga som helst!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Ang. användarnamn så gjorde jag en sökning på Google på ditt alias och fann en del kul info!

2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Empati mina herrar så är allt löst.

Tycker att det ska vara slut på kriget på forumet som har gått över till personlig smuttskastning.

Alla har framfört sina åsikter och att det finns ett viss klientel som håller med att man får köra hur som helst är klargjort och att detta inte kommer att tolereras i snar framtid är också på gång.

Man kan bara hoppas att det nya förarbeviset som onekligen kommer stävjar eländet.

 

Besinna er nu mina herrar och var vänner och kör lungt så är allt frid och fröjd.

Fina grillkvällar och en öl 26.gif\

post-19228-1394234731,0279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj,Oj,Oj!!
Men fattar inte ni segelbåtar att vi flesta i en motorbåt inte vill ligga i 5 knop och att vi vill köra om er vi drar ju upp sval i nästan vilken fall som helst och om det ligger en segelbåt till höger och sen en till vänster och det är väldigt smalt en bit,ska vi i motorbåtar ligga  i 5-7 knop bakom er i 10 min??
Och om ni åker på motor så ska ni inte ha lika stort handikapp som om ni åker på segel!!
//Oliver 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med.. Jag har ett prakt exempell på  Seggelsnobbarna... Var ute en sväng med båten i morse i d fina vädret. allt frid och fröjd.. Men när jag åkte in i hamnen för att parkera båten på båtplatsen så ligger reddan en båt där. Att den hade pinne på taket gjorde mig ännu argare alla Motorbåtar låg på utsidan av kajen (Gästhamnen) men Snobbseglarna som ville ha ybommar snodde alla privata platser Va fan är detta När det står Privat plats så kan dom laa ge faan it... Som tur var fick jag jagat väck dom från min plats men dom flyttade sig inte långt utan bara en brygga bort  (oxå privat platts)... Det som gjorde mig ännu mer förbannad var att dom hade mage o fråga om jag inte skulle va ute lite längre så dom fick ligga kvar VA FAAAN... Detta stärker min tro att dom flessta seglare e Snobbar som bara tar för sig... Hmmmm

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, är det ett smalt sund och ett par segelbåtar eller långsam trafik i allmänhet i närheten så ja; jag drar av och tar det lugnt tills jag är en bit ifrån. Känns som ett mera hyfsat beteende än att dra järnet och åka sicksack.

 

Båtliv ska vara avstressande.  Peace love and understanding!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sker mer olyker nu än förr är väll inte så konstigt flottan med fritidsbåtar har ökat och nästan 4 dubblats på bara några år... Just nu så är Snabbgående DC och hyttbåtar en inne pryl alltså en fluga.. Även WA båtar är populära... Det är lite som Platådojor och sportbilar..

 

Sedan så har båtarna utvecklats och fått bättre gång i sjön samt drar mindre bränsle farten har oxå ökat... Sedan sen vi gick med i EU så är även vattenskootrar mm tillåtet att köra på sjön.. Många nya båtägare har kommit till och vissa har inte förkunskaper att hantera en 32fots DC utan bogpropeller det räcker alltså inte med förarintyg du måste lära dig köra båt oxå... Jag startade med en liten eka när jag var 7år sedan blev d gummibåt och sedan styrpulpet för att sedan köpa en DC... 

 

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Det verkar som att många seglare tar sjöväjningsreglerna med sig in i hamnar och upp på bryggor också, t.o.m. in på MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Jaha Ok? Kul för dig? Om det är någon annan som har samma någon annan stans så är det okej för mig. Har endast reggat detta här? Bryr mig inte så himla mycket faktiskt. men tydligen så tog sig den lilla herrn illa vid i mitt förra inlägg *asg* Sicken loser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Hahaha, det är tydligen ok för dig att raljera över andras nick och ditt nick är heligt eller?

 

Otroligt poppis bland landets alla Martin att använda det otroligt vanliga och populära nicket lpp2!

 

Av ditt inlägg att döma ser det mer ut som att du tog mest illa upp.

 

Ang. looser är det nog redan uppenbart för de flesta vem som innehar den titeln.

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

*asg*

Ja men jag vet å inte du!

Den lilla gubben har svårt att smälta det Stackars liten Skall jag komma med en varm handuk till dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Eftersom du klagar på andra båtägare bör man ju vara bättre än de, eller hur? Den inställning du har är så j-la korkad, du är ju värre än de du klagar på!
 
2. Att segla inne i vår hamn är inte tillåtet. Ändå är det många som gör det. T.o.m. segelskolans båtar gör det. Sjukt, men det bevisar att all idioti inte bara kommer från motorbåtare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt!

Tog förarintyg i våras och är ganska ny på sjön. Jag inser därför att jag inte behärskar allt...ännu 8.gif\

Brukar träna lite på manövrering ibland genom att slänga ut några fendrar med en tyngd i linan så de står still. Sen gäller det att köra runt i den snirkliga banan och det är mycket nyttigt - säkert något som fler borde ta efter!

Testa gärna vid flera tillfällen med olika vindriktningar m.m.

Har dessutom köpt en bok i ämnet båtmanövrering - det ni!

 

Hälsningar

MrMyth - rookie of the year 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker i grunden att det är vissa segelbåtsägares vi gör som vi vill, alla ska väja för oss, vi är rikast, vi är bäst, vi hejar helst inte på någon med motorbåt attityd som gör att dessa problem uppstått.

 

Är det någon mer än jag som tycker att det jag skrev tidigare i denna tråd om vissa seglare börjar visa sej vara mer eller mindre sant i ett visst fall?

Vill inte nämna hans namn, det verkar ju också vara en känslig historia...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svejs!

Här var det livat måste jag säga :-) Har råkat ut för en och en annan buskörning, men i det stora hela så tar alla hänsyn. Har hänt Flera ggr i år där motorbåtar Väntat på oss när det varit riktigt trångt, och då hälsar man och tackar. Vi har pratat om att segla upp till Stockholm något år, men det verkar inte som en bra ide. Alternativet verkar vara att ta semester i maj månad :-) om man ska dit.

 

HAr haft 4 veckor med skön segling, så nu är det bara helgseglingar kvar, fast det finaste är kvar... september/oktober är så vackert i skärgården, och lugnt.

 

Mvh N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Ser ut som att du håller på att tappa greppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Känsligt är nog bara förnamnet, det kanske ömmar rejält just nu!

8.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju en lysande ide det där med fendrarna.. Ska prova lite själv och öka svårighetsgraden till max så får man se om man klarar banan2.gif\... Måste säga att det är lite speciellt att köra Aquamatic men man vänjer sig efter en stund2.gif\..

 

!!!MVH REXCO!!! Som faktiskt saknar utombordare och rakaxel lite iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill fortfarande inte nämna några namn men sedan jag skrev sist är det någon som har varit väldigt tyst och jag vet inte men har fått känslan av att efter korkens senaste inlkägg kommer det bli ännu tystare om det är möjligt.. Kan inte låta bli att le....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har åkt en hel del motorbåt i sommar, och jag kan intyga att rötäggen finns i båda lägren. Under mina sommartripper i år har det blivit en hel del mörkerkörning, både i skymning och i fullständigt natmörker. Den värsta episoden upplevde jag i fullständigt mörker när jag på radarn såg ett eko, vars motsvarighet inte gicka att finna i verkligheten. Vojne vojne när hux flux en seglbåt utan lanternor uppdagades ca: 25 meter framför stäven när jag färdas i  9 knop, segelbåt för motor, utan lanternor och helt svart ombord. Tur att man har radar, hur hade det gått om jag inte haft den? I sittbrunnen på segelbåten hejar en snubbe när vi passerar på 10  meters avstånd efter att ha girat rejält!!! Att spara ström är bra, men inte i absurdum!

 

Dessutom använder en del seglare helt fel lanteror när ni går för motor i skymning och mörker. Av tolv möten med segelbåt i mörker utanför Göteborg hade 2(!) rätt lnternor tända, dvs dessa seglade i mörkret. Av övriga hade 2 (varav ovanstående) släckta lanternor, och 8 hade seglarlanternor tända trots motorgång!

 

Attityden hos en del seglare här på forumet, spär ju bara på eländet!

 

Rötäggen finns i bådas lägren, vilket kan läsas i en annan tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Är det någon som kan förklara varför man gör såhär?

Segelbåten vägrar att gira trots att vi ligger nästan så nära fyren vi kan och har ingen annanstans att ta vägen. När det börjar bli riktigt nära så girar vi ännu mera styrbord upp mot fyren för att undvika kollison och först då girar segelbåten och fortsätter enligt bilden. Vi kommer onödigt nära fyren och får gira hårt tillbaka sne för att inte hamna för långt ner. Kan någon förklara varför man som skeppare på segelbåten inte girade redan när man såg oss så hade alla varit nöjda och glada? Istället stod han och ruskade på huvudet.

Visst han kanske satt och fikad eoch glömde se sej om, men står man då och ruskar på huvudet sen?


post-2755-1394234770,9232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste man köra så nära, när det finns 200m på var sida om båten att köra på.

han som undrade varför du seglade mitt i farleden har fortfarande inte fått något svar?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy_Lars, vad menar du att segelbåten bröt mot för regel?

Som jag ser det hade ni helt klart skyldighet att väja, för inte kan du hävda att båten var så stor att den manövrerar med stor svårighet, för det såg inte särskillt trång ut. Att aluminiumbåten gick i yrkestrafik är väl också ganska irrelevant?

 

När en sådan situation som du ritat upp uppstår skall båten som har skyldighet att väja göra det med tydlighet så tidigt som möjligt, vilket det inte låter som ni gjort. Båten som har rätt till väg skall i möjligaste mån bibehålla kurs, vilket de gjorde tills ni tvingade dem att väja genom att inte själva göra det. Varför gick ni t ex inte akter om honom, var ni rädda att bensinen skulle ta slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

han som undrade varför du seglade mitt i farleden har fortfarande inte fått något svar?

Vet inte vem han är, men jag seglar där vinden är. Om det är höga landmassor på varje sida om passagen är vinden mitt i. Går jag för motor håller jag styrbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var vi där igen, bara för att man får så måste man göra så?

Och nej, vi manövererade knappast med svårighet.

Yrkestrafik, visst, enligt regelboken inte relevant.

 

MEN, det som är intressant är att som du ser på bilden skulle han vidare åt det håll därifrån vi kom och direkt efter han tvingat oss att gira så girade han med och gick tillbaka norrut som du ser för att sedan fortsätta i farleden.

Eftersom det är det enda håll som är möjligt att åka åt i hans situation så räknar man kanske med att han väljer den väg där han har mest fördel av vinden, kortast väg, och dessutom inte behöver tvinga upp en båt som är 4 ggr större än hans och 10 ggr tyngre mot fyren. Därför gick vi så långt ut i farleden det var möjligt för att ge honom plats att göra vad han vill men trots det så kan han inte gira 150, 100 eller säg 30 meter tidigare för att underlätta för oss utan han måste hålla ända ner och tvinga oss att gira för att sedan kunna stå och ruska på huvudet själv.  

 

vilket de gjorde tills ni tvingade dem att väja genom att inte själva göra det.

 

Förstår att det kanske är svårt att förstå situationen genom en enkel bild men det intressanta är ju att så fort vi girade så girade han OCH han gick inte tillbaka till sin ursprungliga kurs för då hade han hamnat på fyren eller grundet bakom utan han girade enligt skissen och fortsatte sedan på den kursen.

 

post-2755-1394234771,0878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på första bilden nu, kanske lite otydligt där hur det var, men men svårt att förklara via bild.

Du kanske kan förstå hur jag menade av bild nr 2?

Du har helt rätt för övrigt vad det gäller reglerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I din första bild har du vinden med. En möjlighet är ju att seglaren kryssade för att undvika plattläns.

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy_Lars jag fattar fakiskt inte hur du menar att seglaren handlat fel. Det var ju ni som skulle väja enligt alla regler, eller? Och brukligt är att man vid skärande kurs passerar klart akter om den andra båten om man är skyldig att väja och tidigt markerar sin avsikt genom en tydlig kursändring. Jag kan heller inte förstå hur hans fortsatta kurs påverkar hur ni agerade innan ni möttes, för du visste väl inte då varthän han skulle lika lite som han kunde veta vart ni var på väg innan ni möttes?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...