qawer 0 Postad 20 Juni , 2006 Jag ska dra åt en mutter med 110 Nm och råkar inte ha tillgång till en momentnyckel. En mekaniker har sagt till mig att dra så hårt som jag orkar och lite till. Någon annan sa att 110 Nm är detsamma som att lägga 110 kg på en skaft med en längd på 1 meter. Andra har sagt 11 kg på en meter. Finns det någon som vet? /Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Axel40 0 Postad 20 Juni , 2006 Kort svar: 11 kg med 1 m hävstång ger 110 Nm. GARANTERAT ! mvh/Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 20 Juni , 2006 110 Nm är ungefär det moment du ska dra hjulbultarna på bilen med. Och det är definitivt inte så hårt som jag orkar och lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hubbe67 0 Postad 20 Juni , 2006 Nm är en förkortnig för Newtonmeter dvs ett vridmoment. På en meters hävarm skall i ditt fall lastas med 110N. För att räkna fram hur mycket vikt 110N motsvarar dividerar du 110N med gravitationskonstanten G (9,81). Vilket ger 110/9,81 = 11,2kg.Om du använder en hävarm på 0,5m blir vikten du skall lägga på det dubbla (22,4kg) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 20 Juni , 2006 eller rättare sagt 22,4 kg med 0,5m hävarm mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 20 Juni , 2006 köp en, kostar inte mkt tex här... http://www.clasohlson.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ttr03001 0 Postad 21 Juni , 2006 Hubbe och Axel har rätt svar, gå på det. Hälsn Thomas (Fysiklärare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 21 Juni , 2006 Tack för alla intressanta svar. Jag känner mig trygg med att ha dragit åt muttern ordentligt. Som upplysning kan jag meddela att det handlade det om en mutter inne i reverseringen (backslag) till en MD6A på en Albin Vega. /Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 21 Juni , 2006 Precis, ungefär så hårt du SKA dra hjulbultarna med. I dom flesta fall dras dom mycket hårdare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qawer 0 Postad 21 Juni , 2006 Jo, jag vet. Jag har dragit av ett antal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser