Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
lusifer

HÄSTKRAFTER

Rekommendera Poster

Tjaooo. är det någon som vet vad hästkraften blir med två motoer om man har 2x 160 hk, blir den snabbare än med en som har 320 hk eller blir den starkare ...vet ej hoppas att någon vet.........

post-19971-1394234699,6545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det stämmer, men jag har fått höra att andra motorn kan man räkna 75%

Dvs 2*100hk blir 100hk plus 75hk.

Det blir normalt snabbare med en motor.

Annars så är det ju mer som bromsar i vattnet.

Vad det gäller grepp och acc så har jag inte koll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TACK FÖR SVARET ..MEN SKULLE VILJA HA MER INFO OM DETTA ..HOPPAS ATT DET FINNS NÅGON SOM ÄR KUNNIG ............

post-19971-1394234700,16_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 2 x 160 hk blir den blir starkare och får bättre acceleration men blir långsammare i toppfart. Och drar dessutom mer bränsle.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo i och med att du kan ha en propp som nurrar högervarv och en som snurrar vänstervarv så slipper du ju den vridning som båtar med en motor lider av och får således bättre kursstabilitet. Och dessutom kan du ju efter lite träning manövrera ganska bra i trånga lägen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första 2 X 160 är 320 HK även i en dubbelmotor installation, det som skiljer mellan dubbel och enkelmotor instalationer är framförallt skrovverkningsgrad. (här räknar jag dreven som en del av skrovet)

Eftersom du har två drev som sticker ner måste kraften som används för att suga båten frammåt bli större än med en installation med bara ett drev. Så långt kommer man med vetenskap. 

Här efter hamnar vi i en lång diskussion med om... Det finns miljoner med faktorer som påverkar hur en propeller jobbar med vattenströmmar hit och tryckfält dit. Skrovformen inverkar högst betydande på totalverkningsgraden och även placeringen av propellern(arna)

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testkört och jämfört två likadana planande snabba skrov, bägge Smuggler28:or och kommit fram till att en med två friska 260hk smallblockare toppar rdryga 50 knop.

Samtidigt kommer en med enkelmonterad smallblock på 380hk upp i densamma farten...

2x260=520hk minus 380hk = 140hk som försvinner i vattenmotstånd orsakat av dreven och ökad vikt.

Naturligtvis är ju detta inte vetenskapligt bevisat utan bara generellt jämfört.

Ricky.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...