freedrik 0 Postad 22 Juni , 2006 Vad går egentligen bäst? Utgår ifrån att vi har vanlig motorbåt, typ en (Bella 512 Excel) *En 100 Hk eller *2st 50 Hk Vad går bäst? Borde inte det vara bättre med 2 motorer i och med att det är 2 propellrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 22 Juni , 2006 kan ju bara säga att det är inte antalet propellrar som gör skillnaden, utan vilken kraft du har på den. och fler antal hästkrafter ju högre stigning kan du ha på din propeller. Men om du har 2 motorer på 50hk eller 1 på 100, vilken skillnad det gör på prestanda osv det har jag inget aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatsman 0 Postad 22 Juni , 2006 Det borde vara bättre med en 100hk. Detta med tanke på totalvikten och den totala våta(bromsande) ytan för motorn/motorena. Däremot är det driftsäkrare med två motorer. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 22 Juni , 2006 Prestandan med 2 st 50 lär hamna närmare 1 st 50 hk än 1 st 100 hk. Om nu båten inte väger flera ton, men det gör väl knappast en 5m Bella. Driftsäkerhet, manöverbarhet mm är det man vinner med dubbelmontage, har jag fått för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henke92 0 Postad 22 Juni , 2006 2 st 50hk bör vilja ha lite mer bränsle än en 100hk. så det blir nog inte bättre ekonomiskt heller skulle jag tro. /henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser