Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Carlf

Varför köra så J-vla nära ?

Rekommendera Poster

Nja aggresioner ???

Nä nä utan det är rent försvar, för det är inte värre att få en gatsten i skrovet än att bli halvt ihjälslagen på pin djävelskap av sådana som stryker alldeles intill (saknar nog sjökort).

Kramas... ? jo kanske men inte kan man krama någon som är ute efter ens liv och om dom inte kommer åt det, så försöker dom att få en invalidiserad.

Magsyrans fiende är Dofilus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2

Ingen dum ide *asg*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Repstumpar haha. Tänker onekligen på Farbro Joakim och Flinthjärta som försökte avgöra vem som var rikast. Och det var snörsamlingen som blev avgörande.

Spara dom smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skönt att se att ni har lite humor iaf.. För jag hoppas att det är det det är. Kan understryka att mitt inlägg var det iaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ? Ha jag är så glömsk så det är inte klokt. Fick en jätteflaska med Famos (Whiskey) (4 liter ?) för tre år sedan och jag vet fortfarande inte vad den är. Den finns, men var?.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Humor ja.

Det är det väl i grund och botten, men när vissa element inte bryr sig om andras hälsa och välmående så kommer ilskan krypandes och inners inne så önskar man att det var tillåtet att kasta en sten på en sådan båt som framförs utan minsta förstånd och efter en sådan minnesbeta så kan man lungt avräkna denne som en framtida marodör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vilket krondike kör du ? eftersom du är ensam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Famos sa du.. eller var det Whiskey. Låt pappa bjuda dig på äkta Whiskey. Hmm har du kollat i alla dina lönnfack *S* Fan det är synd att förspilla bra utspädningsmedel till fernissan ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Ska skänka dom till Myronas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I båten är den inte... vet jag med säkerhet för där kan jag varenda skrymsle.

Sist jag såg den var på jobbet och på golvet där (2 år på denna platts).

Tog hem den och sedan vet i f_n vad jag ställde den.

Har spottat ut snuset och ska borsta gaddarna för att sedan slå igen dom grönblå.

Ska blåsa upp gummibåten i morgon för det kan vara bra att ha en livlina nu för tiden såsom det går till.

Nattinatt på er alla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va det inte bättre att kasta repstumparna i sjön, alldeles innan ni möter en sån som ni blir så förfärligt irriterad på. När ni sen bogserar hem dem med segelbåten kan ni ju ta en saftig bärgarlön

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Låter som en bra ide. Själv så håller jag på att ha segelskola för min son och lektion nr 5 hålls i morgon. ( en travare har fastnat i masten.. klättra upp min son)

Sköt om sig mellan kudde å äkta hälft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Det är ju en lysande ide sickan *asg*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösningen måste vara att de som gillar natur, lugn och ro och inte gillar svall och dessutom kan alla regler och är dessutom suverän på navigera går UTANFÖR farlederna. Där är det nästan ingen aktivitet alls förutom ortsbefolkningen som visseligen kör som dårar i sina små båtar men det ger inget svall och de är inte så många så det är inte nämvärt störande heller och de slutar att åka fram emot eftermiddagen. Exemplevis är det sällan man ser en husvangn uppställ efter E4an med förtälltet monterat en varm sommardag och de står och knyter näven åt de som passerar för det stör dom. I farleden åker man och den är till för yrkestrafik och betalas av yrkestrafik, att vi får låna den några veckor per år tycker jag är bra men när yrkestrafiken får nog kan vi nog räkna med vägtullar även där. Så de som gnäller på svall i S-homs skärgård hitta andra vägar det finns tusentals. 

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Känner att jag får ge dig ett svar här..

Om man nu skall kunna komma utomskärs så måste man passera alla små kobbar och skär med dess alla båtar som kryssar där. Sen så är det lite vad man är ute efter. Om jag och grabbarna grus skall ut för att segla en helg och vill snabbt ta oss till en bestämd plats så går jag alltid utomskärs= snabbaste vägen. Tex om vi skall till Läsö eller Smögen. Mycket enklare och smidigare än att köra rännan upp till tex Smögen. Men ibland så har man som i mitt fall med mig mina barn. Å då vill man knappast segla utomskärs utan vill ta små turer innomskärs, dels för att njuta av naturen och för att få barnen (12 & 15 år) att förstå och lära sig segla. Som du har sett av en del av våra inlägg som har segelbåt/snipa, så söker vi förståelse från VISSA M-båtsägare att inte köra så nära och i vissa fall bara dra av några knop på farten eller hålla ut några extra meter ifrån oss och visa någon sorts hänsyn/förstålse.

Mvh M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan förstå att man har olika behov och önskningar vid olika tillfällen, men i en farled får man räkna med att det är trångt och vad som anses som nära är omöjligt att definnera (s-holm inre skärgård är fin och öppen på försommaren men efter att ha varit längre ut på mera öppet vatten känns samma öppna skärgård trång som en kanal men jag vet att det är samma avstånd som på försommaren). Det finns några grundläggande saker som skapar detta problem jag anser att det är en konsekvens av ndanstående.

Kan man så ska man är en regel som de flest lever efter och betyder att kan jag hålla 20knop så ska jag, kan jag segla så ska jag det med oavsett hur det ser ut runt omkring mig.

Jag har rätt... är till viss del något som har skapat det första men som är helt fel även i detta sammanhang. Här i livet har vi ingra rättigheter alls bara skyldigheter. Skulle den principen tillämpas av alla så skulle det fungera lite bättre överallt och inte bara på sjön.

Olilka farter skapapar ett virrvarr av båtar som är påväg om, jag har seglat lite till och från med kompisar och det är rätt trivsamt i sig men när man går ut för att gå om så gör man det i god tid, och det tar tid, men man har ingen brådska, det finns ju saker att prata om undertiden. Att sedan den här omkörningen tar ett par distans (om man nu kommer om) i anspråk får till följd att det blir två båtar i bredd under rätt så långa sträckor. (Rätta mig om jag har fel) Lägg till några båtar och det blir trångt, väldigt trångt och det är inte så lätta att köra om i högre fart (några knop snabbare än de 6-7 knop som seglare har) för det finns inget utrymme kvar att göra det på. Vad ska man göra då?

Samma sak kan ske med motorbåt, men här är skillnaden att man ligger mera mitt akteröver den man ska om tills dessa att det är dags. Då trycker man gasreglaget frammåt och kör om (påminner till stor del om hur man kör bil). Motorbåtar har även de problem med olika hastigheter det beror på att båtarna har olika ideal farter och vilken det är beror på olika faktorer. Men det man INTE vill göra som motorbåtsägare om man inte absolut behöver att att sänka farten nämvärt mycket under planing (om man har en planande båt) för att det kostar MYCKET pengar att få upp den ut vattnet igen (och det gerererar VÄLDIGT MYCKET SVALL).

Ta de indigidienserna som jag beskrivit ovan så får man en förklaring till varför det är som det är och varför det återigen är en tråd på nu 140st inlägg om detta ämmne. Vi får helt enkelt lära oss att leva med att det är trångt i farlederna och det kostar förmycket att bredda vägen.

Alternativt kan vi hjälpas åt så det blir lättare för oss alla, har du semster så tävla inte med båten framför om att din segelbåt är snabbbare intala dig själv att det är den (du kom ju ikapp så varför ska du om till varje pris?) och öva dina kunskaper i segling till att hålla samma fart och ligg kvar rakt bakom (på lämpligt avstånd) så kan motorbåts folket passera på bra avstånd utan att behöva sänka farten som generarear så mycket svall att segelbåtarna i sintur riskerar att bli sänkt.

Ger man så får man är en ofelbar regel.

Mvh

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka synpunkter Flipp 850!

Bara för att slänga lite bensin på brasan så måste jag bara ha en kort reflektion:

-Om man nu tycker segling är så överlägset och underbart. Kan inte förstå de som gillar att flänga runt i motorbåt mm.

Varför är ni så arga???

Inomskärs och framförallt i farlederna så finns ju alla typer av båtfolk.

Givetvis så kommer ni att möta svall, folk med dåligt sjömanskap och de som inte kan väjningsreglerna.

Själv så kan jag bli irriterad på något, men det går över fort.

Annars kan man ju nästan aldrig njuta när man är ute med båten.

Glad sommar alla!

Passa på att njut, sommaren är för kort att irritera sig på andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

En typisk kommentar av en som anser att det är ett krig mellan Motor/segel istället för att försöka hålla sams, när man väl är framme vid en naturhamn så märker man inte så mycket av osämjan dessa emellan.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots att jag har förarbevis vet jag inte exakt vad ett slag eller gipp är, antar att det medför en kursförändring. Skulle alla seglare signalera på något sätt vad dom avser att göra som LadyB skriver med hela handen så kan man säkert undvika många incidenter. Det gäller ju också då för mig att som m-båtsförare tydligt visa vad jag tänker göra. Finns det plats så kör jag om med minsta möjliga planingsfart (båten är 5,5 m så i deplacementsfart kommer jag aldrig förbi) annars studerar jag fiskmåsarna några minuter.

Jag känner inte alls igen problematiken M-båt ägare kontra S-båtsägare, måste vara ett storstadsproblem. Visst har vi problem här uppe med idioter på sjön men det är nog bara slumpen som avjorde vilken typ av båt dom skaffade sig. Tråkigt att korkskallar inte ens duger som bojankare. Det var bättre förr med ett regnummer så man kunde kolla upp idioterna.

Jag är inte speciellt rädd för utbrända batterier, gatsten och rånarluvor (storstadsproblem)för så nära kör jag inte. Willes pistol är det lite värre med2.gif\

Några här föreslår att motorbåtar skall hålla till utomskärs, hur fan ska jag ta mig till min sommarstuga då. Får väl anlita grannens ungar då  

post-12968-1394234703,0732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JIMMY

DET ÄR INTE VM-I FLEST INLÄGG !

Du har svar på allt och tar åt dig av allt, kan du inte bara ta det lungt ? Du hetsar ju upp dig för minsta lilla. Det var inget krig mellan segel och motorbåtar, som du verkar tro, det var heller inte personligt riktat förens nu. Hela tråden har ju spårat ut fullständigt. Snäll svara inte på detta inlägg.

Tur att det finns några vettiga kvar på det här forumet som inte är 20 och kör pappas båt.(har inga fördommar;))

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att slippa bli utpekade som en kotorbåtaisidot elle rliknande inledde jag ganska tidigt med att berätta detta:// Jimmy (kör motorbåt själv men max 10 knop och har inget emot segelbåtar) 

Så är det och som jag sagt flera gånger så är anledningen till att jag skriver här mest för att det är kul att hör afolks syn på saker och ting. och visst, jag kanske låter upprörd elle rnågot ibland eller kaxig vad vet jag, men skulle alla smeka varndra medhårs skulle det ju inte bli nån diskussion, inte meningen att någon ska ta illa upp giovetvis, för jag tar inte detta så allvarligt, men kul att höra lite åsikter. :) 

Sen kan jag inte veta eftersom jag inte varit i Sthlms skärgård om det är så hemskt som ni påstår, det låte rsm rena rama dårhuset enligt era beskrivningar, trist om det är så, för det är ju en väldigt fin skärgård annars.

Sen så drog jag till lite i ett inlägg med hur jag tycker att vissa seglare tänker, och med vissa menade jag en väldigt liten procent för de som verka rtänka så är få, men de finns och gibvetvis finns motsvarande även hos motorbåtsfolket.

Men kommentarer som dessa tycker jag är lite onöldiga och bevisar tyvärr lite av det jag skrev tycker jag.

Ja vissa motorbåtsägare har inte mer vett i huvudet än det finns hjärnceller i organet mellan benen.

Ja du... Skrattar lite åt dina ord. Ärligt talat Jag tror inte riktigt du fattar så mitt erbjudande kvar. Du behöver se det från en annan vinkel!

Vi förstår att du inte förstår.

Utan NI skäller, dumförklarar er själva, rätt intressant faktiskt och kul.

Tycker dessa kommentarer känns onödiga när dte enda jag sökte var en förklaring, mest för eran skull så att motorbåtsfolk kanske får mer förståelse för hur segling fungerar. Jag spelade själv dum och låtsades fatta noll av segling, jag är ingen expert på det heller men har som sgat seglat tillräckligt för att förstå att det inte är bra med stora svall när man har segel uppe. Blev lite missförstånd också, kändes som alla inte hängde m,e på att jag menade segelbåtar som gick för motor i några inlägg. MEn men missförstånd kan lätt uppstå.

Wille skrev:

Det är bara att konstatera att det finns puckon i bägge lägren.

Har du inte tänkt på att det kan finnas de som äger både segel och motorbåt?

Du verkar dra alla seglare över samma kam?

Det är lite som i trafiken, ena stunden så är man bilist, och nästa så är man fotgängare. Men du kanske uppför dig som bilist hela tiden?

/Wille-seglare ibland/bilist ibland/fotgängare däremellan

Jag vet inte om du inte orkade svara på min förklaring om att det var Viossa, en väldigt liten procent av seglare jag menade. Som sagt jag tycker lika bra om seglare som motorbåtsfolk, även om jag står lite me rpå motorbåtsfolkets sida i sånna här frågor. Jag känne rmånga seglare och träffar många seglare och 95% är hur trevliga som helst, sen finns det rötägg och det var dom jag menade. Dessa rötägg finns givetvis bland motorerna med..

Ett inlägg som jag tycker det är synd inte har fått något svar är detta... 

du skriver att du har 200meter på bägge sidor om dig ?? hade du legat me 100m på ena sidan å 300 på andra så hade de vart 100m mellan dig å motorbåten.

en liten undran bara?

Sen lär jag givetvis svara på det sista inlägget.. ;) trots att du inte vill det.. Blev ju bara me rsugen såklart :)

Du har svar på allt och tar åt dig av allt, kan du inte bara ta det lungt ? Du hetsar ju upp dig för minsta lilla. Det var inget krig mellan segel och motorbåtar, som du verkar tro, det var heller inte personligt riktat förens nu. Hela tråden har ju spårat ut fullständigt. Snäll svara inte på detta inlägg.

Tur att det finns några vettiga kvar på det här forumet som inte är 20 och kör pappas båt.(har inga fördommar;))

Ja, jag har svarat på det mesta, och är det inte lite av det en diskussion går ut på även om man inte är berörd av det egentligen? Jag känner inte att jag behöver ta åt mej saker och ting personligen för att kunna skriva ett svar på det.. Som sagt, återigen hag tycker sånna här diskussioner är kul för det kommer fram så många sidor och så mycket intressanta åsikter.

Något krig hoppas jag inte på, jag önskar lika mycket som du att alla kunde vara överens på sjön.. Du verkar tro att jag hatar segelbåtar elle rnåt.. Visst de kanske kan verka så, men som sagt jag har seglat en del själv, åker för tillfället motorbåt men kommer nog gå över på motorseglare framöver. Men man kan ju inte avra helt neutral i en diskussion, då blir dte ingen nämligen :P 

Jag tycke rinte att tråden spårat ur fullstänid8gt förutom alla inlägg om stenar och slangbellor, men de är ju skoj på sätt och vis.

Jag tror diskussione rosm denna skulle bli roligare om amn argumenterade mot varandra och svarad epå avrandras frågor istället för att som ofta sker dumförklara motparten istället.

Jag har skrivit det många gånge rnu, men rötäggen finns. Låt de vara, de blir bara värre om man börjar jävlas med dom. Jag tycker det är respektlöst och dåligt sjömanskap att betee sej som vissa motorbåtsägare gör. Men jag förstår på nåt vis varför det blivit så som det blivit, synd tycker jag.. Alla borde kunna trivas tillsammans.. 

Som tur är är vi här uppe i norr vänligar emot varandra, aldrig nåt strul på sjön här uppe, alla hjälper varandra, alla är med varandra, alla visar hänsyn... Motorbåt som segelbåt... :)

Sååå Ska det vara :)

Jag vet inte men antar att du menade att jag var den där 20 åringen som åkte pappas båt.  

Om det var det så tycker jag det var en onödig kommentar av dej när du inte vet hur det ligger till.

Jag har jobbat ihop varenda krona till båten jag äger. För att ha råd att köpa en så pass stor båt fick det bli en i ganska dåligt skick. Jag har sedan lagt ner drygt 2000 arbetstimmar på båten och sne kommer du och säger att jag glider runt i pappas båt?

Känns inge skoj...

Men du är inte den enda, det har hänt åtskilliga gånger att man blivit förklarade som boprtskämd hit och dit för att man är ute och dänger med pappas båt..

Ha en trevlig sommar allihopa, jag far på semester på lördag  Jiiippie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och förresten, Sverige ser inte ut att vinna fotbolls VM, så då är det väl tur att jag snart ligger och slickar på en flest inlägg i svalltråden guldmedalj.. 21.gif\

Återigen, ha de så bra på sjön allihop nu när det kommer lite finväder..

Med Vänliga Hälsningar Jimmyy (inget riktigt inlägg utan i alla fall ett stavfel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Håller med dig Calle, dessutom så ligger vi i samma hamn. (Björlanda Kile)
Och till Finnspeed kan jag ju tala om att pistolen är en paintballmarkör som man kan skjuta rosa färgblaffor med, jag har dock ingen, men den står på önskelistan.8.gif\

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Jimmy_Lars

Värst vad du tar åt dig allt som alla skiver. Även om dom INTE skriver ditt namn eller menar att det är åt dig. Men du suger upp allt som en liten barnunge *suck*. Ja och detta är till dig grabbhalva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det är onödigt med påhopp på Jimmy.

Ang (o)mognad så står många här för den när de pratar om slangbellor, gatstenar och gevär....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Wille, snygg båt.

Ligger i hjuvik men tävlar lite i Björlanda.

Jimmy pappas båt var kanske en smula överdrivet men du beter ju dig omoget så det var inte helt obefogat.(har lusta att skaffa painball)

MVH

Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror aldrig vi kommer till någon lösning på detta förrän du fått alla fartdårar utan hjärnceller att göra en semestersegling i Bohuslän eller Stockholms skärgård för att få uppleva det vi desperat försöker att förmedla i text här..

Jag har en annan liten fundering när man hör att de med Snipa bla. har detta för att det är så bra med en båt som går grunt så att man kan få sin egen favoritvik.

Hur förklarar man då varför det alltid ligger en Norsk Pansarsnipa på enda platsen i viken där det går att förtöja med segelbåt trots att det samma vik finns femtioelva bättre platser att kliva iland på..men utan det djupgående en segelbåt behöver?

Är det på rent djävelskap eller är det när det kommer till kritan för att de ändå inte vågar chansa på om de går in då de ser botten redan på 2,5m djup.

Eller är det kanske jag som börjar få noja om att Norrmän, Danskar och Tyskar håller på att ta över Västkusten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Patrik, här på ostkusten finns nästan inga norrmän, danskar eller tyskar! Ibland kan man se en och annan finländare eller ålänning, men de märks inte av annat än på flaggan i aktern. Hejar gott gör de ofta också och följer väjningsreglera. Gör ett besök i huvudstadens skärgård (och hjälp Tommy Å få lite fart i sin låda på samma gång, jag spöade ju för i h-e honom på Ornö Runt med min Misil!) så bjuder jag på en folkis från kölsvinet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte folk skaffar snipa enbart för att den går grunt utan för att de helt enkelt gillar att glida fram i 6-8 knop i en oftast praktisk och familjevänlig motorbåt.

Skulle snipor/motorbåtar bara få lägga sig på grunt vatten?

Skärgården till för alla och jag struntar fullständigt i om jag snor enda djupa platsen i viken så länge just den platsen tilltalar mig med kvällssol osv oavsett om det är djupt eller grunt. Du får nog leta efter en annan vik med fler djupa platser om så är fallet;-)

/PG -som älskar sin snipa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...