Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
ekke

Kasta ankar (utan att få linan i proppen)

Rekommendera Poster


Hej alla sjöbusar,
Hur gör ni för att undvika att få ankarlinan i propellern när ni lägger till?


/ekke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


1. Lägger i ankaret på lovartsidan av båten så att om hon driver ner lite med vinden så driver hon från linan.


2. Undviker så mycket som möjligt att lägga i växel när ankaret har gått.
3. Om jag ändå lägger i växel håller jag ankarlinan lätt sträckt. 
4. Om jag har sällskap i båten kör jag oftast först in till land utan att lägga i ankaret, skickar iland sällskapet med en lång lina, backar ut, lägger i ankaret, låter sällskapet dra in båten. En stor fördel med den metoden är, vid okända ankarplatser, att jag inte har något ankare eller lina att ta hänsyn till om det inte går att komma in just där o jag måste backa ut igen.
 
MVH, G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina funderingar,
Jag kör själv med metod 4 för tillfället.
 
Men, helst skulle jag vilja kasta ankar och sedan gå in med fören, tyvärr tror jag mig inte kunna klara detta helt utan att använda motorn och därav min fråga :-)
 
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Testa att lägg tampen runt knapet i aktern på lovartsidan så att den kan löpa fritt. Ankarets tyngd gör att tampen hålls spänd när du sakta går in mot land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eller om du bara håller i tampen själv , från styrplatsen .

Det funkar det också !!! Då kan du låta tampen glida i handen och själv bestämma och du ska bromsa in eller bara glida på ......

 

Lätt som en plätt

 

//Jocke

post-11345-1394234692,4578_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Droppar draggen på ena sidan (så långt ut på lämplig sida det går), lägger linan runt spinnackerwinchen så att jag kan bromsa med ankaret och ändå ha drag framåt i linan när jag styr samtidigt och samtidigt ha linan sträckt så att den inte kan fastna nånstans. Skulle man av nån anledning behöva ändra sitt val av tilläggningsplats backar jag med ankarlinan istället för med gasen, vid behov av superbroms suger jag tag i linan och låser den i klykan så tar det relativt tvärstopp.

 

Seglar jag till bryggan lägger jag i draggen tidigare så att kättingen inte ligger mot relingskanten (kan skada) och har foten på linan. När seglet ska ner (om det inte går att lufta ur) så kliver jag bara av linan och släpper avlastaren när dags, rycker i roderlåset och tar om ensam med ankarlinan fram och lägger runt en knap (men ett varv runt spinnackerwinchen ändå så att det drar rakt) så att jag kan bromsa från fören och sedan hoppiland.. (Seglar inte till bryggan ensam med C28:an alls, för tung, men OM...)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför släpper man ut linan akterifrån?????

 

Det borde vara smartare att släppa ut den från förarplatsen, den bromsar antagligen båten lika bra, fastnar garanterat inte i motor eller roder, är kontrollerbar av förare, och efter det att man har stannat så gå man bak och förtöjer hel rasket.

Skulle någon behöva ta över så är det enkelt mitt i båten.

 

Jag bör väl tillägga att jag släpper ut från aktern men funderade bara på varför, är det bara så så har vi alltid gjort

 

//Calle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tjenare på er,
Några snabba svar:
Jocke: Jag är helt enkelt för orutinerad för att även hålla koll på linan, men kanske när jag har bättre koll på båten ..


GTI2006: Ska testa med knapen - men inte utan en kompis som kan stå och vara beredd att spänna linan om det skulle behövas
 
Har även klurat lite på om man kan göra typ knapknepet fast i någon form av anordning fastsatt i ett av spöfästena. Iden med detta är att få linan ännu lite högre upp / längre åt sidan. Verkar detta helstolligt eller kan det funka?
 
ekke


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag rekomenderar en ankarolina som sitter monterad högt på någon sida av båten. Med lite broms på hjulet så hålls linan spänd och sitter den dessutom monterad tillräckligt högt så gör vinkeln att den inte kan fastna i propellern.

 

En relativt billig lösning för att slippa stora bekymmersmiley-laughing.gif\

 

/jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar fortfarande inte vad problemet är, vad ska ni hålla på och snurra proppen för när ni har linan att bromsa med? Kan man sladda in 5 ton segelbåt så MÅSTE det gå med motorbåt också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte skylla min oförmåga på annat än orutin - men är inte en skillnad att segelbåtar går att styra även utan motorkraft?
 
/e 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Får jag backa bandet en sådär tio år så körde jag en hel del motorbåt av modellen mindre i samband med diverse vattensporter vilket blir min enda referens i frågan. Visst påverkas man negativt av bristen på den levande kraften i de situationerna, men just det löste jag genom att lägga linan runt en knap och hålla den lätt spänd. På så sätt kunde man också simulera bogpropeller ngt genom att styra båten åt ett håll och hålla emot med ankaret, båten gick då bara sidledes. Kanske fungerar det bara på riktigt små båtar, men tanken blir densamma.

 

I övrigt gjorde vi nog lika då som nu, i med draggen och sen fart mot bryggan/klippan. Sidvind får kompenseras på samma sätt som med segelbåt genom att man siktar fel och driver rätt och sen bromsade man upp med ankartampen.

 

Iofs ska sägas att alla jag då lekte motorbåt med i grunden kom från seglingen, vilket kanske påverkade oss att implementera samma lösningar för motorbåten.

 

Jag har dock ändå svårt att förstå vinsten med att använda motorn i de fall då det skulle behövas. Ponera att vi ska in till en brygga med hinder vid sidan om (båtar, pålar, grynnor) och kraftig sidvind, hur man än vänder det kan varken en segel-, eller motorbåt köras i sidled (undantag finns). Man måste i båda fallen ha fart in så att avdriften minimeras. En segelbåt kräver tack vare lateralplanet betydligt mindre fart är motsvarande motorbåt, men tanken är densamma.

 

Ju tyngre båt, desto mindre avdrift och därmed behövs mindre fart. Att då liksom jag gör med segelbåten lägga linan runt något och kunna låsa den utan att ta i för kung och fosterland ter sig i mina ögon fortfarande vara ett vettigt alternativ för att bromsa båten när det närmar sig. Jag antar att motorbåtar beter sig som segelbåtar när det gäller backande och vrider lite, ni kan nu kompensera detta genom att vrida hela drevet, men det för bara båten sidledes vilket i fel vind påverkar det hela ytterligare negativt. Bromsar man istället med linan rätar båten ut sig efter linjen från ankaret och kraftens riktning framåt.

 

Ni som har stenkoll på era motorbåtar får gärna bryta ner min teori här, men jag tycker att det ska fungera så!

 

/

J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...