Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
frettan10

ännu en impeller fråga!!

Rekommendera Poster

Hej! har en 70hk johnson-89, när jag kör med spolmuff bler det inget riktigt tryck i skvaller röret, men när den är i vattnet blir det bättre tryck men inte en jätte hård stråle, förra ägaren bytte impeller förra sesongen bör man vara orolig eller är det bara att gasa?????

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Man bör åtminstonne kolla impellern varje år. Många byter varje år. Jag har en inombordsmotor, diesel, i en segelbåt. Det blir ganska få gångtimmar. Mina imprellrar håller i många år. Jag har alltid med mig reservimpeller. Jag har haft användning för reservimpellern en gång. En båtgrannes impeller (med samma motor) hade gått sönder. Han fick min. Det räddade den badsöndagen för honom.

 

 

Det kan va skillnad på en utombordare av den storleken. Du kanske behöver byta varje år. Det kan nog kosta mer än det smakar om du inte får ordentlig kylning.

 

Går en vinge av kan den sätta sig i kylkanalerna.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Evinrude 70 hk -79 som jag bytte impeller på förra vintern. Precis som du upplever med spolmuff har jag knappt något tryck alls i skvallerstrålen, men när jag har den i vattnet är det en ordentlig stråle.

 

Jag tycker att du ska gasa på! Om du är orolig är det bara att känna på vattnet från skvallerstrålen under färd. Om det är kallt kommer tillräckligt med kylvatten.

 

Min teori är att det inte kommer tillräckligt med vatten från trädgårdsslangen med spolmuffen.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en suzuki o i instruktionen när man körde med spolmuff eller i kopplad slang skulle man tejpa för alla vatten utsläpp utom ett har jag för mig, så att det blir ordentligt tryck i systemet.Kan va nåt? mvh lillbrorsan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag har även problem med att den inte går bra när den kommer i sjön på tomgång så jag antar att det är impellern som spökar går kanon när man kör den med spolmuff! hur svårt är det att byta impellern? kan nån snäll själ förklara hur jag lättast går tillväga. var köper man impeller billigast med bra kvalitet?

Tack på förhand!

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om imellern inte är bytt på några år kan man gissa att det är svårt som attan att lossa bultarna. det är vanligt att de går av. Då blir de lite jobbigare och är man inte så van mek så kan man behöva hjälp då.

annars är det inte svårt. byt eller bara smörj bultarna varje säsong.

impellern  kostar drygt en hundring så ett byte mellan varven är ingen stor kostnad. finns billigare impeller åxå. jag har aldrig provat själv med sådan men hört att de kan hålla sämre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1. Börja med att lossa växelföraren som sitter under motorn (uppe under kåpan alltså). Du kommer åt den med en 11 mm lednyckel från babords sida. Det är säkert någon tumstorlek, men 11 mm går bra. Det är en skruv med pinne på som håller växelföraren.

 

 

2. Under styrfenan/offeranoden finns en fästskruv gömd. Kommer ej ihåg storlek på den. Notera hur fenan sitter så båten går rakt när du sätter dit den igen.

 

 

3. Ovanför propellern sitter en ganska kraftig bult. Det blir lättare att komma åt denna om du tar bort propellern. Tror att det är storlek 16 mm eller 17 mm på bulten.

 

 

4. Nu har du fyra skruvar kvar, som sitter runt om växelhuset. Dessa är 14 mm och du kommer enbart åt med en ringnyckel. När dessa är loss är allt klart. Se upp så att du inte får växelhuset på tårna om det ramlar ned.

 

 

5. Nu är det bara att dra ut drivaxeln och växelföraren. De är ganska långa så du måste ha lite plats under motorn att lirka ur de.

 

 

6. Ovanpå växelhuset där drivaxeln går in sitter ett grönaktikt plasthus, där innanför sitter impellern. Lossa skruvarna som håller huset och lyft av det. Rita upp hur impellern ligger innan du tar bort den (åt vilket håll vingarna är vikta).

 

 

7. Lossa sprinten som håller impellern och lyft av den från drivaxeln. Nu måste du också ta bort oringen högst upp på axeln.

 

 

8. När du ska sätta dit impellern igen är det lättast om du pillar in den i det gröna huset och sen sätter på de båda tillsammans. Du får då se till att den hamnar åt rätt håll och att du kan få i sprinten när du lägger på pumphuset. Impellern är ganska kraftig och trög att pilla in, här får man ofta kämpa lite.

 

 

9. Gör allt i omvänd ordning.

 

 

Som redan är påtalat är det knepiga eventuella bultar som ärgar fast. En ny impeller kostar nästan 500 kr om jag inte minns fel hos Båtaccenten i Länna. Det vore intressant att veta var man kan köpa impellrar för en hundring tills nästa gång jag ska byta. 

 

Lycka till!

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma sympton på min Mercury, halvdassig stråle.

Tipset från servicekillen var att rensa utloppet med ett gem. Gjorde som han sa och plötsligt blev det fullt ös ur röret.......Det kan räcka med saltkristaller (Västkusten) som bildas i utloppet påstod han. (Det är ju inte så högt tryck på kylningen...)

 

/Arne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...