Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
PederGbg

Tips på gps plotter

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en gps plotter.

Nån som har köptips & länkar?

 

//Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin GPSmap182c

Den fungerar klockrent.

Man ser bra och den är lättanvänd.

Fungerar finfint även om det är soligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

182 är trevlig. Seglar en 28fotare och vill kunna ha GPS:en i sittbrunn under dagen och då är det bra att slippa strömkabeln. Denna modell går att använda i bilen och ute i skog och mark. Visserligen har den acc och är större än en handhållen, men i genäld har den större skärm. Dock inte lika stor som 182:an men jag färdas inte så snabbt.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har skaffat (köpt) en Lowrance Globalmap 3600c iGPS som jag är nöjd med. Köpte den i England inklusive Navionics XL3-kort (17G) och frakt för drygt 7.700:-. Samma prylar i Sverige kostar runt 11.000:-.

Om man vill försöka få det än billigare, kan man få samma saker från USA för runt 6.000:-. Men då tillkommer frakt och eventuell moms och tull, vilket gör att det är bättre att köpa prylarna inom EU.

Köper man i Sverige eller UK, får man två års garanti, medan man enbart får 1 år i USA. Om plottern skulle strula, är det avsevärt enklare att skicka den till UK eller Sverige, än att skicka den till USA. Köpte här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har också en Lowrance 3500 (med extern antenn) som jag tycker har fungerat mycket bra. (köpt i USA för övrig).

 

hej/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en fast monterad (vid navbordet=värdelöst) Garmin 182 men har efter att ha gastat på många båtar de senare åren fått upp ögonen för speciellt två navigatorer som gjort livet enklare för en kappseglingsnörd som mig där man vill kunna ta taktiskt riktiga beslut under alla förhållanden så skall de naturligtvis vara enkla att flytta med sig, dessutom bra ur stöldsynpunkt.

Raymarine RC400 och Garmin 276c.

Den senare har även fördelen att vid byte av minneskort kunna användas i bilen också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick du köpa 17G från England? De visar bara engelska kort på webbplatsen.
 
hej/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem att köpa 17G från England. Skicka ett mail till butiken, så fixar de fram det kort du behöver. Likadant om man handlar från USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Garmin 172c är en trevlig GPS som brukar få goda omdömmen, troligen den mest prisvärda plottern. Köper man från www.gpsdiscount.com och klara sig med engelsk bruks så kryper priset ner lite till. Gramin 292 är en nyare modell som också kan vara intressant, klarar av dom nya G2korten med bättre upplösning bla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med moms etc om man köper därifrån. Skriver de gift på försändelsen?

 

Programmvaran köpar man hemma? Pris?

 

Tack för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på gång att köpa en Garmin GPS292, men när jag jämförde skärmen med en Lowrance GM3600 valde jag att köpa den sistnämnda istället. Skärmen skärpa och dess färgåtergivning slog, IMHO, Garmins 292:a med råge.
 

Annars tycker jag att Garmin gör bra och prisvärda produkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har en Garmin 172 i motorbåten och en 292:a i Maxin. Båda funkar klockrent.
G2-kortet i 292:an är grymt. Man kan få all möjlig info om resturanger, hamnar och olika point of intrest. Och det finns ett tom tom -läge. Typ 3D vy. Helgrymt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja.. man ser det som ett 3D läge... Lite snett bakifrån och sjökortet blir liksom perspektivritat och inte rakt uppifrån som på alla andra. Men detta är givetvis en funktion man kan stänga av om man vill. Det kräver dock ett G2 kort (generation 2)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Köpt en Garmin 60 CS snabb leverans fick en t-shirt på köpet.

Inga problem eller strul.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geonav 4C XS är en fin liten maskin. Handhållen plotter som kan kopplas till extern skärm. Den har VGA-ut. Läser Navionics Platinum, Gold och Land&Sea. Funkar även som bilnavigator.

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Japp handlat där. Moms och tull tillkommer dom dagar tullen inte fikar när paketen passerar, men värdet brukar vara ner skrivet ifall att....

 Snabb leverans, programvara köpte jag här hemma. Serivce och garanti sköter garmin i england, tre års garanti. Dom har en generös inställning till garanti vad jag har läst mig till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått ett pris för Garmin 292 på 7395 kr och 2195 för g2 kortet. Är det ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 För en svensk såld med svensk bruksanvisning är priset helt okey, den brukar ligga på ca7800kr i butikerna. kortet kostar smma över allt vad jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, kortet tror jag är Large eller Regular. Självklart är det nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dessa plotters batteri? Hur länge håller det utan att ladda? Eller måste man dra kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar Garmin 292 så har den inget batteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det samma gäller för Lowrance. Inget battaeri, förutom ett backupbattaeri som håller inställningarna.
 

Har nu använt mig Lowrance GM 3600 under en veckas seglats mellan Karlshamn-Bornholm-Simrishamn-Karlshamn och den har varit suveränt bra. Har ingen erfarenhet av andra Gps:er eller plottrar, förmodar att de fungerar bra de också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...