Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Johnballong

Importera större 80-tals DC från USA

Rekommendera Poster

Jag har nu haft båt i 5 år, hunnit med två olika båtar.
En mindre, då jag fick mersmak för sjölivet, och så en 17-fots DC som jag haft i 2 säsonger (3e säsongen nu.. )
Jag känner att det är dags att gå vidare, och jag känner att utbudet av båtar jag är intresserad av inte tillfredställer mig i Sverige.  

Jag är på jakt efter en Daycruiser, men med möjlighet att sova 2-3 personer bekvämt. De modeller jag kikat på är främst Wellcrafts Nova III.  
Dessa är ju inte speciellt vanliga i Sverige (1st på Blocket i skrivande stund..), och inte heller är de små och smidiga att hantera.
Jag läste någonstans att en container för fartygsfrakt från USA bara är 233cm bred, detta skulle ju kunna bli ett problem då båten är 245cm bred..
Likaså CE-märkningen... detta vet jag har avhandlats 100-tals gånger, med varierande resultat.. hur ligger det till egentligen, om jag nu skulle importera denna skapelse från 80-talet, måste den certifieras?
Än så länge bollar jag mest tankar med importen... vid ett eventuellt köp kan jag mycket väl tänka mig att åka till USA, välja ut en båt, köpa på plats och ombesörja att lämna till fartygsfrakt själv.
Bolla gärna era tankar också. Hur knäpp är jag på en skala? ;)  

post-14954-1394234692,4004_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att köpa en trailerbåt ... en båt inkl trailer !!!

Men ska inte frakta en båt i en container , se till att båten bara har ett bra kapell/hamnkapell så räcker det .

Jag har haft flera Wellcrafts (19ft & 21ft)och vill varna för detta med heltäckningsmatta m.m........

#Jag skulle bara satsa på en båt med ren plast på durken , nr 1 !!!!

#Att sedan knäppa fast en lös matta är en klar fördel.

#Att badbryggans infästningar INTE är under vattennivån

(stag och bultar m.m) VIKTIGT !!!!!!!!!!!

#Att hamnkapellet täcker alla rutor fram och på sidorna, ALLA USA båtar läcker in vatten via framrutorna !!!!!!!!!!!!!!!!

#Att båten inte är båttenmålad(ett bevis på att båten bara ligger i vattnet när den används) och den ska finnas i Ohio eller Michigan där det finns sjöar med sötvatten !!!! INTE Florida m.m !!!!!!!!!

(just det ...delbar framruta!!! hur lätt är det att kliva av eller på, för över ?????)

De va mina tankar om båtar , hoppas det hjälper till i ditt val .

//JSR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...