pekks 0 Postad 20 Juni , 2006 Den varvar inte mer än 3800-3900 varv på fullgas med 2 pers.BÅTEV VÄGER CA 1300-1500KG. VET EJ TUM ELLER STIGNING PÅ PROPELLERN. Skulle det kunna vara att det e för stor proppeller på? Den varvar lätt över 5000 varv utan växel i. tacksam för svar!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gerjoh 1 Postad 20 Juni , 2006 Kan vara att motorn inte får tillräckligt med bränsle (pump eller filter, lossa utgående slang och kör på startmotorn med slangen i en flaska då skall det komma bränsle), eller så är det något fel på förgasaren/förgasarna. Finns det tillräckligt med förgasarolja? Är membranen i förgasaren/na hela? Kolla tändningen, den skall vara B20A 21-23 grader före övre dödläge vid 1500 varv och eventuell vacumslang på fördelaren bortkopplad, för B20B,D är det 10 grader vid 700 varv som gäller. Vad gäller förgasarna så förutsätter jag att du har stromberg förgasare. Mvh gerjoh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Juni , 2006 Om jag inte fått allt om bakfoten är detta en nyinköpt båt med motor. Börja därför med att ta loss propellern och läs vad som står på denna. Det är nämligen inte så ovanligt att man inte bryr sig om att få lite äldre båtar att plana utan ligger på 5 - 7 knop och puttrar omkring. Då kan man sätta på en ganska stor prop för att få ner varven utan att motorn för det går för tungt. Att motorn varvar utan belastning skulle jag låta bli för det skadar bara motorn. /lycka till/Nitro Ps. det är nog lite lättare att stötta dig ifall du lagt in båt osv i din sjöbod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 20 Juni , 2006 Kontrollera stigningen på propellern, stigningen är ingjuten i propellernavet under propellerkonen, se Propellerstigning Sen kan det ju vara sliten motor, osynkade förgasare, slitna nålar/munstycken, läckande spjällaxlar, kärvande eller slaka vikter och/eller fjädrar i fördelaren (finns en fin ersättningsfördelare till B20 med inställningsbar tändkurva för Penta fördelare, har beställt en till min B30 i terrängbilen) osv osv osv. Man behöver bra mycket mer information för att kunna ger ett detaljerat svar för det är mycket som kan hända med en motor på 35 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanOlov 1 Postad 21 Juni , 2006 Hej Här är en bra länk om du vill kolla om du har rätt propeller. Tabellen stämde helt perfekt till min båt som har VP 151/290. http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/2D2F5550-D247-4F3D-BE18-B8D3E71BEAA6/0/Prop_guide_2005_2006.pdf Jan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pekks 0 Postad 21 Juni , 2006 tackar för svaren ska prova med en annan propeller fick med 2st extra propellrar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser