Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
petgre

Selco 4,1 m, vad ska jag ha för motor och andra frågor?

Rekommendera Poster

Håller på att renovera min selco 13 fots sportbåt. Vikt ca 200 kg tom.

 

Ny akterspegel, förstärkt, nytt innerskrov med nytt skum emellan.

Div förstärkningar pga av ombyggnaden etc. Insidan klar, nu blir det utsidan av skrivet som ska plastas och lagas upp.

 

Max effekt enligt typskylt 40 HK, vilken fart ger detta tror ni?

Vad är en trolig skillnad i fart mellan 40 och 50 hk?

 

Håller den för en större motor, eller ska jag nöja mig med en 40hk?

 

Vet någon om det är kort eller lång rigg?.

 

Fick med en Mercury Twin 35 hp, ser ut som en sextiotalare. Är det någon ide att böka med denna eller är den för gammal och oekonomisk. Enligt grabbarna som sålde båten så sa de att de fick igång motorn, men att den inte gick bra och inte ville varva.

 

Tacksam för tips på vad man ska bestycka båten med.

 

Är det någon som har en org Selco med org soffor i?, skulle väldigt gärna vilja ha en bild på soffans konstruktion!

 

Era erfarenheter av en Selco uppskattas, hur den är i sjön mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade för länge sedan en likadan Selco Riviera Junior med en mycket törstig 40 hk Johnson som gav 28-29 knop. Bytte senare motor till en 35 hk Archimedes-Penta 360 som gav 27 knop med ungefär halva förbrukningen. En kompis hade samtidigt en likadan båt med en 50 hk Mercury som gav ungfär 30 knop men också den med ungefär dubbla förbrukningen mot min AP 360.

 

Båten är byggd för kortriggade motorer. Större än 50 hk ska du nog inte ha med tanke på den platta botten och de sjöegenskaper det ger. Det är dessutom svårt att hitta större motorer med kort rigg.

 

En 35 hk Mercury är nog OK. Ta ett kompressionsprov innan du lägger ner tid eller pengar på motorn.

 

Originalsofforna fanns inte kvar i min båt. Jag vill dock minnas från kompisens båt att den främre soffans ryggstöd gick att fälla ner för att få en bädd över hela durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Växte upp med en -63:a Riviera jr. På den tiden satt det en 33hk ruda Fastwin på aktern. 1985 köpte jag en ny Yamaha 40hk. 0 - 37knop på ett par sekunder.
Ingen sportbåt slog mig när det gällde från stillastående till 37knop på den tiden. Otroligt rolig båt, så den kombinationen kan jag rekomendera.
Det är nog limmit för Rivieran. 
Mvh Lars Öberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätterolig med alla svar, knåpar just nu med en liten hemsida så att man kan se hur projektet går vidare. Nästan klar med insidan nu, vänder snart botten för att börja med undersidan. 40 Hk verkar lagom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Beskriv gärna hur du hanterade skummet...!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Borrade upp ett antal hål, tryckte sedan in skummet samtidigt som jag roterade runt. Använd ett antal hål, både för att det är lättare att få bra spridning, samt att de blir som säkerhetsventiler. Jag hade det ganska torrt, så det tog tid innan det härdade, vilket jag tror var bara bra, eftersom skummet då enklare fördelade sig.

 

Resultatet blev ganska bra, fick ta upp några extra hål och komplettera där det kändes lite svampigt. Sedan plastade jag hålen. Ca 11 burkar gick det åt.

Passade även på att trycka in skum i några hål i fören, där det gamla och torra skummet var kvar. Man kunde trycka in en hel del skum där med, tror det gick ett par tre burkar.

 

Det man kan fundera över är om man ska sätta en dyvika i lägsta punkten, så att man kan ventilera under vintern? Eller kanske en inspektionslucka? Det känns dock inte helt bra med ett nytt hål...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag skulle byta hela durken så tyckte jag det var lämpligt att spruta skummet innan jag lade durken på plats. Detta dels för att vara säker på att fylla upp utrymmet ordentligt och dels för att slippa eventuell sprängrisk då skummet expanderar med ganska mycket kraft som kan knäcka en durk om man fläskar på för mycket. Jag använde vanligt, billigt polyuretanskum från Clas Ohlsson för en billig penning. Det överflödiga skummet kapade jag bort med brödkniv och förseglade de öppna porerna med durkfärg som jag hoppas ska hålla den värsta fukten ute. Vi lade båten i sjön i lördags kväll och tog en provtur i söndags utan problem. Jag har dock fortfarande problem med att viktkoncentrationen är förskjuten bakåt i båten så jag ska göra ett fast stuvutrymme i fören att lägga bränsledunkar, verktygslåda, flytvästar och annat gods i för att kompensera lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt vackert arbete du gjort med båten! Nu kan du vara riktigt stolt :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...