Eken 5 Postad 25 Juni , 2006 Hängde på min 6 hk på en liten plast båt godkänd för 3 per när ja var ute och fiskade ensam idag. När ja vred på fullgas så steg fören ganska mkt så ja testade att kliva fram och sätta mig... Märkte redan när ja kom till mitten på båten att farten ökade ganska mkt när fören trycktes ner men när ja satte mig längst fram i båten så hände de nåt konstigt, motorn varvade upp och tappade drivningen lät de som samtidigt som båten saktade av i fart.... Tog ett kliv bakåt i båten och då högg de till och motorn sjönk i varv samtidigt som båten ökade i fart. Nån som vet vad de var som hände egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 25 Juni , 2006 Det som hände var det att Propellern fick inte vatten, antagligen så var det så att när du gick fram i båten så tryckte du ner fören så att akter gick upp och propellern kom ovanför vattnet. Det räcker med att den får lite luft så släpper den och varvar upp tills den får tillräckligt med vatten igen. Tips: Kolla upp om båten är till för kort eller lång rigg, det är möjligt att du har för kort rigg. Visst det kan funka eftersom en sådan båt gärna gräver ner sig i akter när man ska åka fortare. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodyngel 2 Postad 26 Juni , 2006 Japp, motorn kaviterade (sög luft istället för vatten). Det kan vara skadligt för motorn om den saknar övervarvningsskydd (modernt påfund?). Jag får samma resultat på min fiskebåt med en 6-hästare på. Om jag är ensam i båten så gräver den ner sig i aktern (halvplanande båt) men är man två så går den perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 26 Juni , 2006 Ja denna båt var nog typ nån halvplanande skulle ja tro. Ja kanske skulle testa att sätta mej i mitten på båten, då borde den gå optimalt i vattnet. Problemnet är att man inte når att styra men de kanske går att lösa med nån typ av förlängning på gashandtaget... Nån som byggt nåt sånt? Går det få upp den i planing med en större motor eller gräver den ner aktern ännu mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 26 Juni , 2006 Pinne/käpp med slangbit på brukar vara en effektiv och billig lösning. Slangbiten skall vara av kraftig typ och sitta relativt hårt på rorkulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodyngel 2 Postad 27 Juni , 2006 Det finns förlängare till rorkulten att köpa på tex clas ohlsson (artikelnummer 31-2551). För att få båten att plana lite bättre så kan du även prova att tilta in motorn så nära akterspegeln som möjligt eller lägga någon form av ballast i fören. En större motor brukar orka trycka upp båten i plan. Min skurna 9 hk fick upp fiskebåten som är maxtypad för 15 hk i plan (nätt och jämt), men 6 hästarn har ingen chans att klara detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 27 Juni , 2006 Tack för tipset... ska ta mej en titt på den förlängaren clas ohlson säljer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 27 Juni , 2006 Ja den såg inte så dum ut den där förlängaren till rorkulten så en sån får inhandlas tror ja! Såg en annan grej de hade som kallades trimfena.... Nån som testat en sån på en liten snurra i min storlek? Trimfena Ultra Fin FX för att montera på båtmotorns kavitationsplatta. Passar utombordare från 5 hk och uppåt. Ger tidigare planing, förbättrad stabilitet, jämnare gång samt lägre bränsleförbrukning. Förbättrar förmågan att styra vid låga hastigheter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grodyngel 2 Postad 28 Juni , 2006 Jag satte en sådan trimfena på min 33 hk för ett tag sedan och det fungerar utmärkt. Jag känner mig lite tveksam till att sätta en sådan på en motor under 10 hk, men det beror nog mer på båtskrovets form hur effektiv en sådan fena är på mindre motorer. Å andra sidan så kostar en fena inga stora pengar så det kan vara värt att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser