Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
prahna

Väderutsikterna torsdag före midsommar

Rekommendera Poster

Vi skall gå från Götet till Bohus-malmön imorgon EM och jag känner mig lite osäker på kustvädret. Det är inga varningar utfärdat på kustvädret men kollar man sjövädret finns det sådana där. Båten är en 30 fot motorbåt med stor motor.

Tanken var först att gå mellan orust och måseskär men nu börjar jag grunna på om man skall gå via uddevalla.

Ni som kanske har lite mer sjövana kanske kan komma med råd.

Vi är två som skall köra båten och vi har båda full nautisk kompetens. Dock känner jag mig lite osäker på om vad båten klarar då jag inte har gått med denna båt vid måseskär när det blåser så här mycket.

Vi har kört med den inne i skärgården när det blåst men nu känns det som att sträckan är så mycket större och man vil ju inte riskera livet.

Kom med era tips och ideer.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjärtörännan och innomskärs e la bra.

Är lika öppet var du än går från Gbg. (Yttre rännan)

Kila innomskärs och förbi Brunskär och ner under Marstransbron så har du lite mer lä när du går mot Åstol och in i Rönäng och därifrån till Klädesholmen och så in i rännan.

Kolla kartan och följ den inre farleden som bara är öppen mot havet på ett par ställen.

Trevlig midsommar.

Åker inte själv för frugan jobbar till kl.15 och dom ska ha en balunsfest på Nordön, så det blir till att ta en rakabajsare å knalla dit och kika på lövstången.

Vid närmare eftertanke så är det nog bättre för man slipper en massa fyllos som ramlar ner i båten 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju bra, du tror inte att det kommer ställa till några problem om man kör inre rännan alltså? Jag gissar att du menar den som går via klädesholmen Härön mm 

Jag får erkänna att jag känner mig lite osäker, främst då det e första gången jag åker denna väg och med denna båten. Vi har hoppats kunna hålla 25-30knop hela vägen men nu får vi se vad det blir. Man kanske måste göra ett övernattningsstop på vägen?

Hoppas att balunsfesten blir kul:)

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det råder ju en kulingvarning På Skagrack:

Mellan syd och sydväst tidvis upp till 15 m/s på torsdag. 

För kustvattnen är prognosen;
Torsdag eftermiddag

Mellan syd och sydväst, 9-13 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 90%

För den båten du beskriver borde det inte va något problem om den är i sjödugligt skick. Bränsletankar rena och filter mm ok. Båtar brukar klara mer än man tror. Problemet är oftast besättningen.

Om du känner dig osäker tycker jag ditt förslag att gå innan för Orust och Tjörn inte är fel. Det är en fin tur att ha gjort någon gång. Du går ju då också på insidan Instön. PÅ hemvägen kan du ju gå på utsidan Orust och Tjörn. Själv vill jag gärna gå olika vägar.

Sträckan mellan Älgön, norr om Mastrandsfjorden och upp till Almag på Orust är, enligt mitt tycke, ganska tråkigt. Resterande sträcka, under Nötesundsbron och speciellt genom Nordströmmarna är desto finare. Sträckan genom nordströmmarna är trång och man kör definitivt inga 30 knop. En hastighet som jag för övrigt inte har någon förståelse för på sjön.

Stånge Huvud (väst Lyskekil) är den besvärligaste passagen på sträckan.

Sträckan räknat från Älvsborgsbron Gbg till Malmöns Marina är ca 70 distansminuter. Kör du i 10 knop tar det 7 timmar, kör du i 20 knop tar det halva tiden. Men - det är alltid bättre att ligga kvar i den lugna hamnen än att ge sig ut på en resa man känner att man inte behärskar.

Ha´ t sô pen´ t

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev åka av trots allt. Det blåst ca 14m/s och trippen som skulle tagit ca 2h tog nu >3 h. Vi gick inre vägen på orusts utsida. Jag kan säga att vi var rejät blöta av regn och vågor. Det värsta ställena var Marstrandsfjorden och efter gullholmen, där skumpade det bra.

Det otäckaste var på ett ställe där det var trångt och slingrigt, där hade prickarna flyttat sig och jag gissar att vi var mycket nära att gå på, dock i bara 0,5 knops fart. Men sedan fortlöpte allt bra.

Efter att man passerat gullmarn tog det bara lite mer än 30minuter till malmön.

Jag kan säga att det var sista gången som jag kör de 50distansen i det vädret.

Igår började hemfärden, dock var vi tvugna att göra pitstop i Lysekil då jag känt smärtor i bröstet under 3 dagar. Dock hittade doktorn inget på EKGt och jag kunde som tur var åka vidare. Så vi åkte nu via nordströmmarna och runt vindön. Den vägen var superfin, nästan helt platt vatten. Så vi stog på och efter några timmars s å tänkte vi natta över i Stenungsund, dock var gästhamnen hur trist som helst så det blev marstrand.

I marstrand så var vi inte inne förrän kl 19 och då fanns inga platser kvar(mer än den brevid de som strippade och visade oss ba**en ).

Så vi lade oss på koön, kan säga att det kluckade bra då det verkade vara strömt och späckat av idioter som körde kloss an vår båt. Så inatt sov jag inte bra. Hemresan från Marstrand till GBG gick på under timman och det i plattvatten. Tjejen var lyrisk, sa att så här skulle det varit på väg till Malmön.

Så vi får se hur det blir på semestern, hoppas vädret är bättre då:)

/Prahna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...