Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
brodina

Elfel

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon haft liknande problem som jag fått. Min son lånade båten och det var några barn med. Troligtvis så har en av dessa vridit om huvudströmbrytaren under gång. Vad som hänt är att tankmätaren samt temperaturmätaren inte fungerar längre. Alla lampor utom lanternorna har gått sönder. Har nu bytt lampor i kabinen och nu är den delen ok. Hur är det med huvudströmbrytaren. Skall motorn gå om man slår av den??  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Batterit funkar som en dämpande buffert i övrigt går motorn vare sig brytaren är på eller ej men slår du av huvudbrytaren så går full laddning ut i systemet och en hel del saker tål inte för mycket överspänning som lampor mm, en gammal utombordare klara nog detta misstag utan problem men en modern motor eller en innombordare med riktig generator då är det risk att du får mer problem, dels kan dioderna i generatorn ta stryk dels går laddrelät och även andra styrdelar till motorn kan skadas.

 

Och visst går det att koppla systemet så motorn stannar om någon skulle göra mistaget att slå av huvudbrytaren, men det är samma som bilsidan bilar går hur bra som helst utan batteri men lampor mm går sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nikitalord, jag bara undrar för min egen skull:

 

Kan man inte (bör man inte) koppla så att alla säkringar går istället för att prylar går sönder? Jag tänkte dra om mitt elsystem så småningom, och det vore trevligt med ett system som är idiotsäkert för alla så missöden. Bra idé med att göra så motorn stannar om man fimpar huvudbrytaren! Vore bra oxå om man inte kunde köra startmotorn när motorn gick.

 

Hur vet man vad olika förbrukare har för tillåten maxström, så att man kan säkra stax över den? Står det skrivet på lampor och instrument? Annars kan man väl mäta hur mycket ström den drar i normalläget, och sedan säkra för ström c:a 1 A över?

Jag frågade min elektrikerpolare förut, och han sa att man brukar säkra för starkare ström än vad själva kabeln tål, men då skyddar man ju inte förbrukarna!?

 

Hoppas det var OK att jag flikade in andra elfrågor under denna tråd, men de kanske inte är helt irrelevanta i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Många frågor på en gång. 

 

Först måste en sak redas upp ström mäts i amper och varje förbrukare tar vad den behöver självklart ska det inte säkras över vad förbrukarna tål ej heller över vad kablarna tål för då får du kabelbrand (dvs tvärt emot vad elkompisen sa). En 50 amp generator kommer att kunna lämna 50 amps, men spänning är en annan sak och mäts i volt, din 50 amps 12 volts generator kan lämna från 20 till 40 volt beroende på uppbyggnad i obelastat läge, det är spänningen som brände upp dina förbrukare när batteriet är inkopplat kan man enkelt säga blir spänningen belastad dvs generator klarar ej av med sin 50 amp höja ditt 75 amp batteri till några större spänningar över 14 volt och här bryter även laddrelät, Om du kopplar bort batteriet kommer generator spänningen i systemet bli onormalt hög och det mesta bränns upp undrar du nu varför inte laddrelät slår av laddningen så är det för relät helt enkelt bara tror att batteriet blivit tomt på ström när du brutit bort det och detta innebär på med full laddning

 

Så nu vet vi vad amper,spänning, batteri ,laddrelä har för funktion. 

 

Ett annat fenomen som du inte frågade efter men som säker en del har funderat över, nämligen har du en kraftig generator och en för liten batteri bank eller en kraftig förbrukare ex ungdomsstereo på flera hundra watt och inte batteribank stor nog att buffra och rena spänningen då kommer du få med generatorstörningar som kommer att höras i tex radion som vinande ljud eller en tv bild som får linjestörningar.

 

Nu till dina tankar om bättre elsystem, bra tänkt allt detta går utmärkt att göra men oftast väljer man det enklaste och i båt och på biltransport sidan är det att gömma brytaren så ingen klåfingrig hittar den.

 

Du frågar om en tändningsbrytande lösning, ett enkelt tillslags relä där strömen från batteribrytaren ligger dels som matarström och dels som tillslagström. avslagen huvudbrytare innebär att tändströmen bryts.

På dieslar bryter man bort elstoppen i pumpen om sådan finns.

 

Du frågar om en startmotorspärr enkelt (olika varianer finns) byggt där man lägger ett tilslagsrelä som normalt ligger ledande läge men när tex oljetrycket går upp så drar relät och kopplar då ifrån startläget, kopplingar går även att gör med generatorn som avkännare för om motorn är igång.  På en diesel kan man på liknade sätt skydda att ingen glöder sönder stiften på en motor som är igång (om man nu har lös knapp för glödningen) 

 

Allt ovanstående är förenklade förklaringar, forumet vimmlar av elektiker som säkert kan komplicera till det med extra fakta och ideer.

 

Hoppas ändå du fått svar på dina frågor kom ihåg att el kan bli mer spännande än man tänkt, friskt kopplat hälften brunnet, så tänk efter först.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det utförliga svaret, men jag hade visst skrivit lite knasigt:

 

För det första behärskar jag mycket väl ellärans grunder, angående ström (Ampere förkortas A), spänning (V) o.s.v. (snart ingenjör)

 

Sen hade jag skrivit att säkra för ström över.., självklart menade jag att säkra MOT ström över det en förbrukare mår bra av att dra.

Jag tänkte att jag skulle mäta vad förbrukarna drar och sedan säkra MOT starkare strömmar än dessa och givetvis UNDER maxbelastningarna för trådarna, för att slippa kabelbrand! (och det var det min elpolare sa; att man sätter säkringar för att skydda trådarna för överbelastning, så att säkringen går innan tråden brinner upp)

 

T.ex. Om en lampa drar 2A och går sönder vid 3A och man har en tråd som tål 4A (för att göra det enkelt), så kan det vara lämpligt att sätta en säkring som bryter vid 2,5A, så att både lampa och tråd överlever!

 

Nu hoppas jag att jag inte gjort bort mig igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Du har inte gjort bort dig, tror snarare att lite ideer spridits med tanke på att nästan 200 pers läst tråden.

 

Jag förstod vad du menade men för att inte få alla andra elnissar på mig och slippa att någon missuppfattade det hela så valde jag att rätta dig och skylla på din kompis. Sen såg jag inte att det var en ny frågeställare utan trodde det var trådens författare som också mejlat mig ang felen, miss av mig, slarvigt.   

 

Men pluggar du lite åt el hållet (själv aldrig fått chansen till det)  så vet du att det är lättare att räkna ut amperen än att mäta fram den hos förbrukarna, på flera trådar har det tipsats om amper mätare dels för att hitta fel och dels för ren förbrukarmätning. 

21.gif\

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nikitalord skrev en bra sammanfattning, det ar oftast inte strommen sa forstar forbrukare, utan overspanning (drar en forbruakre FOR mycket strom, sa beror det oftast av inre fel).

 

Huvudstrombrytare/batteribrytare har i manga fall en extra kontakt som gor att man bryter generatormns faltspanning vid bortbrytning av batteriet. Detta ar det skydd som eftefragas. Kan vara lite trassligt pa vaxelstromsgenerator med intern laddningsregulator (vanligast).

 

Finns lite tips att lasa har:

http://www.cmsquick.com/images/pdf/Sw/guest2300a02.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrikeren din svarte helt riktig.

Man sikrer stortsett fordelingen.

 

Så sjekker man først forbrukere som man skal mate med strøm.

Det betyr at man sjekker Watt og Ampere.

 

Her utgående fra 12V system et eksempel.

Strømfordeling med flere krets.

a) Lyspærer med 25Watt delt med 12(Volt) er 2,08A (Ampere)

Nå har du f.eks. 4 stykke lamper av den slags på akkurat den strømkrets.

Så blir det 8,32A

 

I så fall må sjekkes om kabelstyrken takler strømmen som lampene vil trekke, uten at kabelen blir for varmt (brannfare).

Kabellengden antar vi bare med 5 meter, gange 2 fordi vi har jo pluss og minus.

Bruker vi nå en kabel med 6mm² så går det bra (det finnes listene, ikke glem spenningstap)

Så ville man nå sikre dette kabel (strømkrets) med f.eks. et 10A sikring.

 

Nesten og andre strømkretsen er det samme, slik at vi har en last av 3 ganger 8,32A = 24,96Ampere.

 

Men det er bare underfordelingen.

Så går den fordelingen f.eks. på EN hovedfordeling (ett kabel) og så videre på batteri (igjen 5 Meter = 10 meter fram og tilbake)

 

Så må dette ene kabel være tykkere enn disse 3, etter beregning 16mm²,

men dette kabel får nå en sikring med 30A.

 

Slik går det videre gjennom hele systemet...

...men alt til å beskytte det som LEVERER strøm.

(Unntak er f.eks. motorer, som noen ganger skal beskyttes mot overlast i tillegg. F. eks. ankervinsj, baugtruster og annet.)

 

Så gjelder sikringene i rekkefølge: forbruker/sikring/kabel/sikring/ underfordeling/sikring/hovedfordeling/sikring/batteri/sikring/lader/sikring og til slutten batterilader/sikring og FI (jordfeilbryter) mot landstrøm-kabel.

 

Gjør du det slik, så gar det bra.

 

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dette peker egentlig mer på feil i tilkoblingene.

 

Hvis en hovedbryter blir slått av så innebærer det fullstendig strømknekk.

Det betyr at ikke noen forbruker som er montert etter bryteren får strøm.

 

Det som ha skjedd her er vel mer at en del av fordelingen ha ikke vært tilkoblet BAK hovedbryteren, men antakeligvis på ladningskrets av dynamoet, som vel har overstyrt fordi batteriet som dynamoets regulator måler på ble kuttet ut.

 

For mye strøm (Ampere) gjør vanligvis ikke noe skade på det du skriver om,

fordi det finnes ikke for mye strøm.

Strøm blir trukket av forbrukere, men ikke pumpet inn.



(Unntak: strøm kan blir suget gjennom forbrukere, når kraftige forbrukere trekker strøm mens man knekker hovedstrømforsyningen til disse OG det finnes mindre forbindelser på det samme ledningen.


Det samme problem kan oppstår når små og store forbruker har felles-minus.) 



Det som øddelegger mye er for høy spenning (Volt), fordi de fleste 12V-forbrukere takler ikke mye mer enn 15-16 Volt.

Senest over 17-18Volt er de fleste 12V-forbruker øddelagt.

 

Mvh.


Jørg 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

1: förutsatte att ohmslag var bekant menade fast det kan missuppfattas att ampermätare skulle behövs. Kommer själv aldrig att skaffa någon.

 

 

Hvis en hovedbryter blir slått av så innebærer det fullstendig strømknekk.

Det betyr at ikke noen forbruker som er montert etter bryteren får strøm.

 

Det som ha skjedd her er vel mer at en del av fordelingen ha ikke vært tilkoblet BAK hovedbryteren, men antakeligvis på ladningskrets av dynamoet, som vel har overstyrt fordi batteriet som dynamoets regulator måler på ble kuttet ut.

 

huvudbrytaren brukar ju vara kopplad för att bryta bort batteriet!!!

dvs bakom brytaren är endast batteriet.  Med motorn igång utan batteri lever systemet sitt eget spännande liv med spänning efter varvtal, inte slutar generatorn ladda den är förmagnitiserad och krämar på för fullt när den känner att spänning saknas. 

 

Jag förutspråkar därför dubbla batterier och ett kopplat alltid som start och det andra med huvudbrytare emellan ligger förbrukar systemet. Endast förbrukar systemet med bateri bryts bort vid stopp .

 

Vet att det finns en nackdel med detta idotsäkra system men vill inte gå in på det för då skapar vi forumets längsta tråd,  teorier med tillkrånglade lösningar  med relän, spärrdioder .mm har redan orsakat långa trådar på forumet så också möjligheterna till 24 12 volts utag på samma batteri bank intresserade kan söka dessa trådar.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dette er mening av en forum, meget mye diskusjon og innlegg som gjør folk tenkene og inspirirte.

 

Det du sier er helt riktig.

Det beste er hvis man bruker systemer som er avskillt fra hverandre.

 

1. motor/dynamo/eget startbatteri/bare motorstyring og VHF på startbatteriet.

2.servicekrets, som bærer virkelig alle luxus-forbrukere begynnene fra lys til pumper, kjøleskap osv.

 

Når disse begge to systemer er avskillt fra hverandre har man allerede 100% mer sikkerhet, fordi man kan starte motoren til enhver tid og har stortsett også alltid et strømkjilde. 

 

Forresten er en skillt system verken meget dyrt, eller komplisert å lage,

men er i tillegg sikkerhet på lur.

En eksempel har vi jo allerede fra forfatteren av den tråden her.

 

21.gif\

Jørg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


bra talat  21.gif\ 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...