Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Där hade jag totalt fel.

 

Källan till mitt påståeende kommer från förarbeviskursen på Medborgarskolan, som jag gick för 3 år sedan.

 

De sade då att det låg till så som jag påstod, vilket Finnspeed (tackar) visade med all tydlighet att det inte låg till så.

 

Är ju kanon med såna här diskutioner då man kan lära och dra nytta av dom!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta Finnspeed.. Letade just efter denna förklaring...21.gif\

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var de inte Praktiskt Båtägande som skrev om detta i senaste numret?

Där stod en del om vem som anses vara kapten i tveksamma fall. Som exempel hade dom mannenn som hyrde en båt, gick ut med sin tonårige son, söp till, överlämnade kommandot till sonen och gick och la sig. Han försökte skylla på sonen, men fick själv ta smällen.

Eller om du låter en gäst ombord styra, så blir det nog ändå svårt att slippa ansvar.

Det är inte som i en bil att den som sitter vid ratten är den ansvariga.

 

/Lars J

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs den text som länken ovan pekar på!

 

Eller för enkelhetens skull bjuder jag Dig på citatet:

 

För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta den som kör/styr/manövrerar båten som ansvarig befälhavare vi det aktuella tillfället.

 

Det kanske ändå är så att den som sitter vid ratten är den ansvariga, eller...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, de har lagt in en brasklapp i texten under som lämnar en öppning för flera tolkningar.

 

Citat:

Varför är då det viktigt?

Jo, det är nämligen så att det är befälhavarens ansvar att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Brister man i detta kan man åtalas och dömas till böter eller till och med fängelse.

 

Kompisen som tar rodret har ju ingen kännedom om båtens sjövärdighet osv....likaså sonen som tar rodret när farsan stupar i säng efter att ha fått en grogg för mycket.

 

Så ansvaret vilar nog på båtens ägare/hyrestagaren i slut änden ändå?!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I den text som Du citerar står det klart och tydligt att:

 

Jo, det är nämligen så att det är befälhavarens ansvar att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Brister man i detta kan man åtalas och dömas till böter eller till och med fängelse.

 

Och i meningen innan står det:

 

För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta den som kör/styr/manövrerar båten som ansvarig befälhavare vi det aktuella tillfället.

 

Försök tolka den texten till att befälhavare är fyllot till båtägare som sover i förpiken...21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nu är jag inte lika påläst på sjövägsreglerna som ni andra tycks vara, men jag vill minnas att reglerna för sjöduglighet med allt vad det innebär regleras av s.k. redaransvar och redare anses ägaren till båten vara. Däremot ansvarar befälhavaren för båtens framfart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju ingen lagvrängare, men jag kan ju göra ett tappert försök. 11.gif\

 

Till att börja med:

För fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare.

 

Det är dock naturligt att betrakta den som kör/styr/manövrerar båten som ansvarig befälhavare vi det aktuella tillfället.

 

I de texterna så är ju inte definitionen helt klar.

 

Sedan har vi:

Jo, det är nämligen så att det är befälhavarens ansvar att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

 

Kompisen/sonen har varken förarbevis eller har varit på sjön tidigare och har därigenom inte en susning om vad som gäller på sjön eller hur sjövärdig och hanterbar båten är.

Med andra ord noll koll.

 

Och du som båtens ägare och ansvarig befälhavare har lämnat över rodret till kompisen/sonen som du anser ska klara av uppgiften att framföra båten efter de regler som gäller och att denna ska kunna uppvisa gott sjömanskap, under ditt överinseende.

Och sedan går det och helvete, när du är på muggen/ligger och sover ruset av idg i förpiken/sätter på kaffe/eller vad som helst, du har lämnat honom och gör någonting annat och han gör nån tabbe.

 

Jag tror att hamnar detta i rättsal så torskar nog du som har överlämnat rodret till en novis på området.

 

Att jämföra med på jobbet kanske, chefen ger dig en arbetsuppgift, men det är chefen som är ytterst ansvarig om nåt går snett.

Hmmm. Var kanske en dålig jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar texten från Sjöfartsverket en gång till, oavkortat:

 


Befälhavaransvar 
 
 


F

ör fritidsbåtar finns det ingen klar definition på vem som är befälhavare. Det är dock naturligt att betrakta den som kör/styr/manövrerar båten som ansvarig befälhavare vi det aktuella tillfället.

 

Varför är då det viktigt?

Jo, det är nämligen så att det är befälhavarens ansvar att se till att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap. Brister man i detta kan man åtalas och dömas till böter eller till och med fängelse.

 

 

Befälhavaren:

- kör/styr/manövrerar båten vid det aktuella tillfället.

- ansvarar för att båten är sjövärdig och att den framförs på ett sätt som är förenligt med gott sjömanskap.

 

Vilket ansvar har ägaren/redaren/hyresmannen/leasetagaren/osv. som sitter hemma i soffan och tittar på Kasta loss i TV?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat:

Vilket ansvar har ägaren/redaren/hyresmannen/leasetagaren/ osv. som sitter hemma i soffan och tittar på Kasta loss i TV?

 

Jo, där håller jag med dig för det är en stor skillnad.

Personen i fråga är ju inte med ombord, och kan därigenom inte vara ansvarig befälhavare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han är inte ansvarig när han är ombord heller, så länge han inte kör/styr/manövrerar båten.

 

Jag utgår från att vi menar fritidsbåtar och inte båtar i kommersiell trafik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, fritidsbåtar.

 

Hur som helst så vet inte jag hur rätten skulle tolka detta heller, så det som jag skrivit är ju bara vad jag tror och inget annat.

 

Kanske finns några praktikfall att luska reda på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


7 kap. Allmänna bestämmelser om ansvar


1 §


Redaren är ansvarig för skada som befälhavaren, en medlem av besättningen


eller en lots orsakar genom fel eller försummelse i tjänsten. Redaren är också ansvarig, om skada vållas av någon annan, när denne på redarens eller befälhavarens


uppdrag utför arbete i fartygets tjänst.


Skadestånd enligt första stycket som redaren har betalat har han rätt att kräva


tillbaka av den som vållat skadan.


Särskilda bestämmelser om ansvar och inskränkning av en redares ansvar


finns i 9, 10 och 13–15 kap.


Med redare avses också ägare av fritidsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att krångla till det lite till angående sjövärdighet.

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____454.aspx

 

Det är befälhavarens skyldighet att, innan resa påbörjas, se till att fartyget är sjövärdigt.

 

Mer krångel angående redaransvar:

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1180.aspx

 

Juridiskt sett är du faktiskt redare så snart du äger den minsta lilla fritidsbåt. Sjölagen ställer krav på dig, som redare och befälhavare och även på den som på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss - alltså nästan vem som helst ombord.

Om det händer en olycka är du, som båtägare, ansvarig för eventuella skadestånd. I vissa fall gäller ingen begränsning av redaransvaret. Se därför till att du har ansvarsförsäkring som gäller din båt.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag bygger mitt resonemang på är ett praktikfall som inträffade för några år sedan.

 

En bekant till mig hade köpt en båt och denna skulle transporteras hem. Landvägen blev för dyrt p.g.a. storlek på båt så han bestämde sig för sjövägen. Ägaren och tre bekanta, däribland jag, tog tåget till den ort där båten låg. Dåvarande ägaren och nya ägaren bytte pengar mot papper och vi klev ombord. Sjövgen var det långt och vi bestämde oss för att tanka och köra. Vi delade upp nattpasset i tvåtimmars pass för att inte bli för trötta.

 

Vid 04.30 på morgonen missade styrmannen en utmärkning av tveksamt lagda flytande garn och slet med sig en ansenlig härva som snabbt snodde in sig runt propellrarna. Vi ankrade för att skära oss loss och under tiden kom feskar´ n och funderade arg som ett bi att vad i h-e. Vi förklarade situationen för honom och vi skrev våra namn och telefonnummer på ett papper åt honom och bad honom återkomma med ersättningsanspråken.

 

Efter en tid kom ett papper från tingsrätten gällande ett tvistemål med skadeståndsanspråk. Feskarn´ n hade alltså gått den vägen.

 

Det blev rättegång och vi infann oss alla fyra. Vi tre (inkl. båtägaren) som vid tidpunkten för påkörningen sov klarade oss utan anmärkning och den som vid det aktuella tillfället styrde båten dömdes skadeståndsskyldig.

 

Nu flög f-n i båtägaren och han kollade med länsstyrelsen i det aktuella länet om fiskeredskapen verkligen fick ligga där de låg, dessutom med mycket dålig utmärkning. Icke sa nicke, så det blev en till runda i tingsrätten där båtägaren fick tillbaka sina slantar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev rättegång och vi infann oss alla fyra. Vi tre (inkl. båtägaren) som vid tidpunkten för påkörningen sov klarade oss utan anmärkning och den som vid det aktuella tillfället styrde båten dömdes skadeståndsskyldig.

 

Ja se där ja. Då har vi ju fått svar i frågan med då!! Tackar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En komplettering:

 

Skadeståndet som utdömdes i rättegång nummer ett ogiltigförklarades i rättegång nummer två. Däremot påpekades för styrman att han trots allt hade brustit i uppmärksamhet, några böter blev det dock inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande situationen med brödseglare, segelbåt och fyr:

 

Av 1:a bilden att dömma har segelbåten vinden rakt bakifrån längs den tänkta rutten. Segelbåtar kan/bör ej seglas så då risken för slänggippar är överhängande(Slänggipp=okontrollerad gipp med stor risk för personskador då bommen sveper över sittbrunnen med stundtals våldsam kraft).

För att undvika detta seglar men med vinden in ca 30 grader från rak akterlig. Detta kallas att slöra. Förutom att olycksrisken minskas ökas farten mot mål (VMG)genom detta förfarande.

 

Detta kan vara förklaringen till det för er underliga körsättet.

 

Då jag inte själv sett situationen kan jag inte förstås inte bedömma huruvida manövrarna hanterades sjömannamässigt eller klumpigt.

 

De senare kommentarerna som gör gällande att skepparen på segelbåten dök upp och gjorde en häftig undanmanöver i sista stund talar snarare för att han inte uppmärksammat er.

Detta verkar inte helt otroligt. Även jag har missat annalkande faror såväl på sjön som i trafiken.

Om så är fallet utgör dock inte exemplet någon vidare grund i debatten kring båtägares attityd gentemot varandra. Snarare låter det som ett misstag.

Om en liknande situation uppstår igen kan man kanske tänka sig att avge uppmärksamhetssignal? Även om segelbåtsskepparen inte skulle känna till dess innebörd torde denne i alla fall vakna ur sin middagsvila.

 

Vill passa på att tacka alla de R.I.B-charterbåtar som fräser omkring runt Värtan och faktiskt visar hänsyn! Jag har ännu i sommar inte blivit närgånget uppvaktad av någon av dem. Hittills bara av båtar kapabla till 25 knop som vinglat omkring i deplacementsfart och gjort gjort livet surt för sina medtrafikanter. Ett par segelbåtar har haft klart oklara avsikter, men de har varit i tydlig minoritet. Möjligen beror detta på att jag kan ana deras förmodade vägval i förväg.

 

Vänligen

 

Dadid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att allt löste sig för er i det fallet.

 

 

Jag har funderat lite runt sonen med den nedsupne fadern, frågan är hur rätten skulle resonera i ett sådant fall runt ansvaret ombord om olyckan skulle vara framme?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmy_Lars, även jag har gjort ett litet förtydligande på situationen som uppstod mellan de två båtarna jag inte heller var ombord på.

- Den uppmärksamma besättningen på den söta rara lilla träsegelbåten seglar i en lagom bris för undanvind. Vid position A upptäcker han den 25 ton tunga yrkestrafikaluminiumbesten som i vild fart vinglar än hit och än dit över farleden. Man bestämmer sig för att följa reglerna och bibehålla given kurs.

- Vid position 1 upptäcker den yrvakna och enögda kaptenen ombord på yrkestrafikaluminiumbesten att han har satt lappen på fel öga. När han flyttar den inbillar han sig att han håller på att krocka med den charmiga lilla träsegelbåten (som fortfarande befinner sig i pos A) och gör en halsbrytande manöver, håller på att krocka med fyren som han hötter med näven åt och sluddrar något i stil med ja ä yrkestrffkkk, passa dig noogaaaa din lånnggge faen!.

- Han passerar segelbåten tuggandes fradga och bestämmer sig vid position 2 att ta upp jakten på illdådaren.

- Vid pos 3 börjar medicinen äntligen fungera på människospillran vid rodret på yrkestrafikaluminiumbesten. Han girar då kraftigt åt styrbord och fortsätter på kontrakurs, medan den minst sagt chockade besättningen ombord på den söta rara lilla träsegelbåten ruskar på huvudet vid pos B för att få chocken att släppa.

 

Så - vem är det som handlar fel här egentligen.

Det borde framgå när jag hjälpt till lite ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

När det talas om att köra nära och vem som ska ändra kurs så kom jag att tänka på denna lilla filmsnutten som jag lägger ut här nu. Jag har hämtat den från Ekelundens hemsida. Den är väl informativ om vem som ska väja? 2.gif\

 

http://www.dromara.se/foto/filmer/rfilm/silva.wmv

 

/Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tänk sikken tur att jag ritade den där lilla teckningen den där kvällen (vem vet,jag kanske har hittat på alltihopa för att retas lite, jag är ju trots allt ung & oseriös), tråden höll ju på att glömmas bort men snart har det blivit 100 inlägg till..

Gillar din beskrivning, stämmer helt överens med verkligheten förutom en sak, Precis innan aluminiumbesten skulle ramma segelbåten efter att ha jagat ikapp den så kom Steve med sitt makadamblästrade monster till båt, pga blästringern att inget sjögräs kvar och han hade nu fått upp farten ordentligt så segelbåten liknade mest ett plockepinn spel efter att han kört över den med sin selco med pansarskrov.. För säkerthets skull fräste vi runt lite med jettarna för att vara säkra på att ha sugit in den lilla segelfjollan i jettarna och därmed sett till så han inte kommer ivägen någon mer gång.

 

Den rättsliga utgången då:

Jo Steve blev frikänd med tanke på att en Selco med runt 20 hästar och pansarskrov är relativt svårmanövrerad i en så pass smal farled, därmed bedömdes det att segelbåten skulle ha gett honom plats i den trånga farleden istället för att bibehålla kurs och fart. Tyvärr hade någon Stockholmare varit ute i sommarstugan och sett när vi fräste runt för att se till så att inte seglaren inte skulle simma vidare. Vi var givetsvis oroliga för att bli dömda men det ansågs som Gott Sjömanskap att se till att denna sovande seglare aldrig mer skulle komma ut på sjön så det slutade med att Steve och Skepparen på aluminiumbesten, som för övrigt kanske var jag? fick hedersmedaljer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du tro det Peter? Har jag någonsin gjort det förr?

Nej just det..

Minns du linoljan vi diskuterade om förr Peter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit 1 850 inlägg.

Nej, jag minns inte - påminn mig gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille


Har drabanterna tagit en politisk timeout?


Eller har ni bara ledsnat på varandra? 
 
/W 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejdå, det är bara det att Peter inte är så haj på Paint, du märkte väl vilken tid de tog att få fram skissen för honom, ändå hade jag ju redan fixat bakgrunden åt honom.

Själv klämde jag ur mej tre stycken på en bråkdel av en vacka.. Dessutom tre helt olika, jag bytte till och med vindriktning.

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...