Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
paddlaren

Fylla och lufta en vattenavskiljare för bensin

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har en nyinköpt mellanbleka från -74 med en MB10A av samma årsmodell. Köpten den veckan innan midsommar och planen på en midsommartur i Karlskrona skärgård var given. Startade glatt från min bryggan utan bilväg och landade vid en båtplats med bilväg i närheten där jag gjorde en vacker tilläggning och precis som båten står stilla stannar motorn. Vi lastar helgens förnbädenheter och gjorde oss redo att komma iväg. Försökte starta motorn men icke! Det gick bara inte. Midsommar blev det på balkongen i stället smiley-frown.gif\
Problemet visar sig vara bränsletillförslen och särskilt vattenavskiljaren. Denna har ett nät som skiljer innkommande från utgående bensin och en luftbubbla i toppen som inte ställer till det normalt men vid sjögång så verkar denna bubbla trilla innanför galret och DÅ ställer den till det. Då får motorn ingen bensin och stannar. Detta hände i dag också.

Hur skall jag sköta min vattenavskiljare?
Den har en glaskropp och ett plastnät med en fjäder i botten. Den har en skruv undertill. Den har ingen luftskruv. Jag har ingen aning hur jag skall fylla den vid soppatorsk eller service så att den lilla bubblan försvinner.
Om jag inte kan lufta den oplanerat utan för mycket tillbehör så kommer jag att koppla bort den. Är det tillrådigt?

Snälla hjälp!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att om alla kopplingar innan vattenavskiljaren är täta så att ingen luft kommer in samt att kupan i vattenavskiljaren är tät i sig och sitter väl så är det bara att punmpa lite med bensinpumpen så tömmer man den snabt. Inga problem.
Problemen jag hade var färgflagor i bensintanken som satte stopp vid röret som suger upp bensinen. När jag rengjort detta så att bensinen lätt sugs upp ur tanken var det inga problem med vattenavskiljaren.

Under sommaren råkade jag ut för att skriven som håller fast glaskroppen i vattenavskiljaren lättade och plötsligt var det luftproblem igen. Efter en genomgång och åtdragning av det mesta fungerar det bra igen.
På resans gång har jag upprepade gånger monterat isär alla delar i bränslerörsystemet. Jag har mo9nterat loss tanken, tvättat den och även svetsat lite på den. En vacker rostfri tank som var hur fin som helst innuti, trots sina 30 år på nacken. Färgflagorna skyller jag på tidigare ägares bensindunkar :)
Att meka med båtar är lärorikt :)

// Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...