Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Jocke-SeaRay

ATT BYTA AVGASBÄLG ALPHAONE GII TIPS!!!!

Rekommendera Poster


HEJ

JAG SKA SÄTTA DIT EN AVGASBÄLG PÅ MITT ALPHA ONE G2 -91 DREV .

JAG BEHÖVER ALLA TIPS JAG KAN FÅ .... 

DET BLIR EN SNABB UPPDRAGNING MED TRAILER OCH FORT PÅ MED BÄLGEN .

MEN, MINA FRÅGOR ÄR ..

-MONTERAR JAG BÄLGEN FÖRST PÅ DREVSIDAN ELLER PÅ SKÖLDSIDAN ?

-SLANGKLÄMMORNA , HUR SKA DOM SITTA FÖR ATT BÄSTA ÅTKOMLIGHET SKA VARA ,EX.  KLOCKAN 3 PÅ SKÖLDSIDAN OCH KLOCKAN 7 PÅ DREVSIDAN ...??

  NI E MED HUR JAG MENAR ...

-FASTA RINGNYCKLAR ELLR SKRUVMEJSEL ..ELLER NÅGOT ANNAT VERKTYG ??

- OCH FLER BRA TIPS ....  VILL INTE ÖDSLA BORT TID PÅ ATT FÖRSÖKA

 

TACKAR PÅ FÖRHAND, ALLA BÅTBRÖDER , FÖR ATT NI HJÄLPER MIG MED TIPS

 

//JOCKE

post-11345-1394234692,3232_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Hittade följande som Micke_se skrev i februari.

Lycka till båtbroder.

 


Har du gen II (kom 1991) fäster du allt på skölden först. Skillnaden mellan gen I och II är just bakre infästningen av drivknutsbälgen som på gen II fästs invändigt i bälghuset med en aluminiumring som trycks in i bälgen, istället för, som på gen I med utvändig slangklämma. Det är dessutom lättare att komma åt avgasbälgens bakre slangklämma rakt underifrån på gen II än på I:an beroende på mer plats för slangklämmedragare el mejsel..

Det behövs inget lim på avgasbälgen i någon ände (jag la på där ändå) och på drivknutsbälgens bakre del SKA de inte vara nåt. Alltså lim på växelwirebälgens framände (VIKTIGT) och drivknutsbälgens framände. Du kan efter att ha fäst drivknutsbälgen fram och avgasbälgen i båda ändar sätta tillbaka hingepin (glöm inte vattenslangen). Det underlättar nämligen om huset sitter lite stadigt när man ska i med aluminiumringen i bälgens bakre del.. Det som kan vara lite bökigt är just detta att få på aluminiumringen utan att drivknutsbälgen åker med framåt och ur det spår den ska sitta i.. Detta är också anledningen till att det inte ska vara lim i den änden för då glider bälgen bara undan ännu lättare hela tiden. Det finns ett specialverktyg för att montera ringen (billigt), och det använde jag, men gjorde trots det slut på hela ordförrådet av svordomar den dagen. Jag gjorde allt själv när jag bytte rubbet, men på gen I är det en fördel att vara två personer.. Har gjort jobbet två ggr och första gången lossade jag plaströret för kylvattnet genom grommet och drog ut det som du (och faktiskt verkstadsboken) skriver för då hade jag motorn ur och kom åt lätt på insidan, men andra gången drog jag av slangen från röret vid sköldens utsida, och hade inga större svårigheter alls att få dit den igen trots ny slang, så prova det först.

Lycka till! Detta grejar man om man har tålamod.. Lagret kräver en del specialverktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att se att min långa beskrivning av det hela koms ihågsmiley-laughing.gif\

Men ska du endast byta avgasbälg så är det ju det enklaste... Vinkla upp bälghuset bara och sätt dit den.. Klämmorna sitter original kl 3 med skallen vänd neråt, men sätt dom som du ser att det blir lättast att komma åt dom utan att de skaver mot nåt.. Den bakre är bara rakt upp underifrån (böjlig slangklämmedragare underlättar). Den främre är lite mer trångt.. Blir det för klumpigt med slangklämmedragaren så funkar en fast nyckel, men det blir många små omtag.. Börja med delen mot skölden.. Sen om det ska gå riktigt lätt så använder man en slags expandertång för att dra på bälgen i bakkant. Men detta kräver att både drevet och växelstången från wiren ner till underhuset demonteras (enkelt iof.. Bara en skruv för att få bort stången) och att man har nämnda specialverktyg förstås.. Måste ändå tillägga att jag är fundersam över om det går att montera bälgen med drevet på?? Har aldrig jobbat med detta utan att ta av det, så skriv och berätta om det lyckades.. Men med drevet av tror jag säkert bälgen går att få på utan tången med lite tålamod. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...