Barr 0 Postad 21 Juni , 2006 Hej alla. Jag jagar febrilt båt. Hade tänkt mej en HT/Kabin 5,5-6 m. Har titta på beg Flipper 580, Örnvik 570, Ryds camping mm. Funderar lite ang motorer (utombord 50-75 hk). Törs man köpa en utombordare som är 15-25 år gammal ? var sitter dom svaga punkterna ? OM det haverera vad är det som går sönder och vad innebär det för kostnader ? Kort sagt, skulle vilja ha lite råd och tips. Tack på förhand Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hugge28 0 Postad 21 Juni , 2006 Jag köpte precis en Flipper 575 som är en kanontrevlig HT båt. Jag har en utombordare på den (140hk). Båt och motor är från 1991. Om man ser på utombordsmotorer som har några år på nacken är det inga problem om dom bara är servade regelbundet. Så den båt du kikar på se om du kan finna några serviceprotokoll. Den jag köpte hade varvsservice under alla år. Och är motorerna rätt servade så håller dom lääänge. Har tidigare haft en äldre utombordare som fungerade som en klocka även efter 25 år. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barr 0 Postad 22 Juni , 2006 Hur är det med resvdelar ? finns det reservdelar till en 15-25 år gammal utombordare. ? Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hugge28 0 Postad 22 Juni , 2006 Till min Suzuki finns det fullt reservdelsutbud. Det är inga som helst problem att få tag i reservdelar till en äldre utombordare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 22 Juni , 2006 Kolla med närmsta båthandlare. Tror inte att det finns några generella problem men jag hade det trassligt att hitta delar till en äldre Tohatsu. Det fanns nämligen ingen agentur för den i norden för på senare tid. Till min fd Mercury däremot fanns det delar sedan istiden... //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
El_jimbo 0 Postad 22 Juni , 2006 Jag har en gammal snurra. 20 år i år (Yamaha 60hk -86) Den går väldigt bra i vanliga fall. Just nu så ställer jag in förgasarna men som övriga sagt så är det bara att se till att motorn är välservad så behöver du inte oroa dig så mycket. Ett tips kan ju vara att försöka hålla dig till de lite vanligare tillverkarna (ex. Mercury, Yamaha, etc.) då behöver du i regel inte oroa dig för reservdelar. Många marinor/båtservice ställen har i regel gamla sjörävar som arbetat med gamla motorer i många år. Lycka till med köpet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Apollo11 0 Postad 22 Juni , 2006 Hej! Har du funderat på en Crescent Exett 2000? Det finns troligen en till salu i våran hamn. Pris är under 100000kr tror jag. // Apollo 11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser