Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Hej

 

Seglade hem från Bohus-Malmön igår. Vi mötte kanske en 30 motorbåtar och lika många körde om oss. De flesta som passerade oavsett riktning körde på 5-8m avstånd och drog upp hemske svall. Varför måste man köra så nära, när det finns 200m på var sida om båten att köra på. Allra farligast var en 10m halvplanande båt som skulle gå mellan oss och en 707 (som vi mötte) det var max 5m mellan båtarna där han promt skulle köra, så att tjejen på 707 fick en slängjipp. Kan folk inte navigara och måste segelbåtsnavigera eller vad är problemet. Jag tycker att det vore vara böter på att köra så nära. Självklart när det är smalt har man inte så mycket att välja på, men då kan man väl dra av, eller gå utomskärs om man har så bråttom.

 

MVH

 

Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte nog av sådana här trådar snart?

Jag har väldigt svårt att tro att en 10 meters motorbåt gick mellan två segelbåtar som var 5 meter från varandra. Hur kommer det sej att man seglar 5 meter från avrandra om det finns 200 meter på var sida?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det såklart vissa som inte verkar ha så mycket innanför pannbenet. Åkte med en turistbåt på 18m förra veckan och vi mötte en seglbåt som höll på att bli upphunnen av en större motorbåt. Segelbåten låg på våran sida i farleden, vilket inte gjorde nånting efterosm de fanns gott om plats ändå men motorbåten som kom ikapp segelbåten fick för sej att han skulle köra mellan oss och segelbåten trots att det fanss 200-250 meter helt fritt vatten utan båtar på andra sidan om segelbåten. Sånt tycker jag är grymt onödigt. Men vi får nog lära oss att stå ut med att det är som på våra vägar, vissa förstår inte bättre än att betee sej sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt, utomskärs med skiten. 

Det finns inte nog med trådar om detta ämne för det blir värre och värre.

När det gäller 5 meter, så är det inget för jag fick i praktiken huka mig förra året, när jag mötte ett lågtflygande föremål.

Detta föremål, var en ribbåt med två hemskemotorer och som inte väjde, eller tog hänsyn till något.

Vid mötet så hade jag 5 - 6 meter till berget på styrbords sida och ett 10 tal meter på babord sida. Nog skulle fanskapet mellan mig och det andra berget med minst 40 knop.

Tänk va kul 5.gif\det är att möta sådana här självmordskandidater, som gör allt för att ta livet av sig själva och andra.

Nä häng dom i kulpåsen och elda upp skiten som dom inte kan hantera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja jag tycker det räcker! Det är väl bara att inse, vissa seglare är väldigt speciella och tror att de kan betee sej hur som helst för att det står någonstans att motorbåtar ska väja för seglare. Det finns undantag för denna regel men dom har ingen läst utan seglar man så gör man som mabn vill och alla andra ska anpassa sej. Motorbåtar ska framföras i max 3 knop för att annars hinner de ikapp och det är inte bra. Men ut på atlanten och segla i vågor de går bra, kommer de däremot ett litet svall, då bryter helvetet ut och resten av semestern är förstörd. Ett svall är ju rena godispåsen jämfört med 10 kryssande segelbåtar i en trång farled. Visa hänsyn för varandra och släpp stoltheten. Det de motorbåtsägare som kör nära segelbåtar vill är ju såklart att reta upp er och jag tror inte det finns nåt lättare än att reta upp en seglare.

// Jimmy (kör motorbåt själv men max 10 knop och har inget emot segelbåtar)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jimmy

 

Motorbåtar i 10 knop drar mer svall en motorbåtar i 40. Har kört 15m stridsbåt i två år i skärgåden utan att få ett enda klagomål Hur ? Jo jag drar av när jag passerar båtar (segel som motorbåtar), det är inte svårt att visa hänsyn. Vissa seglelbåtar har inte motor.

Tips

1. Gå om i lä av båten ni passerar (den sida vinden inte kommer ifrån).

2. Försök att gå bakom båten som ni möter.

3. Dra av lite om det blir för trång och passera om en liten stund.

 

MVh

 

Calle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jag helt medveten om men tyvärr går inte min fortare än 10 knop. Jag s ainte att jag kör 10 knop när jag möter någon. som sagt 10 är maxfart så oftast går det väl 6, och de svall jag drar då är inget att irritera sej på. trots detta drar jag av om det blir trångt.

Det jag stör mej på är att folk tror att tex en skärgårdsbåt som kör tidtabell i en relativt trång farled ska kunna släppa för varenda båt den möter? vad är ni rädda för? styr upp mot svallet istället för att ligga m,ed bresida mot och klaga!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Faktum är att svall inte är ett problem... Så länge det blåser, det är när det är 0-4 m/s och man får massa svall (som för övrigt inte alls är att jämföra med havssjö) som det blir problem att få seglena att stå, slänggipparna kan komma och kaffevattnet skållar vårbleka ben i ruffen.

 

 

Personligen blev jag igår omkörd av en mindre sak som gick... fort!? som höll en sådär 3,5 meter ifrån mig. Sannolikt ett litet bus på vattnet som bara hade 500 meter på sidorna om mig att köra på.. Nu är sittbrunnen laddad med LR20 batterier och nästa gång ryker nåns vindruta, farligt eller ej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror jag skulle behöva komma ne rtill Sthlms skärgård och åka lite båt för det verkar ju vara rena lekstugan där. Stockholmare har väl aldrig beteet sej som folk så varför skulle de göra de på sjön :P

Här uppe är de lugnt o skönt och alla njuute roch har roligt tillsammans..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

 

Uppmaning till brott är inte tillåtet på Maringuiden, oavsett om det är menat som skämt. Var vänlig och följ reglerna. Flera varningar kan leda till avstängning.

post-1958-1394234700,4137_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar runt i Stockholms skärgård varje helg,en del veckodagar plus semester.

Visst händer det att motorbåtar går nära men det är sällsynt tycker jag.

Blir nästan mer iriterad på en segelbåt(med eller utan segel=som inte väjer som man ska!!

Nu åker jag ju inte från någon hamn långt inne i skärgården men det finns ändå passager som är trånga där detta skulle kunna hända men ...nee mycke sällsynt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Ja vissa motorbåtsägare har inte mer vett i huvudet än det finns hjärnceller i organet mellan benen.

Råkade själv ut för en FET Nimbusägare i rännan in till hamnen förra veckan. Trots att vi var helt ensamma så körde han förbi i planingsfart på ca 2 meter avstånd. Det inte bara gungade, gubbjä..eln lyckades oxo skvätta ner hela båten ink vi som satt i den. Men otur för han så bodde han på samma brygga och fick sig en rejäl utskällning och var inte så kaxig när det stod 4 killar och undrade vad han hade sin hjärnceller någonstans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2


Tydligen så vet du inte hur vind och segelbåt fungerar. Bjuder in dig till en dags segling i Gbg skärgård Så kanske du kan förstår

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu seglare utrustar sig med vapen o batterier för o kasta eller skjuta på ngn som i deras mening beter sig otillbörligt....vem är då idioten i sammanhanget?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var ute igår och körde en sväng med motorbåten. Det e duktigt många i segelbåt som inte fattat att man skall hålla sig på rätt sida i farleden. De kör inte helt sällan 5 båtar i bredd. Så det är inte bara motorbåtarna som gör fel. Dessutom så om det är trångt så ligger vissa mitt i farleden så att man inte kan gå om utan måste sakta ned och ligga i hasorna på dem trots att de skulle kunnat underlätta för alla andra. Så jag tror nog att det begås fel på alla håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vad fick ni för svar/förklaring? Kall stämning på bryggan numer då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Han sa inte så himla mycket faktiskt. Bad om ursäkt å sen försvann han in i båten   5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jodå, det jag menar är att även segelbåtar som går för motor ibland bara fortsätter på den kurs de hade och låter det gunga en hel del, sen klagar man!

Men det är bara att inse att både motorbåtsägare och segelbåtsägare gör fel. Jag tycker i grunden att det är vissa segelbåtsägares vi gör som vi vill, alla ska väja för oss, vi är rikast, vi är bäst, vi hejar helst inte på någon med motorbåt attityd som gör att dessa problem uppstått.

Någon skrev att segelbåtsägare sällan är där de ska vara i farleden, jag tror detta är något som stör många motorbåtsägare så segelfolket kanske ska börja bli lite noggrannare att hålla sej till sin sida när det blir trångt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Det är bara att konstatera att det finns puckon i bägge lägren.
Har du inte tänkt på att det kan finnas de som äger både segel och motorbåt?
Du verkar dra alla seglare över samma kam?
Det är lite som i trafiken, ena stunden så är man bilist, och nästa så är man fotgängare. Men du kanske uppför dig som bilist hela tiden?
 
/Wille-seglare ibland/bilist ibland/fotgängare däremellan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå !!

 

Nu spårar det allt ur ordentligt, om man som segelbåt rör sig i bästa fall 8knop så är det inte segelbåten som gör svall eller skräckinjagande möten och skulle man vara upphinnande så lär det inte bli några dramatiska omkörningar.

Skall ni ha så djävla bråttom så kan ni köra utomskärs med era stressgaloscher, där kan ni köra hur fort som helst och vågar ni inte det så kan det inte vara så svårt att hålla avståndet.

Jag seglar längs med västkusten flera veckor om året och kan inte minnas någon irriterande situation med segelbåtsmöte, men hur många som helst med motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk vilken kul tråd!

 

Förbjud alla motorbåtar!

Förbjud badjävlar, de stör säkert också.

Förbjud fiskmåsar!

Förbjud bilar!

Förbjud allt utom segelbåtar!

Ge alla segelbåtar en kanon så kan de skjuta ner allt de tycker stör!

 

Varför ska motorbåtarna vistas utomskärs?

Är det inte bättre att segelbåtarna gör det?

Annars blir de ju störda varje gång en motorbåt ska ut på sjön8.gif\

 

 

V8dc, som håller med om att man ska visa hänsyn och hålla ut för att inte ställa till det för andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wille, läs lite noggrannare så förstår du att jag inte drar all över en kam.. VISSA Segelbåtägare skrev jag just för att betona att jag inte menar alla, jag känner messvis och möter massvis med trevliga seglare, men VISSA är inte så. okej?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dej v8dc, det är det här jag menar med att det är segelbåtsägarna som står först och det är de man ska anpassa sej efter. Om ni inte klarar av motorbåtar så är det väl ni som får gå utomskärs istället!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Ja du... Skrattar lite åt dina ord. Ärligt talat Jag tror inte riktigt du fattar så mitt erbjudande kvar. Du behöver se det från en annan vinkel!

 

 

21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tyvärr jobba rjag hela sommaren så dte blir nog svårt. men tack för erbjudandet. Kan du inte förklara vad det är som jag inte förstår med vind och segelbåtar istället?

Jag är nämligen ingen expert på ämnet..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi förstår att du inte förstår.

 

Bilister som aldrig cyklar brukar inte förstå cyklister heller utan tycker mest att de är ivägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och cyklister som inte kör bil kan väldigt ofta inte trafikregler och förstår inte hur lite de syns8.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du antyder att Seglare skulle kunna sjöregler sämre ?

Faktum kvarstår: With great speed comes great resposibility

Allt dumt blir så, mycket tydligare och farligare än om du vinglar till lite i dina 6knop. Enkelt uttryckt HÅLL AVSTÅND !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte!

Hade ingen tanke på sjöreglerna.

 

Utan ville bara antyda att det finns minst två sidor på det mesta.

Självklart ska man hålla avstånd så gott det går.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe...kul tråd!21.gif\  Borde det inte finnas en lag som säger att seglare ska ankra så fort en motorbåt är inom synhåll?Men o andra sidan...seglarna går ju oftast för motor oavsett vind...14.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...