racer_ohlsson22 0 Postad 21 Juni , 2006 Hej, jag har fått tag på en gammal Jolly-Scott men lyckas inte rigga den, jag har ett antal riggdelar: två mastliknande delar (som är kortare än seglet) en bom (passar seglet) en som skulle kunna vara en spristake men den är precis lika lång som mastliket. Sen har jag bara ett segel men det kanske inte ska vara någon fock på? Det vore trevligt om någon kunde upplysa mig om hur detta ska byggas ihop och kanske någon även har bilder på en seglande Jolly-Scott. mvh Anderz Hellgren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 21 Juni , 2006 Hej Anders! Seglade Jolly Scott när jag var ung, mycket trevlig jolle. Ska inte vara någon fock. Ska inte vara någon spristake heller. Bara en bom och en övre del av masten som man hissar upp på den undre mastdelen med hjälp utav ett block. Har du tid får du gärna skicka en bild på delarna till min mailadress. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Juni , 2006 Lägg in bilden i denna länk också. Det kan va intresant för fler. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 21 Juni , 2006 Ops, inte meningen att låta ego. sten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 21 Juni , 2006 Visst kan jag läggain lite bilder. Jag ska försöka kommaner till den imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 21 Juni , 2006 Hej Jolly Scott har sk Günter rigg. 1) en spristake som är lika lång som mastliket. 2) en mast som ca 2.5 m lång (ofta är det bara ett hål för fallet genom masttoppen) Lägg masten på markenplacera spristången med nedre änden vid mätmärket på masten ( det skall sitta ca 50 cm ovanför toften) markera fallhålet i masten, på spristången (gärna med permanent märkpenna) knoppa fallet med en timmerstek (halvslag med några extra törnar mellan halvslagen en knop som inte glider)Nedren delen av sprinstången skall knopas ihop med bomgaffeln.( lite lagom löst ) Jag har seglat mycket Jolly Scott (och Single Scott) jag tycker båten är utmärkt förutom en mycket allvarlig brist, i orginal finns det ingen extra flytkraft alls, utan efter en kapsejsning så flytar man bara på trät i marvatten! Livsfarligt! Jag vet att man på senare år kompletterar med frigolit flytkroppar, rekomenderas varmt! /HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 24 Juni , 2006 Nu ska vi se... delta du förekom mig det är en mktliknande sammansättning jag har gjort. Jag lägger ut lite bilder iaf. Anderz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 24 Juni , 2006 En till med fokus på fästet mellan mast bom och spristake. Har inte användt tamp som kommer användas vid segling utan bara provisoriskt under testriggningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 24 Juni , 2006 Nu kommer en bra fråga: Om man tittar på bilden ser man en extra träkloss som är fastskruvad i masten. Det sitter skruvhål på den andra masten på sama höjd men ingen kloss. Vad är den bra för?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 24 Juni , 2006 Här är ytterligare en udda tråkloss men den ser ut att vara orginal. Om jag fick gissa ska den hindra spristaken att glida i en ögla som sitter i fallet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
racer_ohlsson22 0 Postad 24 Juni , 2006 Så en sista bild. Hoppas de ger någon klarhet i vad jag har försökt att åstakomma. Hade inte internet under midsommar därför det lilla dröjsmålet. mvh Anderz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
delta160 2 Postad 25 Juni , 2006 Jo det ser nästan rätt ut! :-)1) Litsa fast seglet med en kort tamp för varje öljätt(modernt alternativ är att använda bunt band för elledningar)2) Spristaken knyter med ca 20 cm tamp genom ett hål i underkant på spristången och hål i framkant av bomgaffeln, det skall glappa så lite som möjligt men man skall kunna vika upp bommen längs spristången 3) klossen på spristången är till för att fallet inte skall glida.4)klossen på masten känner jag inte igen, jag hade en sk avalastare på min heta bår anno 1969 ( orginalfallet som leverades liknande en gummikord så 30 cms förträckt lina var ett klart lyft ) Det kan möjligen vara något liknande, jag vet att det var populärt med vindstrut på masten ett tag, kan det vara ett fäste till en dylik?men du säkert segla utan att bry dig om denna kloss./HW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser