Gå till innehåll
torsdag 13 mars 2025
keihin

Johnson 60 VRO -88 som behöver extra bränsle?

Rekommendera Poster

Har en Johnson 60hk VRO -88 på min Uttern 5000 DC.

Motorn går vackert, men när man ger full gas för att komma upp i plan så storknar den lite, om man då duttar lite på nyckeln (primern) så varvar den upp och slänger upp båten i plan. När man sedan planar så tvekar den aldrig på gaspådrag.

Nåt tips på vad som kan vara problemet?

Vart bör max varvtal ligga på denna motor?

/Mvh Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxvarvtalet borde vara en bit över 5000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas,

Jag hade tidigare en Yamaha 115 som jag justerade lite nu och då för att få bästa gång och prestanda. När jag justerade in blandningsskruvarna för långt fick motorn samma tendenser som din. Den fick m.a.o. för lite bensin på läga varv och böade när man drog på. När den väl kom upp i plan/varv var det inga problem.

När blandningsskruvarna var för långt ute så rökte motorn onormalt mycket och klarade endast korta stunder på tomgång/låga varv innan den började hosta och misstända p.g.a. att den surade ner tändstiften.

Efter att ha hittat lämplig inställning gick motorn perfekt. Inget böande och motorn kunde gå nästan hur länge som helst på tomgång utan tendens till sura tändstift.

Skulle föreslå att du skruvar in blandningsskruvarna tills de bottnar lätt. Skruva sedan ut dem ett halvt varv. Testkör, skruva ut ett kvart varv, testkör, skruva ut ett kvart varv o.s.v. tills du hittar rätt inställning. Jag skulle gissa på att lämplig inställning ligger någonstans mellan 1 och 2 varv utskruvade från bottnen. Observera att blandningsskruvarna bör vara lika mycket utskruvade på samtliga cylindrar.

Observera även att utetempen kan spela dig ett spratt här. Om du gör inställningen vid plus 10 grader kommer motorn antagligen att få för mycket bränsle vid plus 30 grader och vise versa. Justera m.a.o. vid normalt sommarväder.

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...