Strusse 0 Postad 25 Juni , 2006 Hej! Har ett problem som jag inte blir riktigt klok på. Det är så att mitt batteri laddas ur när jag inte kört med båten på ett par veckor. Köpte för ca 1,5 mån sedan en Bella 620 DC. Batteriet strulade och jag köpte ett nytt. Allting fungerade som det ska. När jag sedan kommer till båten efter att jag inte varit där på tre veckor är det helt dött. Trots att jag slår av huvudströmbryatren under tiden jag inte är där. Någon som kan har tips på vad detta beror på? Tacksam för svar! /Strusse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 25 Juni , 2006 Du använder båten förlite inte ska den ligga vid bryggan i tre veckor heller. Har du kollat så att inget är kopplat direkt till battriet? Låter som något ligger och dra ström för dig. Kolla om du får någon skilnad på battre späningen när du lyfter bort pluskabeln på batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 25 Juni , 2006 Lyft på någon av polerna och koppla dit en amperemeter. Så ser du ifall det finns några hemliga förbrukare inkopplade. En sådan brukar vara radions minne. /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strusse 0 Postad 25 Juni , 2006 Tack för tipsen. Ska testa lite får vi se. Radions minne säger du. Kan det vara så att den drar trots att huvudströmbrytaren är avslagen? /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juni , 2006 Hej, Vad har du för tänkbara strömförbrukare? Nåt ligger tydligen och drar ström. Om du har startspärr kan den knappast dra ur batteriet på 3 veckor då de inte brukar dra mer än ca 5-10 milliampere. Om du har ett 75 Ah batteri så är det inte i närheten att dra ur på 3 veckor. Däremot har du mer avancerade GSM/GPS baserade larm så brukar de dra rejält mer ström i aktiverat läge. Inte omöjligt att ett sådant kan tömma batteriet på några veckor. En bilstereo om du har det monterat drar heller ingen ström att tala om i viloläge (så den behåller kanalinställningar). Kolla hur eldragningen är gjord. Bryter verkligen huvudbrytaren all el? Ingen koppling som är gjord förbi huvudbrytaren med inkoppling direkt på batteriet? Har du ruffbelysning? Glömt den på? Av misstag slagit på lanternorna? Har du kyl i båten? Elektrisk länspump? Kolla att det är rent och inget vatten i batterilådan, det kan orsaka krypströmmar. Kolla alla elkopplingar så det är dragna fast ordentligt. På batteriet lägg på polpasta och dra åt ordentligt så det inte kan bli glapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Strusse 0 Postad 25 Juni , 2006 Båten är köpt ny i maj 2005. Brukar det vara så att båthandlare som preparerar båten inte drar ledningarna på ett korrekt sätt. Ska ringa dem o kolla imorgon. Dock brukar det vara så det blir en del kondens i batterilådan. Tyder det på något särskilt? Annars har jag ingar särskilda saker som borde dra sörskilt mkt ström. Har GPS, men den kopplar jag alltid bort och tar med mig när jag lämnar båten. Lampa finns i ruffen. Vet med mig att jag har varit noga med den, då jag blivit upplyst om flera andra som glömt denna, men men man är ju inte perfekt... Har varken kylskåp eller elektrisk länspump. Tack ska ni ha så länge. Får se vad de säger när jag ringer imorrn o kollar... /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Juni , 2006 en kass cell, bateriet strävar efter att stabilicera sig efter svagaste cellen, köp en syre provare några tior och testa, oftast brukar cellen närmst gå först eftersom den får mest stryk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Juni , 2006 detta föll bort. cellen närmst plus brukar gå först enkelt sätt att prova läckström om du inte har mätare är ju att bara se om det slår gnistor eller lägga en liten lampa i serie på någon av polerna och kabelskon glöder den finns lite läck lyser den starkt då bör du ta dig en vidare titt i systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser