Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Zitez

Svänghjulskåpa B20

Rekommendera Poster

Hur sitter svänghjulskåpan och fästet till drevet ihop på en AQ130 (B20)?

Har nämligen en sådan adapter mellan motor och drev men jag hittar inga skruvar som håller ihop dem.

/Robin

post-12069-1394234700,219_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snygga bilder!
Vänd på svänghjulskåpan så har du en strut, på denna sitter två stora oringar en på insidan skölden och en på utsidan. På utsidan sitter också en klämring som du drar med 6 skruvar i svänghjulskåpan.
En gång till Svänghjulskåpa, oring, sköld, oring och klämring. /mvh/Nitro 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för skruvar?

Har försökt känna mig fram med en skruvmejsel men jag känner inga skruvar...

PS. Det är inte min bild... Mina sitter ihop och jag får inte isär dem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då tar vi om det. Ifall du tittar från drevsidan, så har du fortfarande en klämring i vilken det sitter 6 st 1/2 tums skruvar/bultar. Dessa sitter säkrade med 3 stycken låsbleck. Skruva ur skruvarna/bultarna och dra därefter i 3 av bultarna i de tre gängade hålen på klämringen så får du isär sköld och svänghjulskåpa. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har skruvat ur alla 6st bultar men skölden, klämringen, oringarna, spränkåpan och allt vad det är sitter fortfarande ihop som om de var ihopsvetsade...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du fått ur de 6 1/2 tums bultar så tar du 3 av dessa och skruvar jämnt och fint i de 3 gängor som finns i klämringen.

Ifall du inte hittar dessa 3 gänggångar så räkna för skojs skull hur många hål som du han hitta i klämringen. Då kommer du ganska snabbt fram till att mellan två hål sitter det en gänggång. I dessa skall du jämnt och fint skruva in 3 av de 6 bultarna som du lossat./lycka till/Nitro

Ps. de tre gänggångarna kan ibland vara väldigt svåra att upptäcka och det är viktigt att du inte sabbar någon gänggång, använd något rostlösningsmedel för att smörja gängorna... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...