Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster


Men om ni hade krockat då, vem hade fått stå med skuldbördan, och varför? 8.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi hade krockat hade det varit vi som gjort fel. För att det skulle väl bli väldigt svårt att bevisa att seglaren hade noll utkik och bröt mot den regeln. Men framförallt för att vi skulle ha brutit mot väjningsreglerna. Samtidigt så ska ju han i segelbåten göra allt för att undvika kollision när han uppfattar att vi inte klarar det själva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är ju precis vad han gjorde!

F.ö. tycker jag det är lite grovt att anklaga gruppen för att inte förstå situationen, när det sen visar sig att du medvetet vilsefört oss.

/Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket är ju precis vad han gjorde! Vad syftar du på?

Om du syftar på att han hjälpte till för att undvika kollision, så nej.

Anklagar er inte för något, snarare sa att det var svårt att förklara något via en bild (jag kanske är dålig på att förklara, inte ni som är dåliga på att förstå).

Hade ni varit me om situationen tror jag iaf några av er hade hållt me om att det var uselt sjömanskap av seglaren. Jag vet inte, men jag tror det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Genomgående i de trådar som avhandlar detta ämne, liksom i verkligheten, går det ut på att många (inte alla) seglare anser att hänsyn, det ska visas av motorbåtsförare. Inte tvärt om! Motorbåtsförare kan hamna i trängda situationer på sjön tex. om denne kommer in bland en svärm seglare mellan öar och skär, då hade det kanske inte skadat att visa lite hänsyn även från seglarnas sida istället för att hytta med nävarna och hävda sin rätt till väg!

 

Detta är en oerhört trist inställning, men förmodligen inget som kommer att ändras på så länge de två olika båttyperna finns. Därför förstår jag inte riktigt ursprungsfrågan i tråden, det är som jag nämnde tidigare, inte förbjudet att köra nära andra båtar så länge man håller hastighetsbegränsningarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det behövs inte så mycket stake för att konstatera faktum, det är ju bara att läsa de trådar jag nämner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon -tror det var Rexco, eller nå´ t liknande... lade inte namnet på minnet- antydde att jag var seglare, och därför var så på med säkerhet och allt... jag är så himla långt från lakanstorkare jag kan komma!!! Men säkerhet är väl även något som vi miljöbovar till motorbåtsåkare bör tänka på... antar jag i alla fall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev:

När det börjar bli riktigt nära så girar vi ännu mera styrbord upp mot fyren för att undvika kollison och först då girar segelbåten och fortsätter enligt bilden.

Så han girade alltså efter han passerat er?

 

I övrigt:

Visst visar jag som seglare hänsyn för det mesta, men när man gör en 3-6 knop är det svårt att styra undan från en båt som kommer emot en i 20-30 knop - som dessutom har väjningsplikt. Visst, i tråden kan man läsa om både det ena och det andra som bör göras åt problemet med olika projektiler och linor, men jag - liksom de flesta - hötter på sin höjd med näven, ser sur ut, ropar ett okvädesord (har hänt en gång då vi mötte fyra killar som dumstirrade på oss när de kom i straxt över 20 knop i en passage med fartbegränsning på fem...), räcker lågfingret, skakar uppgivet på huvudet mm mm.

 

Grejen är att detta beteende med att en motorbåtsförare inte visar hänsyn är något man råkar ut för regelbundet, oftast flera gånger under varje tur - speciellt i semestertider, under övriga delar av året upplever jag inte att detta är samma problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skrev:

När det börjar bli riktigt nära så girar vi ännu mera styrbord upp mot fyren för att undvika kollison och först då girar segelbåten och fortsätter enligt bilden.

Så han girade alltså efter han passerat er?

Nej han girade innan han passerat. MEN det var inte så nära så att vi hade kolliderat om han inte gjorde det. Anledningen till att han girade då var väl att han blev livrädd när han upptäckte en stor båt så pass nära som han inte sett tidigare och att han upptäckte att han höll på att gå på grund. 

Jag kan inte uttala mej om det verköligen är så att det händer flera ggr varje tur att inte motorbåtar visar hänsyn eftersom jag inte håller till i dina trakter, men jag är ganska säker på att det händer nästintill lika många ggr att seglare inte visar hänsyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att han girade då var väl att han blev livrädd när han upptäckte en stor båt...

Vad baserar du det på? Det kan inte vara så att han väntade på att ni skulle reagera så länge han vågade, innan han kände sig tvingad att väja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt! knoll & tott ( peter & jimmylars )stångas i en ordlek, man kan tro det är jonas & mark som morgongnabbas lite!2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag baserar det på att det syns väldigt tydligt på folk när de inte ser att man kommer, när de sedan upptäcker en så far de upp och vet inte riktigt vart de ska ta vägen. Det har hänt fler än en gång under sommaren att det har brustit i utkiken hos fritidsbåtar och man vet ju själv hur det är, det är inte alltid man har 100% utkik horisonten runt.

Att vi skulle reagera, vi var helt me hela tiden och följde honom från att vi såg honom till att vi passerat, anledningen att vi inte som någon sa girade direkt när vi såg honom är att 998 av 1000 båtar som kommer i den farleden fortsätter farleden som det är tänkt och sitter inte och halvsover bakom seglet. Med andra ord, skulle vi gira upp och försöka gå akte rom varje seglare som kom där så hade vi i 998 fall av 1000 kommit ivägen för dom när de slår. Därför girade vi inte.

 

Enda anledningen han skulle ha att känna sej tvingad var att han hade kurs rakt mot en kasunfyr. Kände han sej tvingad på grund av oss så är det ju han själv som får välja när han anser att han tycker det är för nära. Hade det blivit kris hade vi helt enkelt fått slå back och lösa situationen på det viset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Frågan är väl om det är lönt att diskutera det aktuella fallet... ena stunden är jimmy_lars på motorbåten, för att nästa stund ha betraktat händelsen från en annan plats, för att sedan återigen vara ombord på motorbåten...

 

Snart har han nog suttit och sovit i segelbåten tillsammans med seglaren också! smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paasa dej då Jimmy_Lars, för ni kommer att krocka med var femhundrade båt ni möter i farleden!

Får man fråga var detta var någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har enbart sagt att jag inte var skeppare, jag såg situationen, självklart, men jag sa aldrig varifrån :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag förstod att tanken skulle komma, men vet inte om det är riktigt så, jag menar det är ju inte omöjligt att väja för en bå t som gör något oväntat, det var bara det att jag blev lite dundersam över beteendet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kund einte låta blia tt göra ett sista försöka att skissa upp det som hände. Kurser enligt bilden, kartan förenklad för att förstå var det går att åka eller inte. Vinden enligt skiss och seglaren seglar för plattläns.

Tycke rni fortfarande att det är förståligt varför han gjorde som han gjorde, om vi sägher att han skulle ha varit vaken och allert?

Hade jag suttit i segelbåten hade det varit en självklarhet att även om jag hade kryssat slagit så pass långt ifrån land så att motorbåten fick passera mellan mej och land för att inte riskera att motorbåten girar babord, samtidigt som jag måste slå och vi därmed hamna rpå kollisionskurs. Så skulle jag ha resonerat, inte, jag håller ända fram till land, så långt det verkligen går, så att motorbåten måste gira och ta en omväg akter om mej och med risk för att vi kommer hamna på kollisionskurs när jag måste slå för att inte hamna på land.

 

post-2755-1394234774,4686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verka rinte detta klokare, antingen följa den streckade linjen eller gira lite lite tidigare och ge mer plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu har du ritat tre helt olika skisser med olika kurser, olika vindriktningar mm. Vilken är det som gäller? Och var i verkliga världen var detta? Och hur kan man segla plattläns med vinden in snett bakifrån förstår jag inte, men det är ganska oviktigt i sammanganget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara gjort det lite tydligare :P

Vinden är väl trots allt nästintill lika på alla..

Det var nånstans mellan dalälven och väddökanal.

NEj jag förstår inte heller varför man seglar så me tanke på vindriktningen och det var väl ännu en av anledningarna till att vi hade starka skäl att tro att han skulle gira tidigare, och kanske ännu ett bevis på att han enbart fortsatte mot oss för att bevisa vem som skulle väja, ellr för att han halvsov..

 Nu ge rjag upp att försöka klargöra situationen, vi lär aldrig förstå varandra helt. Men vi kan väl vara överens om att det kanske inte var 100% gott sjömanskap av seglaren, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Plong.... inlägg 300 i denna tråd!

 

Och lika meningslös som nästan alla andra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och att ska man läsa reglerna efter punkt och pricka och skippa det sunda förnuftet så skulle skepparen på motorbåten girat babrod tidigt och gått akter om seglaren. Men som sagt, detta skulle ställa till problem i de flesta fall och jag förstår att han inte gjorde det, men som sagt efter reglerna hade det varit rätt.

Med det tillägget kanske vi kan vara överens 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligare å tydligare...

Tycker mest du har förändrat fakta, se mitt lilla kollage.

 

pling-plong, hur många inlägg är det nu?

post-832-1394234774,9828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel igen, nu har du inte flera chanser, men du är van att gissa.

 

Men Dr Oscar Elgrind vill härom tala med dig, förföljsemani kan enkelt botas med 230 volt, härom tvistar dom lärda, eljest visar historien att i vissa svårartade fall har det en full effekt att åter få en viss balans i hjärnans främre regioner.

 

Oscar Elgrind

Institutet för starkström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...