Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Peter_

Konstiga ryckningar på Yamaha

Rekommendera Poster

Tjena! Min Yamaha har konstiga ryckningar när den går på tomgång och låga varv. Den vill gå jämnt men sen rycker den till precis som om den missar på tändning/bränsle och det gör att den den går väldigt ojämnt hela tiden. Skakar och slår i hela båten. Jag har kollat alla inställningar och värden efter verkstadshandboken efter bästa förmåga men jag kan inte justera bort ryckningarna. Är det någon som har haft liknande problem? Ska jag koncentrera mig på bränsle eller tändning? Någonting som kanske är trasigt? Tacksam för hjälp!

Ha en skön båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min går lite ojämt men det är för det är en 2 cyl motor.
Blev bättre när jag bytte till riktiga NGK stift och skruvade upp tomgången litegran.
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med NGK B8HS tändstift och tomgången ligger på ca. 800-900varv under belastning. Rycker ändå. Är det bättre med andra stift?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ne det är nog rätt modell, jag hade champion innan och dom var riktigt dåliga.
Vad är det för motor du har?
Vet inte hur det är på din motor men på min ska tomgången ligga mellan 1100-1200varv..
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha 55 -78. Tomgången ska ligga på ca. 1000 varv obelastad och 750-850 varv belastad och det stämmer ganka bra med vad jag har. Kanske ligger lite över. Men går jag ner till 750 så går den ännu sämre.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Lite svårt att säga när man inte har hört eller sett. Men du skall veta att en tvåtaktare aldrig går jämnt på låga varv. den bluddrar och ruskar på sig och det är helt som det ska vara. Om motorn drar bra när du ger gas och ger förväntad toppfart och går jämnt på de högre varvtalen behöver du inte vara orolig.Naturligtvis måste den vara servad med nya stift osv. Men den jämna gång du har i en bilmotor får du aldrig i en tvåtaktsmotor. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Hade samma junk med min 3-cyl 40hk Yamaha för ett par veckor sen.

Den ruskade och levde om på låga varv, nös ,och ville dö på tomgång, medans den gick bra på toppvarv. Plockade ner alla tre förgasarna och blåste rent munstyckena med tryckluft. Det var ett munstycke på 2:ans förgasare som var igensatt. Monterade ihop igen och sedan dess har han gått perfekt.

Tar inte så många timmar om man har lite skruv-vana.

 

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Denna Yamaha har tyvärr ofta fel på CDI enheten. Under den tid jag hade min gjorde jag av med två. På den ena dog en cylinder helt, på den andra spökade tomgången.

 

Felet är ganska lätt att konstatera själv mhja en tändningslampa.

Här står lite om hur:

 

http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/6811ac9a7681f856c1256c4d00585bff/5BB32F40C996841DC12571920075FE9B?OpenDocument

 

Men även med en väl fungerande CDI och korrekt justerade förgasare så har denna motor en ganska kass tomgång. Betydligt sämre än bryggrannens 55 hk Johnson från samma år. Till det positiva hörde att den lämnade högre effekt och var (föruton CDI) nästan helt beskymmersfri under de 26 år vi hade den innan den såldes vidare. Det enda jag bytte var övre motorkuddarna och impellern lite då och då.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har gjort rent förgasarna flera gånger men det har inte hjälpt. Till och med provat en ny CDI-emhet men det blev ingen skillnad. Jag ska kolla om någon cylinder missar på tändningen med hjälp av en tändningstestare - kanske är någon tändspole som är dålig.. Om inte så får jag väl leva med tomgången som den är. Verkar som sagt vara ett ganska vanligt fel på denna motor. Annars går den kanonbra! Vill inte byta.

Tack för alla svar!

Trevlig midsommar!

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

På förgasarna finns en skruv som man justerar bränsle blandningen på lågfart med. Om den får för mycket på lågfart surar den och skakar och behöver lite varv för att gå rent. Nu kan man inte få en 2-taktare att gå helt rent från tomgång och upp men man kan få den bättre. Om du skruvar in munstyckena lite åt gången, ca 1/8-1/4 varv åt gången blir den kanske bättre, men kolla att de står lika från början.

Om man skruvar in dem för långt kan den ibland nysa till och stanna tvärt utan förvarning.

Vet inte om det är felet men det är värt ett försök.

 

Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har skruvat på tomgångsblandningsskruvarna men ryckningarna försvinner inte iallafall. Skälva skakningarn går att få bättre men inte ryckningarna - som upplevs som tändningsmissar.. Men hur viktigt är det att skruvarna står lika?

Jag har ställt skruvarna där motorn verkar gå bäst och då det skiljer lite mellan skruvarna.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några tips till eftersom du redan konstaterat att CDI enheten inte är problemet.

 

Du bör kontrollera att förgasarna är synkroniserade. Synkroniseringen justras genom att ändra längden på länkarmen som förbinder gasspjällen på de två förgasarna. På min motor satt på övre spjälaxeln en koppling med två plåtbitar förenade med en skruv. Efter det att skruven lossats något kunde längden på länkarmen justeras med en skruvmejsel i ett spår. OBS !!lossa inte skruven helt, bara så mycket att det går att justera. 

 

För att synka förgasarna måste du kunna mäta hur mycket gas respektive förgasare är inställd på. Detta går att mäta genom att mäta vacuumet i det rör som sitter till vänster på resp. förgasarfot. Det skall sitta gummihuvar över dessa. Om någon dessa huvar saknas eller läcker så kan det vara detta som är problemet med din tomgång.

 

I avsaknad av riktig vacuumeter kan du tillverka en enkel vacummdifferensmätare enligt följande.

 

Skaffa fram en vanlig konservburk av glas med tätslutande skruvlock. Den skall nte vara för stor. Modellen som är ca 8 cm i dia och 15 cm hög blir bra. 

 

Vidare ca 4 meter genomskinlig plastslang med en innerdiameter som kan täta mot anslutningarna på förgasarfötterna.

 

En planka eller list, ca en meter lång.

 

Tjock olja av en typ som det inte är hela värden om motor suger i sig lite av. Växelådsolja API GL1 funkar bra.

 

Dela slangen i två lika långa längder.

Gör två hål i locket och dra in de två slangarna genom dessa. Det skall bli tät mellan slang och lock så gör hålen trånga och täta gärna med t.ex. silikon. 

 

Fäst de två slangarna på parallelt på planken/listen. Listen skall sitta nära burklocket. Ta med arrangemanget och oljan till båten. Fyll burken helt med olja. Luftyutrynmmet får inte bli för stort, då ökar risken att motorn får i sig olja.

 

Res upp plankan lodrätt. Lossa skruven enligt ovan. Starta motorn och justera så att oljan i de två slangarna står still. Nivån måste ide två slangar måste inte vara lika.

 

Lite krånglig, men på detta sätt fixade jag synkningen på min motor. Annars finns det t.ex. flödesmätare som går att sätta mot inloppet till förgasarna. Dessa är avsevärt enklare att använda.

 

Ytterligare tips

Kenty på Ingarö tipsade mig om att sänka tändningen ett par grader. Anledningen skulle vara att dessa motorer är benägna att ha problem med detonationer i förbränningsrummet med den moderna besin vi har idag. Skillnad i prestanda och bränsleförbrukning uppgavs vara försumbara. Jag följde rådet och kunde inte märka någon skillnad, så så fick det förbli.

 

Vidare tipsade Kenty om att öka gapet på tändstiften från 0,7 till 1 mm.

(Lite osäker på måtten här). Detta skulle förbättra gången på låga varv. Detta råd valde jag att inte följa, då det ökar påfrestningarna på tändspolarna. Antagligen marginellt om stiften är friska, men ändå. 

Om du har lust att prova så har det sanktionerats av Kenty. som enligt min uppfattning är en auktoritet på området.

Möjligen var det så att senare årsmodeller hade fått ändrad rekommendation, så du kanske redan har 1 mm gap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Låter intressant - det ska jag kolla. Men jag måste fråga följande: När man synkar förgasarna  med olja och slang - varför måste inte nivån på oljan vara lika i slangarna? Mäter man inte hur mycket förgasarna suger? Om nivån blir olika kommer inte spjällen att stå öppna olika mycket? Har det kanske med att man tätar slangarna i burken?

Ska tändningen även sänkas på tomgången eller bara för högfart?

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara på toppvarv tändningen skall sänkas. Ex. från 27 FÖD till 25 FÖD, minns som vanligt inte exakt siffrorna. 

 

Angående nivån så tänkte jag som du, men fick ge upp. Oljan har för låg densitet får att rinna tillbaka. Men om vätskan inte rör sig (du kanske får nöja dig med att den rör sig långsamt), så är vaccumet lika på båda sidor. Proffs använde tidigare ibland ett U-format rör fyllt med Hg för dessa justerngar.  

 

Det kan underlätta inställningen att TILLFÄLLIGT sätta dit en tomgångskruv även på nedre förgasaren. I så fall bör du lossa länkaget i någon av kullederna. Jag minns att jag provade detta, men inte om det var denna metod jag använde vid justeringen. Hur som helst måste isf justeringen kontrolleras efter det att länkaget återmonterats och den undre tomgångsskruven avlägsnats.

 

Om du inte har de plåtbitar jag nämnde tidigare, så sitter det låsmuttrar vid de två kullederna. Efter att dessa lossats så kan längden på länkaget varieras genom att vrida själva länken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Nu har jag sänkt tändningen från 26 till 24 grader. Märker inte heller någon skillnad på toppfarten. Jag ska skaffa grejer och ta mig an synkningen så fort jag hinner. Förstår hur du menar.

Tack för tipsen!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken du har i ditt inlägg fungerar inte längre, vet du hur eller var jag kan läsa den, har en Yamaha 55 som jag tror har trasig cdi, tänkte om jag kunde konstatera det själv, så behöver man inte ta upp båten och dra den till verkstaden

Tack på  förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stället för att skruva mer och orsaka ännu mer huvudbry. Ta ett kompressionstest först.

Är ju rena nippran att ge tips om allt möjligt. Det är just sådana gissningar som gör att antingen hamnar motorn som reservdelsmotor. Eller nån tacksam båtmotorrep gör sig storkovan.

Motorn är ju från 1978. Den borde ju inte vara i nyskick direkt.

Kolla kompet, gnistor, och bränslepumpsmembran.

Även rätt gap på stiften, tankanslutning, vatten i trycktank, eller helt enkelt rengör den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...