Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 Jaa, jag har gjort kurserna tvärare för att det ger en tydligare bild av va dsom hände. I mitt huvud, emn kanske inte andras, jag har iaf försökt men nu har jag som sagt gett upp, för jag kommer väl aldrig få höra från dej att du kan hålla med om att det kanske var lite lite onödigt av seglaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Augusti , 2006 Hahaha! Vet inte hur många, men förmodligen rekord här på forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 bra fart här idag må jag säga, knappt att burken hinner me, beundrar er som har 15 olika användare och hinner med ändå Känns dock som att det halkat liteuatnför och blivit mest väjningsregler på slutet så för att maringuidens server inte ska brinna upp så startade jag en ny liten tråd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 30 Augusti , 2006 Helt riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 Vill bara klargöra en sak. Du tycker alltså att seglaren (om vi tar den sista bilden jag ritade) gjort helt rätt. Du tycker inte för fem öre att det verkar vara ett lite onödigt/konstigt beteende? Du tycker heller inte att det INTE är gott sjömanskap? Är det rätt uppfattat av mej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 Förresten Peter, läs mitt inlägg väjningsregler innan du svarar på tidigare fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 30 Augusti , 2006 Räkan, troligtvis... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 30 Augusti , 2006 Enligt sista bilden ser det ilte konstigt ut, men inte enligt den första (som väl är en plottning av ett sjökort som visar hur det verkligen såg ut..?) eller den andra - men du har ju inte berättat tidigare att de andra inte stämmer överens med situationen! Så vi skall alltså bortse från de första två blderna då, de är bara fel? På de första två bilderna seglar båten med bibehållen kurs, på den sista bilden ser det ut som om han försöker pricka er och sedan styr undan efter ni gjort en halsbrytande manöver nästan upp på land för att undvika kollission... Kan aldrig vara vettigt att göra med en träfolka... Var han taliban och hade båten lastad med dynamit? Jag har svarat på ditt andra inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 Jo det första förstår jag att det verka rkonstigt, det blev lite för utdraget i sidled eller vad man nu ska säga. De stämmer väl med situationen men var uppenbarligen inte tillräckligt tydliga. Som sagt, lite för utdragna kanske.. vi skippar den situationen nu som sgat, vi lär aldrig komma överens sålänge vi inte upplevt samma situation IRL. Men hårt draget så var det ju me eller mindre som på sista bilden, och det låter bra att du kan hålla me dom att det verka ridiotiskt att betee sej så som sista bilden visar. (även om det var en hårddragning av situationen) Det finns dock folk som gör som på sista bilden enbart för att som Rexco skrev bevisa att du måste gira för jag har segel uppe och det var det jag ville komma åt, att Gott sjömanskap står först. Känns som det är färdigdiskuterat om dne situationen nu, blir bara rörigare och rörigare känns de som.. surr surr.... Nu ägnar vi oss lite åt reglerna istället tycker jag.. Och Peter, härligt me någon som verklien arghumneterar och besvarar frågorna och inte kommer med personliga påhopp osv.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 http://www.aftonbladet.se/vss/karleksex/story/0,2789,879636,00.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 30 Augusti , 2006 Jo, men eftersom det inte var så i den verkliga världen, utan en lätt frisering av kurserna för att det skall verka värre än vad det var i de första exemplen där du fick mothugg är det ju inte speciellt relevant för argumentationen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 eller var det kanske så illa som jag visade i sista exemplet? Egentligen är väl hela diskussionen meningslös i så fall eftersom sanningen är den att seglaren inte följde regel 5 om utkik! Tycker som sagt att vi ska släppa här... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 30 Augusti , 2006 Att han inte hade utkik ger inte motorbåten rätt att strunta i väjningsreglerna. En sista fråga: vad hade båtarna för fart? I en segelbåt är ju ofta en sektor dold av genuan. Ibalnd kikar man under/runt den och kollar läget. Sen är man blind ett tag tills det är dags att kolla igen. När det är dags beror på hur båtarna runt omkring låg (riktning , fart) när man kollade sist. Om det då dyker upp en ny spelare på plan i 40 knop så lär han hinna ganska långt innan man ser honom. /Lars J. ps. Jag håller fast vid att seglaren kryssade på länsen. ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 30 Augusti , 2006 Att han inte hade utkik ger inte motorbåten rätt att strunta i väjningsreglerna. En sista fråga: vad hade båtarna för fart? 1. Självklart inte. 2. 11,3 för vår del, segelbåten okänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 30 Augusti , 2006 Historien har en förmåga att vinklas mer och mer ju fler gånger den återges. Enligt den sista skissen så skulle det ju kunna vara 1200meter mellan er när ni först får syn på varandra och kanske mer, inte lätt att få ögonkontakt med någon på det avståndet. Inte lätt på 600 meter heller...men kommer man ner under 100 meter och mindre så blir det ju lite lättare. Men du menar alltså att från det att ni upptäcker honom fram till kris ögonblicket så vet du att han inte har sett er överhuvudtaget? Men från början så nämnde du ju aldrig att han for upp i sista stund, då undrade du ju varför han inte girade när han först fick syn på er för hade han girat då så hade det aldrig varit några problem (enligt din utsago), å andra sidan kan det finnas tusen förklaringar till att han studsade upp, förutom att han inte hade uppsikt. Till exempel, han ser er tidigt, förväntar sig att ni kommer följa väjningsplikt.....inget händer.....kommer närmare och närmare......till slut studsar han upp när han inser att er båt aldrig kommer att väja och undrar vad sjutton ni håller på med. Bara ett exempel....för varken jag eller nån annan vet egenligen ett dugg om vad som försigick på den båten, likaväl som vi inte har en susning om vad ni pysslade med under samma tidsperiod. Huruvida seglaren satt och fika eller om han var nere i förruffen och spelade klädpoker med frugan.......vad han nu gjorde så är det ju ren spekulation, för det vet ju varken du, jag eller någon annan förutom de som var ombord på segelbåten. Spekulera är en sak, medans det som är intressant är ju själva händelseförloppet och hur de olika parterna agerade i den situation som du beskrivit. Nu har vi ju inte segelbåtens version av det inträffade, så vi har ju bara halva historien. There´ s always two sides of a story. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Augusti , 2006 OK! Jag såg det nu, sorry! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 31 Augusti , 2006 En liten fråga bara Jimmy_Lars. Har du eller din kompis förarbevis eller någon annan nautisk kompetens? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 Jag ska glatt berätta, men först får du förklara varför du undrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eklund 0 Postad 31 Augusti , 2006 Jo anledningen till att jag undrade var det att du sa att det inte var du som skeppare på motorbåten, utan det var ju din kompis. Men, om vi säger att du har förarbevis, men inte din kompis, så är du automatiskt ansvarig på den båten du befinner dig på, pga att du har högst nautisk kompetens och därigenom automatiskt blir befälhavare på båten, oavsett om du äger båten, eller står vid rodret eller ej. Detta har inte så mycket med att göra med ditt exempel ovan, utan det jag var mera nyfiken bara. Menade inget särskilt eller illvilligt med det, och du behöver inte svara på det heller om du så vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 Hoppas du har läst väjningregel tråden nu och flrstått att det blivit ett litet missförstånd. Att den som har högst nautisk kompetens automatsikt skulle bli befälhavare på båten har jag aldrig hört? Eftersom det var en ca 20 meters båt i passagerartrafik så är FB VIII ett måste vilket både jag och han har. Jag läser för tillfället teorin upp till FB VI. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Jag har också en liten fråga... ditt sätt att försöka övertyga alla om hur rätt just ditt resonemang är, påminner väldigt mycket om orvens dito. Är det så att du sitter med två alias här på mg, orven och Jimmy_Lars? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 MDP om du tycker att jag försöker övertala alla till att mitt reonemang är rätt så har du fått fel uppfattning. Jag säger min åsikt, hör vad andra har att säga, argumenterar mot deras och för min egen åsikt. Är inte detta ganska självklart att göra? Det märks att du är ny här MDP, är det några här som väl har varit i luven på varandra så är det väl jag & ORven så tror du är ute och cyklar lite. Som jag sagt tidigare, jag behöver inga falska användarnamn för att säga vad jag tycker, sen att du behöver det, de är ditt problem. men håll det för dej själv, och i slutändan är det väl trots allt så att man misstänker andra för vad man själv gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar! Jag ställde en enkel fråga till dig och du spottar ur dig en massa grundlösa anklagelser!!! Fast jag är i och för sig inte förvånad, nykomlingar har det inte lätt här... Dessutom blev det genast en fråga till: vad är ett falskt användarnamn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 31 Augusti , 2006 Du är ju en av kungarna över de sju haven. Det är väl bara att stifta en ny lag när du har en åsikt. http://hallnasmarinan.blogg.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 31 Augusti , 2006 Vrt inte om jag läser detta rätt?? Men menar du om tex jag och 2 kompisar drar ut på en Ö jag och den ena kompisen super till utav bara H-vete... Den nyktra ska köra båten hem men han saknar förarbevis.. Lite senare krockar vi med en Segelbåt.. Har jag ansvaret då??? Kan väll inte stämma?? Och om d gör det så får man ju verkligen passa sig vem man åker med Nepp tror nog inte påt.. Föraren är ansvarig även om d så finns 30 andra med förarbevis... På större fartyg har ju Kaptenen allt ansvar oavsett vem som kör båten.. Men i fritidsflottans värld så är d nog anorlunda.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 hahaha, ja finnspeed de kanske vore nåt. Men jag tycker dagens reglemente funkar alldeles utmärkt, även om det är lite luddigt ibland. Förresten, hur vet du att det där tillhör mej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 Tänkte avsluta diskussionen om skisserna med det här inlägget, har verkligen försökt att återge situattionen så gått det bara går nu och jag har skrivit hur jag hade handlat. Tack för en stund... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 31 Augusti , 2006 Ja, så var pajkastningen i full gång då! Undrar om det ska bli lika trevligt denna vintersäsongen som den förra? /W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Augusti , 2006 Och det lyckas du konstatera efter 331 inlägg i denna tråden! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 31 Augusti , 2006 Jag är också oerhört sugen på att höra vad Eklund har för grunder för detta. Jag säge rosm jag brukar, jag tror inte ett skit på det förrän han har bevisat motsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser