Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Först och främst....jag är ingen seglare, och har aldrig heller seglat.

 

Men....jag kan tänka mig att segelbåten vill helst utnyttja hela det utrymme och vind som finns tillgängligt framåt innan den slår och byter kurs.

 

Och hade du byt kurs mycket tidigare, passerat akter om segelbåten, och följt de regler som gäller så hade det ju aldrig behövt bli så trångt för nån av er.

 

I situationer som dessa så får man ju förutsätta att han (segelbåten) ska hålla sin kurs, och då får den som har väjningsplikt ha lite framförhållning och tidigt visa sina avsikter, byta kurs och ta sikte akterom, istället för att bara hålla i och fortsätta tills det nästan är försent.

 

Men som sagt, segling och seglandets konst kan jag ingenting om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte har framgått tidigare,

så håller jag med Eklunds inlägg till 100%...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta är solklart... Detta är brist på gott sjömanskap från segelbåtens sida... Han var bara tvungen att visa sin makt, att här kommer jag jag har pinne på taket jag ska först URVÄGEN!!! Segelnissar ta inte åt er för mycket nu bara.. Men många av era kolegor på sjön Håller allt för hårt på begreppet (segelbåtar har företräde).. Likväl som d finns motorbåtar som flänger fram i 60knop kanske 5m från segelbåtarna (lika onödigt)...

 

Jag kan med min båt dra rediga svallvågor och köra så nära jag bara vågar och på så sätt ställa till förtret för en seglare.. Jag gör ju inget olagligt jag bara gör lite vågor... Men varför?? Till villken nytta??? Vad tjänar jag på det?? Jo ingenting utan spär bara på d Lite halvt osynliga Kriget mellan seglare och motorbåtsförare... Seglare lär er ta lite lätt på begreppet (företräde) för hur reglerna än är så hör det till att när man är på sjön så SKA man visa en viss form av Gott sjömanskap...

 

!!!MVH REXCO!!! Som Visar hänsyn och hällsar både på M Och S-båtar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag förstått saken rätt, Rexco. Din syn på saken är:

Segelbåten handlade fel för att han inte väjde för motorbåten som egentligen hade väjningsplikt enligt de regler som finns och det gjorde han bara för att visa sin makt eftersom han hade en pinne på taket. Och därigenom visade han brist på gott sjömansskap, till skillnad från motorbåten som bröt mot väjningsreglerna och som seglaren borde visat större förståelse för.

 

...eeehhh...åååkeeeej...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag förstår rexcos resonemang, men håller inte med om att seglaren gjorde fel. Men visst kunde nog seglaren ändrat kurs en aning tidigare när denne ser att motorbåten kommer att gira styrbord, seglaren ska ju ändå åt det hållet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förstår precis rätt... Men P-K är ju seglare så han har ju företräde Även på MG verkar d som... Men åter till ämnet D ser inte så trångt ut på bilden och varför vejde segelbåten inte innan han var på väg att braka upp i M-båten... Hade kunnat vejt redan när han var ca 80m från M-båten då M-båten tydligt visade vart han skulle... Hade Motorbåten försökt gått bakom segelbåten så kan man ju ge sig faan på att segelbåten hade girat tidigare. och plötsligt befunnit sig på kollisionskurs... Men d är ändå svårt att bedömma avtånd hastighet etc på några bilder..

 

Om man hade varit med vid händelsen så hade d underlättat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det då för vits med regler och bestämmelser om folk tycker att de står över dessa och att de inte gäller dom?

 

Är det inte gott sjömanskap att följa och respektera dessa regler?

 

Reglerna är ju solklara.......sedan spelar det ju inte så stor roll hur man vänder och vrider på dom, reglerna gäller fortfarande och för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jovisst ska regler följas och det handlar inte om att stå över dessa, men om det nu underlättat för motorbåten om seglaren girat en aning tidigare än vad denne gjorde så hade väl det kunnat ses som gott sjömanskap?

 

Det är ju inte förbjudet enligt regelboken att köra nära eller att skapa svall heller, vilket tråden ursprungligen handlar om!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott sjömanskap står över regler och är undantag från dessa... Det finns många sätt att utmärka gott sjömanskap... Det finns regler som ska följas. Men det är i sådanna fall som ovan nämda händellse Gottsjömanskap Märks som mest... När båtägare Oafsett segel eller motor hjälps åt med att klara upp en krissituation och i d här fallet undvika en krock.. Jag anser då att Segelbåten inte visade Gott sjömanskap.. Jag skrev inte att segelbåten bröt mot några regler... Förstår ni poengen???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Nej! jag förstår inte din poäng i detta påståendet?
Som regelboken är skriven så har motorbåten 100% väjningsplikt och det går inte att bortförklara med att han inte vet vad segelbåten har för avsikter. Man kan ju alltid tycka vad man vill i efterhand, men motorbåten kan och bör i ett tidigare skede väja för att klart och tydligt visa vad han tänker göra inför mötet.
Visst, jag kan oxå rucka på regelverket ibland och väja trots att det inte är min skyldighet att göra så. Men inte får man ett tack av den andra båten för det. Troligen är det nog så att den andra inte har en susning om vad som gäller för hans egen del.
 
/Wille 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Wille.. Men när Situationen uppkom så måste man ju göra något åt den och det är där gott sjömanskap kommer in i bilden...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco skrev:

Gott sjömanskap står över regler och är undantag från dessa... Det finns många sätt att utmärka gott sjömanskap... Det finns regler som ska följas.

--------------------------------------------------------------------------

Så långt håller jag fullständigt med dig.

 

Rexco skrev: 

Men det är i sådanna fall som ovan nämda händellse Gottsjömanskap Märks som mest... När båtägare Oafsett segel eller motor hjälps åt med att klara upp en krissituation och i d här fallet undvika en krock.

--------------------------------------------------------------------------

Krisituationen uppstod pga att motorbåtsföraren inte följde gällande regler och i ett tidigt skede beaktade dessa regler och ändrade kurs för att längre fram enkelt kunna passera akterom segelbåten. 

När motorbåtsföraren insåg situationens allvar, så borde han ha girat babord (tack för tipset MDP!!) för att kunna passera på ett korrekt sätt, men istället väljer han att styra mot fyren och hamna i ett ännu värre trångmål.

 

Självklart att man ska hjälpa varandra, men i det här exemplet som har beskrivits så har motorbåtsföraren agerat på ett (i mitt tycke) felaktigt sätt, från det att han i ett tidigt skede ser att de kommer att korsa varandras kurser tills det att han försöker klämma sig in mellan fyren och framför segelbåten.

 

Han ser tidigt segelbåten och dess tänkta färdväg, men väntar ut situationen tills det knappt finns nåt manöverutrymme kvar.

 

Om han hade girat babord ett par grader i ett tidigt skede så hade situationen aldrig uppstått.

Och färdvägen hade blivit både tryggare och obetydligt längre.

 

Rexco skrev:

Jag anser då att Segelbåten inte visade Gott sjömanskap.. Jag skrev inte att segelbåten bröt mot några regler... Förstår ni poengen???

--------------------------------------------------------------------------

Segelbåten höll sin kurs genom situationen och i och med det så visste ju motorbåtsföraren vart segelbåten ämnade att segla.

 

Hur ska segelbåtsföraren veta vart motorbåtsföraren ämnar ta vägen då motorbåtsföraren agerar på ett tveksamt sätt?

 

Jimmy_Lars skrev:

Kan någon förklara varför man som skeppare på segelbåten inte girade redan när man såg oss så hade alla varit nöjda och glada? Istället stod han och ruskade på huvudet.

--------------------------------------------------------------------------

Kan du förklara varför du som skeppare på motorbåten inte girade redan när du fick syn på segelbåten? Du hade ju trots allt väjningsplikt och såg vilken kurs segelbåten hade och insåg att ni skulle korsa era kurser.

 

Hade du följt gällande regler så hade alla varit nöjda och glada och den här diskutionen hade aldrig ägt rum.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tror du blandar i hop styrbord och babord!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmm hur ska jag förklara så att alla är med på noterna... tror ni missförstår mina inlägg... Ska försöka skriva tydligare...

 

!!!MVH REXCO!!! som inte försvarar motorbåtens handlingar men tycker att segelbåten kunde ha hjälpt till när krissituationen väl uppstod... Suck hänger ni med nu då???9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LMAO!!!

 

Javisst faan. Tack MDP. Ska editeras. 20.gif\

 

 

Jag förstår vad du menar nu Rexco.

 

EOD.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite tid och energi över.....tyvärr gick den ut över den här tråden istället för på nåt vettigt....hehe. 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött o höra... Den verkar som den ända som vet hur d egenteligen gick till är Jimmy Lars.. Han var av inläggen att dömma med på motorbåten...

 

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Förslag till jämkning:

Dela Svea Rike. Seglare i Stockholm, Motorbåtar i Göteborg (som ikväll tog en mycket turlig poäng mot Sveriges bästa lag ELFSBORG!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för helvete.....tvärtom....annars måste jag ju flytta eller köpa segelbåt!! smiley-sealed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt... Har läst igenom 235 inlägg om vad som i grund och botten handlar om sjövett. Och ingen(!), vare sig motorbåtsägare, seglare, bilister, cyklister och/eller fotgängare talar om sjöregel nummer Ett A: Sunt förnuft!

 

Den som inte har sunt förnuft skall absolut inte ägna sig åt att framföra farkoster i någon form.

 

Frågor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, det är ju skitkul! Att se en seglare stå o hötta med näven efter en...och då vinkar man lite retligt tillbaka...det är nästan som ett halvt samlag för fasen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

åsså hjälper man surfare...

\<ahttp://lemonodor.com/images/surfing-the-giant-wave-s.jpg\ border=\0\ />

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Då får du nog läsa inläggen igen och lite mer noga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Hej Räkan här,min nya båt är så stor att det blir svårt för andra att inte köra nära för då får ni som har mindre båt åka så stor omväg runt för att inte köra så nära.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...